ماركسیسم بدون ماركسیسم منتشر شد؛

مارکس دیگری نظم سرمایه داری است

مارکس دیگری نظم سرمایه داری است

به گزارش بلک بلاگ کتاب مارکسیسم بدون مارکسیسم: درباره اشباح مارکسِ دریدا با گردآوری و ترجمه محسن عباس زاده توسط نشر دمان منتشر گردید. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است درباره کتاب اشباح مارکسِ ژاک دریدا.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشر دمان کتاب «مارکسیسم بدون مارکسیسم: درباره اشباح مارکسِ دریدا» را با گردآوری و ترجمه محسن عباس زاده در ۱۷۶ صفحه و بهای ۶۴ هزار تومان منتشر نمود. کتاب شامل مجموعه مقالاتی به قلم تری ایگلتون، آنتونیو نگری، ارنستو لاکلا، سایمون کریچلی و استوارت سیم است.
محور کتاب پیش رو تفسیر و ارزیابی «اشباح مارکس» ژاک دریداست. دریدا با بازآفرینی مفاهیم فیلسوفان، متون خود آنها را در ساحتی ساختارزدایانه بسط و گسترش می دهد. در کتاب «اشباح مارکس» وی با به کارگیری مفهوم شبح، به ارائه خوانشی تازه از اندیشه مارکس و مارکسیسم می پردازد. صرف نظر از تفسیر مارکس توسط دریدا، خود مفهوم شبح و وجوه آن اهمیت اساسی پیدا می کند.
دریدا در «اشباح مارکس» در پی احیا یا بازگشتی دیگر به ایده های مارکس نیست، بلکه درصدد است با بهره گیری از فیگور انتقادی مارکس مقابل هژمونی نولیبرال موضع گیری سیاسی کند. او مارکس را «شبح» یا «دیگری» نظم سرمایه داری می داند که می تواند همچون روح پدر هملت همیشه احضار شود تا در مقابل ژست پیروزمندانه اختتام تاریخ فوکویاما، ناتوانی لیبرال دموکراسی را در تحقق وعده هایش برملا کند.
شبح با گسترش قلمرو واقعیت و زمان، تفسیر متافیزیکی صلب از آنها را به چالش می کشد. شبح بودگی واقعیت اشاره به این امر دارد که واقعیت امری از پیش متعین و واقع شده نیست بلکه آن همیشه درحال ساخته شدن است. شبح بودگی زمان نیز سیر خطی گذشته – حال – آینده را به پرسش می گیرد. اینها مفاهیم متافیزیکی از زمان هستند که مانع تحقق شبح بودگی زمان می شوند. علاوه بر این ظهور سیاسی و اجتماعی شبح بودگی نیز، تعریف تازه ای از کنش و مسئولیت سیاسی ارائه می دهد. کنش و مسئولیت سیاسی بدین معنا، به آینده وافقی برنامه ریزی شده معطوف نیست، بلکه کنش و مسئولیت سیاسی شبح وار، همیشه درحال انجام و پذیرفتن باقی می ماند.
دریدا مارکسیسم را «وعده ای رهایی بخش» می داند که به رغم انحرافات نظری و عملی، نباید از روح «موعودگرایانه» آن دست کشید. نویسندگان این مجموعه به ارزیابی این شیوه خوانش دریدا از مارکس می پردازند. بنابراین، هدف اصلی کتاب حاضر طرح بحثی درباره مناسبات «واسازی» و «مارکسیسم» است.


منبع:

1401/04/10
13:25:47
0.0 / 5
327
تگهای خبر: برنامه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵