چگونه نوآوری باعث جذب مخاطبان خبری خواهد شد؟

چگونه نوآوری باعث جذب مخاطبان خبری خواهد شد؟

خراسان رضوی طی سال ۲۰۲۱ در خیلی از نقاط جهان مخاطبان رسانه های خبری در زمانی که اطلاعات دقیق و قابل اعتماد برای سلامت و امنیت مردم بسیار حیاتی بود، کاهش یافت؛ بنابراین یکی از چالش های کلیدی رسانه های خبری جذب مجدد کسانی است که از اخبار رویگردان شده اند. همینطور ایجاد روابط عمیق تر با کاربران منظم خبر است.



بر این اساس تغییر نسل همچنان موضوعی کلیدی در جذب مخاطب رسانه هاست که منجر به جستجوی بیشتر در اتاق های خبر، تنوع و شمول، جستجو در مورد دستور کارهای نوظهور مانند تغییرات آب وهوا، سلامت روان و در مورد نحوه رفتار روزنامه نگاران در شبکه های اجتماعی خواهد شد.

از جنبه تجاری خیلی از سازمان های خبری سنتی بی وقفه بر تحول دیجیتالی سریع تر متمرکز است چونکه افزایش هزینه های کاغذ روزنامه و انرژی سبب می شود چاپ آن در بعضی کشورها ناپایدار شود. دریافت هزینه برای اخبار آنلاین برای بسیاری مقاصد وجود دارد اما انتظار می رود کاهش اشتراک پیشرفت را محدود کند؛ بخصوص اگر شرایط اقتصادی بدتر شود.

پس از دوره ای که درآمد تبلیغات دیجیتال به سیستم عامل های بزرگ سرازیر شده بود، سال جاری ناشران فرصتی برای کسب نتایج بهتر دارند. قوانین سختگیرانه تر حفظ حریم خصوصی که داده های شخص ثالث را محدود می کند، همراه با نگرانی ها در مورد اطلاعات نادرست، هم اکنون آغاز به تغییر مسیر به سمت برندهای مورد اعتماد کرده اند اما تبلیغات همچنان یک تجارت رقابتی و چالش برانگیز است و هر ناشری موفق نخواهد شد.

امسال مقررات پلت فرم واقعی شده چونکه اتحادیه اروپا و بعضی از دولت های ملی تلاش می کنند کنترل بیشتری بر فناوری های بزرگ اعمال کنند. با این وجود فناوری های نسل بعدی مانند هوش مصنوعی(AI)، ارزهای رمزپایه و متاورس(جهان های مجازی یا نیمه مجازی) هم اکنون مجموعه ای از چالش ها را برای جوامع و همینطور فرصت های جدیدی برای اتصال، اطلاع رسانی و سرگرمی بوجود آورده اند.

سه چهارم(۷۵ درصد) نمونه مورد ارزیابی ما شامل ویراستاران، مدیران عامل و رهبران دیجیتال می گویند که در مورد چشم انداز شرکت خود برای سال ۲۰۲۲ مطمئن هستند، باآنکه تعداد کمتری (۶۰ درصد) در مورد آینده روزنامه نگاری هم همین پیشبینی را دارند و نگرانی ها در ارتباط با قطبی شدن جوامع، حملات به روزنامه نگاران، مطبوعات آزاد و پایداری مالی نشریات محلی است.

با نظارت بیشتر بر قدرت بازار و تأثیر اجتماعی شرکتهای فناوری، انتظارات متفاوتی وجود دارد تا اقدامات دولت ها چشم انداز روزنامه نگاری را بهبود بخشند. ناشران می گویند سال جاری توجه بیشتر به شبکه هایی خواهند داشت که در میان جوانان محبوب است. در عین حال خیلی از سازمان های خبری قوانین خویش را در مورد نحوه رفتار روزنامه نگاران در شبکه های اجتماعی تشدید خواهند کرد.

همان طور که تأثیر تغییرات آب وهوایی شدیدتر می شود، صنعت اخبار در مورد نحوه برخورد با این داستان پیچیده و چند وجهی نامطمئن باقی می ماند. سردبیران اخبار می گویند جلب توجه مخاطبان جریان اصلی به داستانی که به کندی پیش می رود و اغلب سبب می شود مخاطبان احساس افسردگی کنند، دشوار است.

ناشران می گویند بزرگترین موانع در مقابل نوآوری کمبود پول به علت چالش های اقتصادی گسترده تر و مشکل در جذب و حفظ کادر فنی است.

ویدیوی اجتماعی کوتاه بشکلی از نوآوری سازندگان در شبکه های اجتماعی مبتنی بر جوانان بازمی گردد. انتظار می رود ناشران در سال ۲۰۲۲ از این تکنیک ها بیشتر بهره برده باشند.

طبق گزارش های کنونی تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۱ با سریع ترین نرخ رشد خود(۳۰ درصد به صورت سالانه) رشد کرد و الان حدود دوسوم(۶۴ درصد) از کل هزینه تبلیغات را تشکیل می دهد. طبق داده های موجود مصرف کلی اخبار آنلاین در بعضی از کشورها همچون بریتانیا و ایالات متحده بعد از دوران ترامپ به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

افزایش مصرف صدای دیجیتال چند سالی است که به علت تلفیقی از گوشیهای هوشمند، هدفون های بهتر و سرمایه گذاری در پادکست های پلتفرم روندی رو به رشد داشته و پارسال شاهد توسعه سریع طیف گسترده تری از فرمت های دیجیتالی مانند مقالات صوتی، جلسات و پیام های صوتی، همراه با فرمت های زنده بوده ایم. صدا مقرر است یک رسانه درجه یک باشد.

سرمایه گذاری های پلت فرم در زمینه صدا رسانه را برای هر کسی که یک گوشی هوشمند و داستانی برای گفتن دارد، باز می کند اما این مورد احیانا مجموعه ای از مشکلات آشنا برای ناشران بوجود می آورد.

محتوای بیشتر به معنای رقابت بیشتر برای جلب توجه خواهد بود و امکان دارد برجسته شدن محتوای حرفه ای سخت تر باشد. از طرفی امکان دارد به صورت کلی گوش دادن را تحریک کند. چالش های جدید تعدیل محتوا در رسانه برای پلت فرم ها وجود خواهد داشت که نظارت بر آن سخت تر از متن نوشتاری است.

در گفت وگوهای ما پیرامون روندها و پیشبینی ها واضح است که خیلی از ناشران اعتقاد دارند که صدا فرصت های بهتری برای تعامل و کسب درآمد نسبت به سرمایه گذاری های مشابه در متن یا ویدیو عرضه می دهد.

ناشران به صورت فزاینده ای نگران نحوه جذب مخاطبان جوان تر هستند و بسیاری فرمت های ویدیویی بومی را بخشی از پاسخ می دانند.



اکثر پاسخ دهندگان نظرسنجی اعتقاد دارند که تمرکز اصلی سال جاری به جای سرمایه گذاری در فناوری ها یا خدمات جدید باید بر تکرار و بهبود محصولات موجود باشد. حدود نیمی از نمونه ناشران می گویند که سال جاری تا حدی به علت کاهش بودجه در طول کووید، پول کافی برای سرمایه گذاری در نوآوری ندارند.

تقریبا با گذشت ۲ سال از همه گیری خیلی از اتاق های خبر خالی مانده اند اما روزنامه نگاران همینطور در تلاش هستند با فرسودگی ناشی از چرخه خبری بی امان که اغلب بر سلامت آنها تأثیر گذاشته است. حملات سیاستمداران، آزار و اذیت در شبکه های اجتماعی و انزوای ناشی از کار از خانه کنار بیایند. پشت صحنه خیلی تغییر کرده است. نسل جدیدی از رهبران با دستور کار جدید و نگاهی فراگیرتر زمام امور را در دست می گیرند.

کار هیبریدی به یک امر عادی تبدیل گشته و با فرض این که ویروس در نهایت تحت کنترل قرار گیرد، به یک هنجار تبدیل می شود.

رویکردهای جدید نسبت به اخبار شامل تنوع بیشتر و تقابل کمتر است. در نظرسنجی ما شاهد می باشیم که رهبران دیجیتال ما نسبت به تأثیر بالقوه قوانین و سایر مداخلات در چند سال قبل خوش بین تر شده اند. چهار نفر از هر ۱۰ نفر(۴۱ درصد) در مقایسه با تنها ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ فکر می کنند که تغییرات سیاست می تواند به روزنامه نگاری کمک نماید و حدود یک چهارم(۲۴ درصد) نگران هستند که مداخلات امکان دارد اوضاع را بدتر کند.

فناوری های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی(ML)، یادگیری عمیق(DL)، پردازش زبان طبیعی(NLP) و تولید زبان طبیعی(NLG) در چند سال گذشته در همه جنبه های کسب و کار ناشران جاسازی شده اند. در واقع این ها نمی توانند بعنوان فناوری های «نسل بعدی» در نظر گرفته شود و به سرعت درحال تبدیل شدن به بخش اصلی یک عملیات خبری مدرن در هر سطح از جمع آوری اخبار و تولید تا توزیع هستند.

رسانه های چاپی امروزی گواه تغییرات اساسی است که بخصوص از نظر نوع انتشار و برخی اشکال جدید بر تجارت اخبار چاپی تأثیر می گذارد. روزهایی که مردم ساعات طولانی را صرف خواندن صفحات گسترده و درک تمام اطلاعات اصلی عرضه شده در آن گذشته است. رسانه های مکتوب امروزی به شدت تغییر کرده اند و این امر با معرفی نشر رومیزی و رسانه های مجازی بیشتر نمایان شده است. هم اکنون همه روزنامه های بزرگ وبسایت های خویش را دارند و این وبسایت ها به صورت مداوم درحال تغییر هستند تا راحتتر خواندن را به خوانندگان عرضه کنند.

همچنین این امکان برای خوانندگان وجود دارد که مستقیما با روزنامه نگاران تعامل داشته باشند و بازخورد دائمی به آنها عرضه کنند. روزنامه ها هم قالب و نحوه عرضه خویش را تغییر داده اند. هم اکنون روزنامه های سنتی از نظر ابعاد درحال کوچک تر شدن است و برای بهبود عرضه و پیمایش در صفحات و بخش ها و عرضه بهتر مضامین کلی و خاص انعطاف پذیری بیشتری دارند.

دستیابی به این هدف مستلزم تمرکز روی برآورده کردن نیازهای مخاطب با محتوایی است که به کاربران کمک می نماید در دنیای نامشخص تر با محصولاتی که راحتتر، مرتبط تر و بر مبنای جوامع مورد علاقه ساخته شده اند، حرکت کنند. بنابراین است که ناشران سال جاری نوآوری را حول خدمات اصلی خود بعنوان یک اولویت متمرکز می کنند و در چارچوب هایی مانند ایمیل و صدا سرمایه گذاری می کنند که ثابت شده است وفاداری و زمان باکیفیت بوجود می آورد.

بهبود پوشش موضوعات پیچیده مانند تغییرات آب وهوا و هوش مصنوعی مبحث دیگری خواهد بود که اتاق های خبر را ملزم می کند تا در انواع مهارت ها و نگاههای مختلف سال جاری سرمایه گذاری کنند. چالش بزرگ خیلی از شرکتهای رسانه ای عظیم عرضه خدمات به مخاطبانی با نیازهای بسیار متفاوت با استفاده از یک وبسایت یا اپلیکیشن یکپارچه است.

گزارش و نظرسنجی نشان داده است که خیلی از ناشران مصمم تر از همیشه هستند تا کسب و کار خویش را روی دیجیتال متمرکز کنند. بحران مداوم کووید رفتارهای کاربران و روزنامه نگاران را تغییر داده است؛ حتی زمانی که بحران در نهایت به پایان برسد، همه ما زمان بیشتری را به صورت آنلاین و زمان کمتری را با هم به صورت فیزیکی سپری خواهیم کرد؛ بنابراین ایجاد ارتباط و روابط دیجیتالی مهم تر از همیشه خواهد بود.

منابع

reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

researchgate.net





منبع:

1401/05/18
11:30:51
0.0 / 5
422
تگهای خبر: خدمات , داستان , رسانه , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴