شرح بلاغ، ۱۴گفتگو با عباس محمدی؛

حمایت و آموزش جوانان دغدغه مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است

حمایت و آموزش جوانان دغدغه مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است

به گزارش بلک بلاگ، مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی اظهار داشت: رویکرد آفرینش های ادبی استعدادیابی، آموزش، مهارت افزایی در جهت تولید آثار ادبی است.



عباس محمدی مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فعالیتهای این مرکز اظهار داشت: رویکرد آفرینش های ادبی بخش تقسیم می شود که در یک دسته بندی کلی میتوان آنرا دربردارندة استعدادیابی، آموزش و مهارت افزایی در جهت تولید و ترویج آثار ادبی متعهد دانست.
وی اضافه کرد: در بحث استعدادیابی علاوه بر جشنواره های شعر و داستان جوان سوره و جشنواره انقلاب؛ در مراکز استانی هم همکاران این مرکز به دنبال کشف استعدادهای برترند و ما هم برای آموزش و ارتقا دانش آنها تلاش می نماییم. در کنار این استعدادهای درخشان، دیگرانی هم هشتند که از مسیر استعداد بودن عبور کرده اند و به فعلیت رسیده اند که برای این افراد رویکرد آموزش تکمیلی و مهارت افزایی را داریم تا در آینده ای نه چندان دور ایشان در جایگاه استادی بتوانند راهنما و راهگشای استعدادهای ادبی باشند و امید حوزه هنری هم به همین نیروی انسانی هنرمند است که می تواند پشتوانه و تکیه گاهی برای نسل های بعد باشد.
این شاعر اظهار داشت: مرکز آفرینش های ادبی حوزه در چندین بخش شامل پژوهش، شعر و داستان و رمان؛ علاوه بر آموزش به تولید و خلق اثر هم توجه دارد که این دست آثار توسط هنرمندان در رابطه با مرکز یا مراکز استانی یا عزیزانی که به صورت مستقل آثارشان را برای انتشار به ما می سپارند خلق می شود. البته بدیهی است که آثار برای انتشار از هر مسیری که آمده باشند باید از رهگذر تأیید کارشناسان مرکز بگذرند؛ در کنار آنچه گفته آمد مرکز آفرینش ها یک سری برنامه های ترویجی هم دارد که هرکدام به لزوم و با رویکرد خاصی انجام می شوند و از شاخص ترین این برنامه ها میتوان به جشنواره ها، شب شعرها، رونمایی های کتاب، نشست های محفلی و نشست های نقد ادبی اشاره نمود.
محمدی اضافه کرد: یکی از اهداف ما در برگزاری برنامه هایی که نام بردم رویکرد مهارت افزایی غیرمستقیم با معرفی الگوهای مهارتی مناسب و دیگری معرفی تولیدات مرکز آفرینش های ادبی در کنار معرفی چهره های نو و هنرمندان متعهد توانمند و تازه نفس به جامعه هنری است. که از این برنامه ها میتوان به برنامه های مناسبتی که در چارچوب شب شعر برگزار می گردند مانند «آستان مهر» یا برنامه «محفل دیدار ماه» که دوشنبه های آخر هر ماه برگزار می گردد اشاره داشت که در این برنامه ۵ تن از پیشکسوتان حضور می یابند و علاوه بر شعرخوانی به بیان خاطرات و ارائة گوشه ای از مسیری که به تجربة شاعر شدنشان انجامیده، تجربه های کارآمد برای شاعری را هم با شاعران جوان به اشتراک می گذارند، از طرفی ثبت خیلی از این تجربه ها هم خودش یک رویکرد است و درخور توجه.
این منتقد ادبی اظهار داشت: برنامه دیگری با عنوان «آینه بندان» در این مرکز درحال اجراست که بیشتر از ۳۰ دوره را - با هدف نقد و بررسی رمان های تولیدی دفتر ادبیات داستانی - پشت سر گذاشته؛ در این برنامه مجری کارشناس به همراه دو کارشناس که معمولا از نویسندگان سرآمدند با رویکرد معرفی نویسندگانی که رمان اولی حضور می یابند و شکل کار جدیدی که به آن رسیدیم مقرر شد در بیشتر برنامه ها یک استاد بنام در کنار یک نویسنده جوان و نام آشنای آینده دار در مورد رمان ها صحبت کنند تا از این رهگذر ضمن معرفی تولیدات مرکز به مقصودی که چهره سازی و معرفی نویسندگان جوان تر هم هست دست یابیم.
این پژوهشگر اضافه کرد: برنامه دیگری هم با عنوان میهمان را دنبال می نماییم که تا امروز ۵ نشست آن برگزار شده است. این برنامه با محوریت بزرگداشت بزرگان ادبیات داستانی و به قصد استفاده از تجارب بزرگان این عرصه به منظور انتقال تجارب آن به جوانان دنبال می شود. بدیهی است که این دست برنامه ها از منظر تاریخ شفاهی بعنوان یک مدرک مستند هم قابل توجه است و این تجربه نگاری هایی که ثبت و ضبط می شود راوی سیر تحول ادبیات داستانی و جایگاه آن پس از انقلاب اسلامی است.
محمدی اظهار داشت: یک کارگاه خلق اثری هم داریم با عنوان «کارگاه رمان تعاملی» که در آن نویسندگان جوان اما باتجربه بر مبنای طرح هایی که بر اساس موضوعات اعلامی مرکز عرضه می دهند انتخاب می شوند که دومین دوره آن هم برگزار شده و مبحث دومین کارگاه خلق رمان هایی برای خرمشهر بود که به ۹ رمان رسیدیم که به یاری خدا به زودی زود منتشر خواهند شد. گفتنی از میان طرح های ارسالی بر مبنای موضوعات اعلامی، شورای کارشناسی بر مبنای کیفیت طرح ها بین ۸ تا ۱۵ طرح را برای هر دوره انتخاب می کند که خالقان این آثار باید زیر نظر استاد-مربی دوره به آفرینش رمان خود بپردازند.
وی اضافه کرد: در مورد آموزش هایی مستقل از فرآیندهای مورد اشاره پیش از این مرکز آفرینش های ادبی از آموزش عروض و قافیه تا داستان نویسی و شرح و تفسیر متون کهن و شرح دیوان گذشتگان و گنجیه های ادبی و میراث کهن به شکل مستقل یا در چارچوب مکتب مهر اقدام می کرد که باتوجه به تغییر ساختاری و انسجام آموزش و رویکرد جدید مرکز آموزش، حالا مشاوره و نظارت محتوایی داریم و مرکز آموزش عهده داز زحمات است.
محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت مرکز آفرینش های ادبی در انتشار آثار نویسندگان اظهار داشت: اساسا کمک می نماییم، رویکرد ما برای انتشار تمامی آثار تأیید کارشناسان مرکز است. که این مهم بعد از بررسی هر اثر توسط سه کارشناس – که بیشتر این کارشناسی ها رویکرد اصلاحی و مرتفع ساختن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است – صورت می گیرد و این فرایند دربرگیرندة تمامی آثار ادبی ارسالی به مرکز است چه از بیرون ساختار حوزه هنری بیایند، چه از مراکز استانی یا دیگر مراکز حوزه هنری برای انتشار ارسال شوند.


منبع:

1401/06/03
13:26:55
0.0 / 5
354
تگهای خبر: برنامه , جشنواره , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱