توسط انتشارات سوره مهر؛

این ترک پارسی گوی درباره حسین منزوی به کتابفروشی ها آمد

این ترک پارسی گوی درباره حسین منزوی به کتابفروشی ها آمد

به گزارش بلک بلاگ کتاب این ترک پارسی گوی نوشته حسین منزوی، توسط بهروز منزوی و غلامرضا طریقی توسط انتشارات سوره مهر چاپ و به کتابفروشی ها آمد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «این ترک پارسی گوی» نوشته حسین منزوی تجزیه و تحلیل شعر شهریار است؛ منزوی در این کتاب از شهریار بعنوان شاعر شیدایی و شیوایی یاد می کند و شعر او را با عناوین مختلف از قبیل تذکره احوال، شعر شهریار، غزل شهریار، مکتب شهریار، هذیان دل و حیدربابا با قلم شیوای خود نقد و بررسی می کند.
حسین منزوی (زاده ۱ مهر ۱۳۲۵ – درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳) شاعر ایرانی است. او که بیشتر بعنوان شاعری غزل سرا شناخته شده است، در سرودن شعر نیمایی و شعر سپید هم تبحر داشت. نقش منزوی، در زنده کردن غزل معاصر، چشم گیر ارزیابی شده است و حتی برخی از منتقدان کار او را انقلابی در غزل امروز می دانند و آنرا با کاری که نیما در تحول شعر فارسی کرد، مقایسه کرده اند. وی در ترانه سرایی هم توانا بود و آلبوم نسیما به خوانندگی افتخاری از سروده های اوست.
کتاب «این ترک پارسی گوی» توسط بهروز منزوی برادر حسین منزوی و غلامرضا طریقی تصحیح شده و توسط انتشارات سوره مهر در ۳۲۴ صفحه در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
در بخشی از این کتاب که به قلم بهروز منزوی تنظیم شده آمده است:
«صورت نخست این کتاب پر از اغلاط و سهل انگاری های چاپی بود که این حقیر آنها را اصلاح کرد. بعضی از پاره های اشعار استفاده شده در متن را چه از شهریار و چه از دیگران که از قلم افتاده بود با رجوع به منابع اصلی یافتم و در جای خود نهادم و بعضاً توضیحاتی را که به نظر لازم می آمد در پانویس آوردم. این پانویس ها با نشانه (ب-م) مشخص شده اند و روشن است که بقه پانویس ها از نویسنده کتاب است.»
علاوه بر عناوینی که به آن اشاره شد، موضوعات دیگری مثل مثنوی افسانه شب، شعرهای آزاد (نیمایی) شهریار، جان شعر شهریار و تبلورش در چارچوب های دیگر، شهریار شاعر مسلمان، شعر شهریار بخشی از فرهنگ هنر معاصر، شهریار و مفتون هم در این کتاب به آن پرداخته شده. همینطور در بخش های دیگری از کتاب با عنوان «معاصران درباره شهریار چه گفته اند؟» و «شهریار شاعر حیدربابا» هم از زاویه جالب توجهی به شهریار پرداخته شده است.

1401/04/19
14:10:24
0.0 / 5
338
تگهای خبر: كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲