رئیس مركز پژوهشهای مجلس درخواست كرد؛

از انتشار ۳ کتاب گنج یابی جلوگیری شود

از انتشار ۳ کتاب گنج یابی جلوگیری شود

بلک بلاگ: رییس مرکز پژوهشهای مجلس در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا از انتشار 3 کتاب با محتوای گنج یابی جلوگیری شود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس خطاب به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: همانگونه که مستحضر هستید محافظت از میراث فرهنگی کشور _که همچون حقوق بین نسلی است_ مطابق قانون ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ امری حاکمیتی است و طبق استفتاییه مقام معظم رهبری تخریب این آثار اصلاً جایز نیست.
در ماه های اخیر متأسفانه کتاب ها و جزواتی (به صورت رسمی و غیر رسمی) با عناوین «علائم دفینه (نشانه های گنج)» (به صورت انتشار رسمی)، «چشم طلایی (اولین مرجع کامل آثار و علایم دفینه)» (به صورت انتشار غیررسمی و الکترونیکی) و «کلید اسرار، رمزشناسی اسرار علایم و نشانه ها در گنج یابی» (به صورت انتشار غیررسمی الکترونیکی) در اختیار عموم قرار گرفته است. محتوای این کتاب ها بر چگونگی شناسایی علایم، نشانه ها، و نهایتا یافتن میراث فرهنگی مدفون شده تنظیم شده است. ازاین رو باعث ساده انگاری و تحریک افکار عمومی به فعل اکتشاف و حفاری مجاز نمی باشد.
این اقدام مغایر با ماده ۱۱ قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹، لایحه قانونی راجع به پیشگیری از انجام حفاری های غیر مجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی که بر مبنای ضوابط بین الملل مدت یک صد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد مصوب ۱۳۵۸، ماده ۵۶۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ و جز (۲) بند (ج) از ماده ۴ مصوبه اصلاحی «اهداف، سیاست ها و ضوابط نشر کتاب» ابلاغ ۱۳۸۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
بنابراین درخواست می شود برای پیشگیری از انتشار رسمی و غیررسمی چنین کتاب ها و جزواتی، اقدام عاجل به عمل آورید.
این نامه به افراد دیگری همچون حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا طهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز نوشته شده است.


منبع:

1401/05/09
19:03:14
0.0 / 5
387
تگهای خبر: الكترونیكی , خدمات , فرهنگ و ارشاد اسلامی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳