نگاهی به حذف ادبیات و دیگر درس های عمومی در کنکور

نگاهی به حذف ادبیات و دیگر درس های عمومی در کنکور

ابراهیم دمشناس با اشاره به اینکه موافق با تغییرات کنکور به سمت و سوی حذف آنست، در عین حال می گوید: این تغییرات باید با در نظرداشت فرجه ای باشد تا تغییر لطمه زا نباشند.


این معلم ادبیات و داستان نویس در پاسخ مکتوب به پرسش های ایسنا درباره تصمیم حذف درس های عمومی از کنکور ۱۴۰۲ نوشته است: «واقعیت این است که اقدام اخیر نهادهای آموزشی کشور درباره دخل و تصرف مواد درسی آزمون های کنکور امر تازه ای نیست؛ تصمیمات یک جانبه پشت درهای بسته بدون در نظر گرفتن کادر آموزشی و دانش آموزان سنت ناپسندی ست که ادامه آن هیچ نفعی به حال گسترش علم و دانش در جامعه ندارد. همیشه هدف های دیگری را دنبال می کند که لاجرم دور از آموزش عمومی و تخصصی است.
حذف دروس عمومی می تواند خیال بسیاری افراد را آسوده کند که باری از دوش آنها برداشته شده است و حالا می توانند با فراغ بال به اصل مطلب بپردازند در صورتیکه مشکل جای دیگری ست وقتی کنکور به عنوان بازار کار... و... (ناشران مطرح کتاب های کمک درسی و کنکور) و امثالهم کودکان دبستانی ما را درگیر اضطراب و استرس پیشاهنگام می کند. من موافق این تغییرات، به سمت و سوی حذف کنکور هستم ولی با در نظرداشت فرجه ای که این تغییرات لطمه زا نباشند، وقتی که دست کم از چهار پنج سال پیش، خانواده ها و دانش آموزان هزینه و برنامه ریزی کرده اند.
گذشته از این موارد زمینه عمومی یک رشته درسی را حذف کردن خلاف اصول علمی و آموزشی است وقتی که زبان آموزشی مدارس فارسی است، آیا می شود که زبان فارسی را از از دروس عمومی حذف کرد؟ یا زبان خارجه که بسیاری از اصطلاحات و واژگان علمی دروس علمی محض از آن گرفتن شده و همچنین در رشته های دیگر دروس عمومی نقش اساسی دارند. می توان بطور بخشی نسبت به رشته آزمون ها این تصمیم را اعمال کرد؛ بطورمثال ضروری ست که رشته معارف درس عمومی عربی را آزمون بدهند ولی همین درس عمومی برای رشته تجربی ضرورت چندانی ندارد.
اعمال همه جانبه این تصمیم بیش از فوایدش دربردارنده لطمه هایی ست که متوجه دانش و دروس تخصصی دانش آموزان و داوطلبان است. یک نظرسنجی از کادر آموزشی، و استفاده از تجربه دبیران و معلمان می تواند در این حوزه روشنگر باشد و زمینه های تحقق آنرا مهیا کند. صرف تصمیم و برخورداری از پشتوانه ابلاغی نمی تواند تصمیماتی از این قبیل را عقلانی و عملی جلوه دهد. در این سالیان بسیار طرح و ایده و تصمیم ابلاغ گردیده که راه به جایی نبرده اند و در عین حال اسباب گمراهی و لطمه ذهنی برای دانش آموزان و داوطلبان شده اند. لازم است در مواردی از این قبیل با معلمان و دبیران مشورت شود تا عیار تصمیم سنجیده شود.»



1401/03/30
09:17:14
0.0 / 5
446
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , داستان , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳