امام خمینی (ره) فقه زندگی و فقه حکومتی را تبیین کرد

امام خمینی (ره) فقه زندگی و فقه حکومتی را تبیین کرد

به گزارش بلک بلاگ آیت الله رمضانی گیلانی اظهار داشت: امت امام خمینی (ره) فقط ایرانیها نبودند بلکه همه مسلمانان بودند و امام هم به هدف هم به راهش و هم به امتش ایمان داشت و خودرا وقف امت اسلام کرد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین المللی دوده مقابل السلام، همایش بررسی «اندیشه اخلاقی امام خمینی رحمة الله مقابل و رهبری انقلاب اسلامی» روز گذشته(سه شنبه) با حضور میهمانان خارجی و اساتید و اندیشمندان در این دانشگاه اجرا شد. میهمانان ویژه این برنامه دانشجویان دکتری دانشگاه "مصباح الدجی" پاکستان بودند.
**شخصیت امام جهان شمول است
در این مراسم، آیت الله رمضانی گیلانی دبیرکل مجمع جهانی دوده اظهار داشت: درباره امام در ابعاد مختلف باید بحث کرد؛ یک بعد آن جهان شمولی امام است. بطورمثال شخصیت امام را می توان بعنوان یک عارف که نگاهش نسبت به هستی یک نگاه اهل کشف و شهود است، بررسی کرد. از منظر دیگر، امام چون حکیم بود نگاه حکیمانه و فیلسوفانه به جهان و انسان و خدا دارد و این، یک نگاه جامع به انسان به لحاظ فلسفی می دهد. همین طور درباره امام بعنوان عالم متخلّق یعنی کسی که خودش متخلق به اخلاق توحیدی و عرفانی است، می توان بحث کرد.
وی ادامه داد: امام بعنوان یک فقیه و یک مرجع جامع مورد توجه است و باتوجه به آشنایی ایشان با جامعه انسانی و اسلامی و اهل بیتی، فقه زندگی و فقه حکومتی را تبیین می کنند. همین طور شخصیت ایشان بعنوان کسی که ادیب است و خودش اهل شعرعارفانه است جای بررسی دارد. همین طور بعنوان یک سیاست مدار دینی می توان به شخصیت امام خمینی پرداخت. آیت الله جوادی آملی می فرمودند امام رحمت الله جمله ای بالاتر همچون آیت الله مدرس را به زبان جاری می کردند. امام معتقد بودند شریعت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین شریعت ماست همین طور طریقت و حقیقت ما عین سیاست ما است و سیاست ما عین طریقت و حقیقت ما است و این حرف بسیار بلندی است و از این منظر هم شخصیت امام قابل بررسی است.
**امام با اخلاق خود جامعه را تربیت کرد
این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار نمود: در این نشست من قصد دارم از منظر اخلاقی به مکتب امام بپردازم و اشاره ای هم به مکتب امام خامنه ای خواهم داشت. اخلاق آنقدر اهمیت دارد که پیامبر اسلام می فرماید من برای اخلاق مبعوث شدم و آنقدر مهمست که یک پیامبر باید متخلق به اخلاق خوب باشد به همین جهت است که خدای متعال اخلاق پیامبر را می ستاید. اگر این اخلاق در رفتار و کردار ما خودش را نشان دهد بطور قطع در رفتار جامعه اثرگذار می باشد و اگر یک رهبر جامعه رهبر اخلاقی باشد این اخلاق در هر جهت در بدنه جامعه خودش را نشان میدهد. اگر رهبر حکیم باشد این حکمت و فهم خودش را نشان خواهد داد. امام با همین اهداف جامعه را تربیت کرد.
آیت الله رمضانی اظهار داشت: از اموری که موجب شد جامعه نبوی در آن ۲۳ سال رشد کند خلق پیامبر (ص)بود که به همه احترام می گذاشت و کسانی که در فرهنگ جاهلی زندگی می کردند با فرهنگ وفاداری عشق و ایثار انس گرفتند و تحول اخلاقی در جامعه پیامبر رخ داد و جامعه به سمت توحید فراخوانده شد.
**خطرناک ترین اخلاق در سیایت و رسانه
ایشان سپس به سه نوع اخلاق اشاره نمود و اظهار داشت: اخلاق افلاطونی و ارسطویی بر چهارپایه حکمت، شجاعت، عفت و عدالت بنا نهاده شده است در همین راستا اخلاق مسیحیت بر همین چهارپایه شکل گرفته است و سه اصل دیگر امید، ایمان و نیکوکاری هم به آن اضافه شده است و در مقابل 7 رذیلت اخلاقی غرور، طمع، شهوت، حسادت، شکم پرستی، خشم و تنبلی وجود دارد که سرچشمه همه رذیلت ها است. در مقابل اینها یک اخلاق در سیاست و قدرت و ثروت امروز مورد استفاده قرار می گیرد که اخلاق ماکیاولی است که طرفداران آن به هیچ اخلاقی وفادار نیستند و اخلاق در بی اخلاقی و عدم پایبندی به اصول است. این ها در سیاست شاه را فوق قانون و از هر قید و بندی بری
می دانند و بر این اساس شاه برای حفظ قدرت می تواند هر کاری انجام دهد و از هر ابزاری استفاده نماید. در رسانه هم به هیچ اصل اخلاقی پایبند نیستند. اخلاق ماکیاولی برای رسیدن به قدرت و ثروت از هر ابزاری استفاده می نماید و این خطرناک ترین نوع اخلاق در اقتصاد سیاست و رسانه است.
دبیرکل مجمع جهانی دوده اظهار نمود: اخلاقی که امام خمینی رحمة الله مبنای زندگی خود قرار داده بودند بر مقتضای فطرت و گرایش های درونی آدمیان است. از گرایشات درونی آدمها فضیلت خواهی، راستی، امانتداری، خدمت به مردم است. همه فضایل اخلاقی در فطرت انسان جای شده است و باید شکوفا شود و اگر شکوفا شود انسان به برتری خواهد رسید و چنین انسانی زمینه جامعه اخلاقی را فراهم خواهدنمود. فعل اخلاقی از نظر امام برمبنای فطرت است البته امام خمینی معتقد هستند همه عقاید برمبنای فطرت هستند یعنی خدا انگاری و خدا پرستی برمبنای فطرت است چون دین برمبنای فطرت است همانطور که اگر آدمی در مهلکه ای گیر کند فقط به یک حقیقت توجه دارد و آن حقیقت خدای واحد است.
**از منظر امام اخلاق و اعمال و عقاید همه برمبنای فطرت است
وی ادامه داد: در زمینه معاد هم همین طور امام معتقد بودند که معاد و فرجام آدمی برمبنای فطرت جاودانه انسان است و چون انسان از روح جاودان برخوردارست می خواهد به ابدیت برسد. پس هم اخلاق و هم عقاید در دیدگاه امام برمبنای فطرت است و با اهمیت تر از همه اینها اعمال انسان نیز برمبنای فطرت است و تمام اعمال مانند نماز روزه حج و زکات برمبنای نیاز واقعی انسان قرار گرفته اند همین طور امام معتقد بودند جهنم و بهشت هم سه قسمت هستند. بهشت اعمال، بهشت اخلاق و بهشت عقاید و به همین ترتیب جهنم اعمال جهنم اخلاق و جهنم عقاید. پس، از دید امام خمینی هم عقاید هم اخلاق و هم اعمال در دین برمبنای فطرت است و وقتی می گویند دین فطری است یعنی همه آموزه های دینی بر اساس
فطرت است. در عرصه اجتماعی نیز مقابله با ظالم برمبنای فطرت است و ظلم را پذیرفتن بر خلاف فطرت.
**امام ذخیره خدا در عصر ما بود
آیت الله رمضانی اظهار داشت: آموزه های امام خمینی تنها برای جامعه ایرانی نیست بلکه برای کل جامعه بشری است. اگر جامعه بشری به دعوت امام توجه کند به رشد اخلاقی و انسانی خواهد رسید. ایشان تنها سیادت را برای ایرانیان به ارمغان نیاورد بلکه امام ذخیره خداوند در این عصر بود. معجزه بزرگی که از او صادرشد بیداری و مسئولیت پذیری و امانتداری و ایستادن در مقابل خودکامگان و بازگرداندن عزت نفس به مسلمانان بود و در تمام این سال ها امام خامنه ای هم بر همین مبنا حرکت کرده اند و عزت پذیری و مقابله با خودکامگان را مبنای اخلاق سیاسی خود قرار داده اند.
وی ادامه داد: اگر جامعه بشری در آینده بخواهد از هر جهت رشد کند باید به سفارش های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توجه کند که پیشرفت علم، فراگیری اخلاق و معنویت، عدالت خواهی، مبارزه با فساد همچون آنها است.
آیت الله رمضانی افزود: امام رحمت الله جمله مهمی درباره توجه به همه ابعاد بشری دارند و آن، قیام برای خداوند است وهمه به تنهایی و جمعی باید برای خدا قیام کنند. قیام تنهایی انسان برای رسیدن به اخلاق توحیدی و معرفتی خداوند است و قیام جمعی برای مقاصد خداوند و هر آنچه مطلوب مقاصد الهی است باید صورت گیرد و آن، عدالت به مفهوم دقیق کلام است که آرزوی همه انبیا الهی بوده است و برای رسیدن به عدالت همه باید هزینه پرداخت کنند.
**امت امام، همه مسلمانان جهان بود
وی ادامه داد: امام این تحول و انقلاب را به وجود آورد و همه را دعوت به قیام برای خداوند کرد تا به جایگاه ماندگاری برسیم و به بزرگی واقعی نائل شویم.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان خاطره ای از سخنرانی خود در فرانسه درباره امام خمینی اظهار داشت: در یک سخنرانی برای ۴۰۰ نفر سخنرانی می کردم پس از اختتام جلسه به من گفتند امام تنها مربوط به ایرانیها نبود بلکه امام ذخیره خدا در این زمان برای همه مردم دنیا بود و همه ملت های دنیا به امام عشق می ورزند.
همچون ملتی که بسیار به امام عشق می ورزند و خودرا مقلد امام خمینی می دانند پاکستانی ها هستند که راه و رسم زندگی در عرصه سیاست را از ایشان آموختند. به قول شهید مطهری، امت امام فقط ایرانیها نبودند بلکه همه مسلمانان بودند و امام هم به هدف هم به راهش و هم به امتش ایمان داشت و خودرا وقف امت اسلام کرد انقلاب اسلامی هم در هیچ جای دنیا بدون نام امام خمینی شناخته شده نیست و امام خامنه ای هم همیشه ما را به این مساله توجه می دهند.




منبع:

1401/03/18
10:25:29
0.0 / 5
384
تگهای خبر: اساتید , برنامه , رسانه , فراخوان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳