توسط نشر خزه؛

کتاب آسمان و آینه درباره ادبیات دینی منتشر گردید

کتاب آسمان و آینه درباره ادبیات دینی منتشر گردید

به گزارش بلک بلاگ کتاب آسمان و آینه نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری در ژانر ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط نشر خزه منتشر گردید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «آسمان و آینه» مجموعه نوشته های سیدعلی کاشفی خوانساری درباره ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط انتشارات خزه انتشار یافته است.
کتاب حاضر شامل یازده مقاله، هفت نقد، بیست یادداشت و دو گزارش به قلم سیدعلی کاشفی خوانساری است که طی سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۴۰۰ در نشریات مختلف به چاپ رسیده اند. همینطور چهار نمایه مختلف ضمیمه این کتاب است.
این نوشته ها پیش تر در نشریاتی مثل پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، کتاب ماه کودک و نوجوان، فصلنامه نقد کتاب، گاهنامه نقد کتاب کودک، نیستان، حیات معنوی، رشد معلم، ادبیات داستانی، همشهری داستان، کتاب هفته و … انتشار یافته بود.
کتاب «آسمان و آینه» در ۲۴۳ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با بهای ۹۰، ۰۰۰ تومان توسط نشر خزه به چاپ رسیده است.
در بخشی از کتاب می خوانیم:
منظور ما از داستان دینی، اثری ادبی و داستانی ویژه کودکان و نوجوانان است که مضمون اصلی آن شخصیت ها و رویدادهای تاریخی در رابطه با دین باشد. بدین سان ادبیات دینی یکی از شاخه ها و ژانرهای داستان کودک و نوجوان بشمار می رود و منظور از این عبارت، تقسیم داستان ها به دو دسته کلی دینی و غیردینی و یا ضد دینی نیست.
بسیاری از داستان های دینی بازنویسی های ساده قصه های قرآن یا شرح حال پیشوایان دینی بود. از دهه چهل چند مجله دینی ویژه کودکان فعالیت خویش را شروع کردند. داستان های این مجلات معمولا از ابتکارات و امتیازات ادبی خالی بود، با این وجود این زمینه را فراهم آورد که در دهه پنجاه چند ناشر تخصصی کتاب های دینی برای کودکان، به طور عمده در شهر قم، فعالیت خویش را آغاز کنند.
در سالهای پایانی حکومت پهلوی شاهد شکل گیری جریان داستان های سیاسی اسلامی در ادبیات کودک هستیم؛ داستان هایی که شخصیت هایی دینی دارند، اما برای تهییج نوجوانان ضد حکومت پهلوی و کوشش برای شکل گیری حکومت اسلامی نوشته شده اند. در این داستان ها که در یکی از مقاطع تاریخی قرون پیش و یا در کشوری دوردست می گذرند، مسلمانان ضد حاکمان ظالم و یا بیگانگان دست به قیام می زنند...


منبع:

1401/03/16
08:47:21
0.0 / 5
751
تگهای خبر: داستان , ژانر , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲