با حضور فعالان رسانه در حوزه هنری؛

کمپین من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم چگونه متولد شد؟

کمپین من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم چگونه متولد شد؟

به گزارش بلک بلاگ نشست علمی بررسی ابعاد مختلف کمپین من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم برگزار و نظرات مختلف درباره باید و نبایدهای آن عنوان شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست علمی فهم تجربه پویش «من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم»، به میزبانی مهدی تکلو با حضور عاطفه صادقی پژوهشگر جامعه شناسی، مصطفی غفاری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، مریم شوندی پژوهشگر سینما و فعال فرهنگ و رسانه و سارا هوشمندی فعال فرهنگ و رسانه در حوزه هنری برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه مهدی تکلو ضمن تشریح صورت مساله اصلی نشست، اظهار داشت: ما می خواهیم در این جلسه از قانون حجاب، گشت ارشاد و… کمتر صحبت نماییم و بیشتر به این کمپین به مثابه یک پدیده اجتماعی توجه داشته باشیم. برای شروع بحث این پرسش ها را مطرح می کنم که این کمپین را حاصل چه اتفاقات و معادلات اجتماعی می دانید؟ بیم و امیدهای این کمپین چیست؟ آیا شکل گیری «من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم» نشانه بدی است یا نه و در موارد مشابه بعدی چه باید کرد؟
راه رهایی باید ریشه در سنت داشته باشد
در ابتدای این نشست عاطفه صادقی از برخی غفلت ها نسبت به جایگاه زنان انتقاد نمود و ضرورت بازبینی در سازوکار اجرایی «گشت ارشاد» را مورد تاکید قرار داد.
این پژوهشگر اجتماعی در ادامه ضمن اشاره به کمپین «من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم» هم اظهار داشت: من با این کمپین موافق نبودم چون مطابق با سنت های ما نیست. گرچه من ساختار این کمپین را در قالب ها می دانم اما دلیل مخالفتم این است که تاکید دارم آن چیزی باعث رهایی ما خواهد شد که برخاسته از سنت ما باشد.
کمپینی که اپوزیسیون را راضی نمی کند
در ادامه مریم شوندی پژوهشگر سینما اظهار داشت: ما می توانیم دو رویکرد نسبت به این ماجرا داشته باشیم؛ اول این که نگاه بیرونی، حجاب را یک مسأله تربیتی می داند و نگاه دیگر آنرا نقطه صیانت از جامعه می پندارد اما نقطه اساسی همان نگاه تربیتی است. خدا حجاب را بعنوان ابزاری قرار داده که مواجهه فرد را با جهان بیرون راحتتر کند. معتقدم حجاب در نقاطی فردی و در نقاطی اجتماعی است که اتفاقاً در پله اول امری فردی است اما در نقطه ضروری باید یک قانون باشد و نقطه ضروری همان عفت عمومی است.
وی اضافه کرد: ما نمی توانیم بر سر آنچه که عفت عمومی را جریحه دار می کند سنگربندی سیاسی داشته باشیم، وقتی این اتفاق می افتد، دشمن از این ماجرا استفاده می نماید.
این فعال فرهنگی هم با انتقاد از عملکرد «گشت ارشاد» شکل گیری کمپین هایی مانند «من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم» را یک اعتراض «اصلاحی» دانست که به علت رادیکال نبودن نمی تواند اپوزیسیون را راضی کند.
به کمپین به چشم «تقابل» نگاه نکنیم
سپس مصطفی غفاری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: ایده جمهوری اسلامی از اول تنها مبتنی بر حکومت نبوده بلکه مبتنی بر یک فهم از نظم اجتماعی بوده و از رهگذر همین مساله مردم سالاری دینی برای چنین جامعه ای تصور شده است. هم اکنون هم ما در یک پیچ تاریخی داخلی هستیم اما انگار لایه داخلی را نمی بینم، ما برای این مورد به مفهوم و اصطلاح بزرگ تری از اصطلاح «شکاف نسلی» نیاز داریم.
غفاری ضمن اشاره به ابعاد سیاسی مقوله «حجاب» اظهار داشت: مهم نیست که کمپین «من محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم» توسط چه کسی راه افتاده مهم این است که چرا عده ای به آن پیوستند. جای این که به این کمپین به چشم یک تقابل نگاه نماییم و بگویم این واکنش جامعه به حکومت است و به جای این که بخواهم مسأله را زنانه و مردانه نماییم و قضاوت نماییم که چقدر از این مورد برگرفته از اراده سیاسی است، بیاید بگوییم این نشانه یک حرکت اجتماعی است چون مهم این است که نشان داده است یک جامعه زنده است، هنوز نسبت به مسائل واکنش نشان داده است و به بخشی از مسائل خود حساس است.
معترضم اما پشت جمهوری اسلامی را خالی نمی کنم
سپس سارا هوشمندی فعال فرهنگ و رسانه در حوزه هنری اظهار داشت: ما بعنوان یک محجبه هیچوقت منفعل نبوده ایم و همیشه معترض بوده ایم اما حاصل این کمپین چیزی نیست که در سبد من محجبه قرار بگیرد. ما مگر کم به مسائل مختلف اعتراض کرده ایم؟ ما که مسأله اولمان جمهوری اسلامی است و دلمان برایش می سوزد باید به این مسائل فکر نماییم.
وی اضافه کرد: برای من مهم این است که عملکرد گشت ارشاد به چهره جمهوری اسلامی خدشه وارد می نماید. گرچه من جاهایی به جمهوری اسلامی اعتراض می کنم اما این متفاوت می باشد از آنکه با صدای دیگری همراه شوم و پشت جمهوری اسلامی را خالی کنم.

1401/05/14
22:05:10
0.0 / 5
407
تگهای خبر: رسانه , سینما , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵