قانون مترقی و مجریان صالح تامین کننده سعادت انسان هستند
قم رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: قانون مترقی و مجریان صالح کنار همدیگر تامین کننده سعادت جامعه بشری است و باید جامعه هدف نیز این دو را در کنار هم بپذیرد تا روی سعادت را ببیند.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه سی وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان که امروز ششم خردادماه در مجتمع امین قم برگزار شد، اظهار نمود: حسن تقارن و انتخاب سی وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در روز شهادت پیشوای مذهب شیعه امام صادق(ع) اقدام بهادار ای است، چونکه امروز سالگرد هجمه طاغوتیان به فیضیه و ضرب و شتم طلاب نیز است؛ روزی که با حضور مرجع تقلید آیت الله العظمی گلپایگانی و در مراسم شهادت امام صادق(ع) به فیضیه حمله و طلاب را به خاک و خون کشیدند.
وی با اشاره به این که اهتمام مسئولین دانشگاه و دانشجویان به مقوله قرآن و عترت اتفاق مبارکی است که در این حرکت بزرگ قرآنی با رنگ و نگاه عترت شرکت کردند، افزود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَاین» همچون روایاتی که علمای شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق نظر دارند، این روایت قرآن و عترت را با همدیگر جمع کرد، کسی که در بین امت ۲۳ سال پیامبری کرده و در ایام آخر پیام روشن و ماندگار برای امت به یادگار گذاشت که شاخه ای از آن قرآن و شاخه دیگرش عترت است.
بوشهری اضافه کرد: عده ای از فلاسفه می گویند که قانون مترقی برای جامعه وجود داشته باشد تضمین کننده سعادت انسان است و عده ای هم معتقدند کارگزاران صالح و مجریان صالح اگر حضور داشته باشند تضمین کننده سعادت جامعه است؛ تردیدی نداریم که سخن هر دو دسته صحیح است و هیچ کدام به تنهایی تامین کننده سعادت نیست؛ پیامبر بعنوان ایده سوم تامین کننده سعادت را معرفی نمود که همان کتاب الله یعنی قانون مترقی و عترتی یعنی مجریان صالح هستند؛ نکته جالب این است که گاهی ممکنست قانون مترقی در جامعه باشد اما جامعه هدف نخواهد از این قانون و مجریان صالح بهره ببرد، آیا این جامعه روی سعادت را خواهد دید که بنده در پاسخ می گویم هیچ گاه. مگر این که جامعه خودش را در اختیار این دو مهم قرار دهد که در اینصورت راه گمراهی را در پیش نخواهد گرفت.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: گاهی هم ممکنست که قانون مترقی باشد اما مجریان صالح باشند که اینچنین قانون بر زمین می ماند؛ گاهی قانون مترقی وجود نداشته باشد که در اینصورت مجریان مبنای عمل ندارند و سعادت جامعه تامین نمی گردد، مگر این که هم افزایی بین مجریان و قانونگذاران وجود داشته باشد؛ اگر در جامعه ای کارگزار صالح از صحنه جامعه کنار زده شود نیز جامعه از میراث پیامبر(ص) بهره نمی برند و این جامعه روی سعادت را نمی بیند.
وی اظهار داشت: بعنوان مجریان صالح خودتان را در محضر قرآن و عترت قرار دهید، این جشنواره بر این اساس قرآن و عترت را بیان کرده است؛ تلاوت قرآن و حتی به ظاهر تدبر در قرآن منهای الهام گرفتن از تعالیم عترت تدبر نیست؛ یا بگویند ما تنها به روایات مراجعه می نماییم و به قرآن کاری نداریم مانند اخباریون که همراه سعادت و عمل به وصیت پیامبر(ص) نیست.
حسینی بوشهری بیان کرد: در عصمت پیامبر(ص) تردیدی نیست و کلام ایشان برای ما حجت است؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر تعبیر عجیبی است که پیامبر(ص) گویا خبرغیبی اعلام می کند که وقتی قرآن و عترت در کنار هم قرار گرفتند در صحت قرآن تردید نداریم و منظور عترت است یعنی عترت در کنار قرآن مصون از خطا است و در نتیجه تا قیامت این دو در کنار هم هستند؛ بهترین مفسرقرآن که اشراف به تمام آیات دارد عترت است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: از عمده فهم قرآن بر نمی آییم اگر افرادی آنرا برای شما تبیین نکنند، به تعبیر روایات این افراد باید بطن قرآن را یافته باشند و این مهم طبق حدیث «الإمامُ یَهدی إلَی القُرآنِ والقُرآنُ یَهدی إلَی الإمامِ» تنها از عترت برمی آید.
حسینی بوشهری بیان کرد: تدبر در قرآن و تفسیر قرآن در این مسابقه همراه با با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه وجود دارد؛ هم زمان توجه به قرآن و روایات معنایش این است که بر دستی قرآن و در دست دیگر آثار عترت است چون در محضر خود عترت نیستیم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب