مهر از بیمارستان زیرزمینی گزارش می دهد؛

سند مقاومت مردم دزفول در سایه بی مهری ها خاک می خورد

سند مقاومت مردم دزفول در سایه بی مهری ها خاک می خورد

بلک بلاگ: بیمارستان زیر زمینی یا زهرا(س) دزفول که سندی بر مظلومیت و مقاومت این شهرستان در دوران جنگ است در سایه بی توجهی متولیان نسبت به احیای آن بعنوان یک مکان مورد بازدید، خاک می خورد.



خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها - رؤیا رجبی: مقابل در ورودی مانده ام و به آثار باقیمانده از جنگ روی در خیره می شوم، دری که دردها، رشادت ها، به خون غلتیدن ها و حماسه آفرینی های زیادی را به خود دیده است.
چند پله را طی می کنم و وارد راهروی ورودی در عمق بیش از ۱۰ متری زمین می شوم، گویی به تاریخ سفر کرده ام، به تاریخی نه چندان دور و پر از افتخار.
ناخودآگاه صدای مهیب بمباران و موشک های متوالی لرزه بر تنم می اندازد و تصاویر مردم و رزمندگان با سر و روی خون آلود در مقابل چشمانم تداعی می شود.
رزمنده ای که با نفس های آخرش نام فرزند کوچکش را که از بدو تولد ندیده است، به زبان می آورد و از طرفی با نزدیک شدن به حس شیرین شهادت، لبخند بر لبانش جاری می شود. فریادها و دویدن های پرستاران و پزشکانی که از جای جای ایران آمده اند و گاه با وجود مجروح شدن نیز از جهاد دست نمی کشند.
به خون غلتیدن زنان و مردان و کودکانی که شاید تا لحظاتی قبل از آوار شدن خانه آنها به بازی، خواب شبانه، صرف غذا، گفت و گو، تحصیل، کار، نماز و راز و نیاز و… مشغول بوده اند و یک دفعه سفره دلشان میزبان موشک باران ها شده است.
پدر و مادری که جسم بی جان فرزند کوچکشان را در آغوش گرفته اند و آن طرف تر تازه عروسی که هنوز چند روز از زندگی مشترکش نگذشته و حال داغدار از دست دادن شریک زندگی اش در اثر موشک باران است.
در سمت دیگر، چشمان رزمنده ای برای همیشه بسته می شود و مادرانی که آرزوی دیدن شاخ شمشادشان در رخت دامادی برای همیشه بر دلشان می ماند.
اینها صحنه هایی است که در بدو ورود به بیمارستان زیرزمینی یا زهرا در مقابل چشمانم نمایان می شود، صحنه هایی که آدم با تصورشان می خواهد هم بر این غم بزرگ اشک بریزد و هم به بزرگ منشی کسانی که سند آرامش وطن را با خون خود امضا کردند، افتخار کند.

با هر گامی که بر می دارم بوی عشق به وطن، بوی غیرت، بوی مردانگی و بوی شهامت و دلاوری به مشامم می رسد. راهروهای پیچ در پیچ و اتاق هایی را نظاره گر می شوم که هر کدامشان شاهد جانفشانی ها، دردها و مظلومیت های زیادی بوده اند.
مکانی که وجب به وجب آن یادآور رشادت های دلاورمردان و زنانی است که یا جان خودرا نثار کردند و یا در یک قدمی مرگ جهاد کردند و از جان و مال خود گذشتند اما یک وجب از خاک وطن را به دشمن ندادند.
بیمارستان زیر زمینی یا زهرا (س) دزفول بمنظور تامین سلامت مجروحان حملات هوایی و موشکی شهرستان و مجروحان خطوط مقدم جبهه شمالی خوزستان در سال ۱۳۶۵ توسط قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا (ص) با قطعات پیش ساخته بتنی و مقاوم در مقابل حملات موشکی و هوایی با مساحتی حدود پنج هزار متر مربع و در عمق بیش از ۱۰ متری زمین تولید شده است.
این بیمارستان زیرزمینی که در ضلع جنوبی بیمارستان درحال ساخت ۴۰۰ تخت خوابی یا زهرا (س) قرار دارد دارای بخش های جراحی، اتاق عمل، رادیولوژی، ارتوپدی، آزمایشگاه، داروخانه و زنان و زایمان و اسکان همراهان بیمار و مجروحان بوده است.
بیمارستانی که سندی بر مظلومیت و مقاومت مردمان این دیار است و بعنوان چهل و پنجمین اثر، در ردیف آثار ملی دفاع مقدس قرار گرفته و سال قبل در ردیف آثار میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.
بیمارستان به حال خود رها شده
حال مکانی که می توانست بعنوان موزه بی بدیل دفاع مقدس در کشور تبدیل گردد، در این سال ها بر اثر بی توجهی برخی متولیان خاک می خورد. بی مهری ها به این اثر باارزش دفاع مقدس صدای اعتراض برخی مسئولان را درآورده است.
امام جمعه دزفول مدتی پیش در نشست شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به اینکه بیمارستان زیرزمینی یا زهرا در دزفول در روزهای دفاع مقدس نقش بی بدیلی در پشتیبانی و خدمت رسانی به رزمندگان مجروح داشته است، اظهار می کند: این بیمارستان در این سال ها به حال خود رها شده در صورتیکه باید به این مکان که در کشور نمونه ندارد بعنوان یکی از جاذبه های بی نظیر دفاع مقدس در کشور توجه ویژه شود.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی با تاکید بر لزوم معرفی گسترده این مکان ارزشمند، می افزاید: اگر کارگردانان کشوری بدانند چنین بیمارستانی در دزفول وجود دارد بطور قطع از فضای آن در آثار خود بهره مند می شوند.
بیمارستان در محیط کارگاهی قرار دارد
«به دلیل عملیات راه اندازی بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی یا زهرا، این بیمارستان زیرزمینی در یک محیط کاملاً کارگاهی قرار گرفته و بازدید از آن ممنوع است».
اینها را مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول می گوید و می افزاید: دورتادور این مکان زیرزمینی پوشیده از تجهیزات ساخت و ساز بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی است؛ بدین سبب از نظر ایمنی و بهداشتی بازدید از آن خطرناکست.
فریدون جعفریان فر ادامه می دهد: احیای مجدد این بیمارستان زیرزمینی و قرار گرفتن مجدد آن در معرض بازدید عموم نیازمند یک بودجه قابل توجه برای اجرای اقداماتی نظیر بهسازی فضای فیزیکی و تجهیزات، ساماندهی سیستم برق رسانی و سیستم تهویه، تأسیسات و به کارگیری نیروهای حفاظت و حراست است.
وی عنوان می کند: بیمارستان زیرزمینی یا زهرا بعنوان پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی دزفول به حساب می آید.
این سخنان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در حالی است که این بیمارستان از زمان ساخت تا حالا فقط چندسال بعنوان نمایشگاه دائمی طلایه داران عرصه سلامت و جلوه های مقاومت و ایثار فعالیت داشته و مورد بازدید شهروندان خصوصاً دانش آموزان و راهیان نور بوده است و در سالهای پیش از شروع عملیات اجرائی بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی نیز توجهی به این این مکان صورت نگرفته است.
علت راه اندازی بیمارستان زیرزمینی در دزفول
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباب چگونگی و علت راه اندازی این بیمارستان زیرزمینی در دزفول می گوید: اگر دوره حملات موشکی، هوایی و توپخانه ای دشمن بعثی به شهرهای جمهوری اسلامی ایران را به سه دوره مشخص تقسیم نماییم، دوره اول از شروع شروع جنگ تحمیلی تا آخر سال ۱۳۶۱، دوره دوم حملات موشکی از سال ۱۳۶۲ تا آخر سال ۱۳۶۵ و دوره سوم از شروع سال ۱۳۶۶ تا اختتام جنگ تحمیلی به تاریخ ۲۹ مرداد سال ۱۳۶۷ خواهد بود.
به گفته سرهنگ بهزاد جولایی، در دوره دوم بالاترین میزان حملات موشکی، توپخانه ای و هوایی توسط رژیم بعثی عراق به شهرهای ایران در قالب جنگ شهرها صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه دزفول بیشترین لطمه را تا آخر سال ۱۳۶۵ از ناحیه موشک های دوربرد رژیم بعثی متحمل شد، می افزاید: بیش از ۱۷۶ موشک زمین به زمین اسکاد، فراگ ۷، العباس و الحسین به دزفول به هدف خوردن کرد که در نتیجه این تعداد موشک قریب به ۷۹۸ نفر شهید شدند.

مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول بیان می کند: تمام یگان های سپاه در کنار رودخانه دز در جنب شهرستان دزفول عقبه داشتند و همه آنها همیشه در نماز جمعه شهرستان دزفول شرکت می کردند و از طرفی دزفول به علت راهبردی بودن موقعیت و برخورداری از یک لشکر عملیاتی و همین طور مقاومت و پایداری کم نظیر مردمانش همیشه مورد طمع دشمنان بود و این مقاومت و ماندن در شهر از طرف مردم، دشمن را به شدت خشمگین کرده بود.
سرهنگ جولایی ادامه می دهد: بنابراین مناطق مسکونی شهر در آن زمان آماج حملات موشکی و بمباران هوایی بسیار شدید دشمن قرار گرفته بوده ضمن این که این حملات بیشتر در هنگام شب و در نقاط مسکونی پرجمعیت رخ می داد و سبب تلفات می شد.
وی یادآور می شود: بدین سبب ستاد جبهه و جنگ به علت اهمیت سوق الجیشی شهرستان دزفول که یک شهر راهبردی در جبهه های جنوب غربی محسوب می شد، مبادرت به ساخت یک بیمارستان زیرزمینی با متراژ حدود ۵ هزار متر مربع در عمق بیش از ۱۰ متری زمین کرد.
سرهنگ جولایی اضافه می کند: این بیمارستان دارای چهار اتاق جراحی بود و در پایین بیمارستان زنان زایمان یا زهرا قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان زیرزمینی یا زهرا به مکان امنی برای انتقال مردم و رزمندگان مجروح تبدیل گشته بود، می افزاید: بعد از هر حمله هوایی گروههای مردمی، شهرداری و تیم هایی که مخصوص تخلیه منازل آوار شده و حمل شهدا و مجروحان بودند، وارد عمل می شدند و مجروحان را به این بیمارستان منتقل می کردند.
سلایق شخصی مانع احیای بیمارستان است
«شرایط ویژه ای در شهر حاکم بود و زمان در این بیمارستان معنایی نداشت. هر شب تعداد زیادی از مردمی که از زیر آوار درآورده شده بودند و رزمندگان جبهه های جنوب غربی کشور برای عمل های جراحی بزرگ و آنی به این بیمارستان منتقل می شدند و توسط پزشکان حاذق و پرستاران وظیفه شناس از مرگ نجات می یافتند و در این بین عده ای نیز به علت شدت جراحات به شهادت می رسیدند».
سرهنگ جولایی اینها را می گوید و ادامه می دهد: تعدادی از پرسنل خدوم و فداکار این بیمارستان از دیگر استانها و شهرهای کشور در قالب ماموریت در این بیمارستان حضور می یافتند و با روحیه ای جهادی و خستگی ناپذیر بصورت شبانه روزی جهاد می کردند.
رئیس مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول بیان می کند: تا یک سال پس از اختتام جنگ، فضای این بیمارستان همچنان مورد استفاده قرار می گرفت و زمانی که شهر به حالت عادی برگشت دیگر بیمارستان ها وارد چرخه خدمات رسانی شدند.
سرهنگ جولایی یادآور می شود: در حدود سال ۱۳۸۵ دکتر رنگچی مدیر وقت شبکه بهداشت شهرستان که خود از پزشکان حاذق و رزمندگان شهرستان بود با همکاری عوامل این شبکه در اقدامی باارزش و با هزینه شخصی مبادرت به احیای این بیمارستان به شکل موزه می کند. بر این اساس امکانات بیمارستان بهسازی شده و با ابتکار دکتر رنگچی و همکارانش تجهیزات محتوایی در قالب ماکت و مطابق با سبک و سیاق دوران دفاع مقدس در بیمارستان زیر زمینی یا زهرا مستقر می شود و این بیمارستان یک چینش موزه ای به خود می گیرد.
وی ادامه می دهد: از زمانی که این اقدام انجام شد تا سال ۱۳۹۰ بیمارستان زیرزمینی یا زهرا بعنوان یک موزه فعال بوده و مورد بازدید عموم خصوصاً راهیان نور و دانش آموزان قرار گرفته است اما با تغییر مدیریت ها و کوتاهی های انجام شده فعالیت این موزه متوقف گردید و الان سال هاست به علت بی توجهی برخی متولیان این مکان باارزش به حال خود رها شده است.
سرهنگ جولایی به مکاتبات و جلسات گوناگون برای بازسازی این بیمارستان در دوران دولت قبلی اشاره می کند و می افزاید: موانع اداری و سلایق شخصی برخی افراد مانع شد تا این بیمارستان به وضعیت مطلوبی که مد نظر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس است، برسد.
کوتاهی در جذب اعتبار
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول همین طور بیان می کند: در میان سالهای ۹۳ تا ۹۴ یک بودجه به میزان ۱۰۰ میلیون تومان بوسیله بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیز بوسیله وزارت بهداشت به این بیمارستان اختصاص یافت که با عملکرد ضعیف مسئولان و کوتاهی های صورت گرفته، این اعتبار جذب نشد.
سرهنگ جولایی با اشاره به اینکه مرکز فرهنگی دفاع مقدس با تمام توان پیگیر احیای این بیمارستان بوده و طراحی هایی نیز برای بهسازی این مکان انجام داده است، می گوید: برمبنای جلسات مختلفی که از سال ۱۳۹۵ بین بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به نمایندگی از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول و ریاست دانشگاه علوم پزشکی دزفول، معاونت فرهنگی این دانشگاه و شهردار و فرماندار وقت در شورای هماهنگی حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس انجام شد مقرر شده بود این بیمارستان ضمن حفظ تولیت مورد بازنگری قرار گرفته و برای بازدید عموم بصورت مجدد بهسازی و آماده شود ولی این امر مهم همچنان به علت سلایق شخصی و برخی تفکرات اشتباه محقق نشده است.
به گفته وی، در آخرین جلسه مربوط به این بیمارستان که با حضور همه مدیران شهرستان انجام شد با بیان آمادگی از طرف شهرداری، مقرر شده بود که این بیمارستان برای بازسازی به شهرداری واگذار شود ضمن این که دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز متعهد شده بود که قسمت بالایی این بیمارستان را به یک فضای سبز و پارکی که در شأن مردم باشد تبدیل کند.
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول می افزاید: بدیهی است که بهسازی فضای فیزیکی و تأسیسات بیمارستان و ماکت ها و تجهیزات مستقر در آن و همین طور استقرار تجهیزات محتوایی جدید در این مکان، نیازمند جذب اعتبار است و ضروریست دانشگاه علوم پزشکی دزفول و دیگر مسئولان بوسیله استانداری و مسئولان کشوری به دنبال جذب یک ردیف بودجه برای این بیمارستان باشند.
سرهنگ جولایی می گوید: در صورت همت متولیان این اعتبار به آسانی جذب می شود ضمن این که بطور قطع جلساتی با مدیران جدید دانشگاه علوم پزشکی دزفول تا رسیدن به نتیجه مطلوب برگزار خواهیم کرد.
وی معتقد می باشد که ساخت ساز بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی هیچ مانعی برای بازسازی باردیگر این بیمارستان زیرزمینی نیست و لازم است دانشگاه علوم پزشکی هرچه سریعتر نسبت به فراهم کردن شرایط برای بهسازی این مکان اقدام نماید.
سرهنگ جولایی در ادامه بیمارستان زیرزمینی یا زهرا را یکی از آثار تاریخی و باارزش دفاع مقدس و یکی از بزرگترین بیمارستان های تولید شده توسط ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ بر می شمارد و می گوید: اگر شرایط بحرانی در منطقه رخ دهد، این بیمارستان می تواند همچنان مورد استفاده مجدد قرار بگیرد؛ بدین سبب امیدوار هستیم مسئولان به دور از سلایق شخصی مانع تحریف آثار جنگ و خاک گرفتگی این مکان شوند.
وی با تاکید بر این که وظیفه ذاتی ما حفظ آثار دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف آنها است، می افزاید: اسناد و مدارک کاغذی زیادی از شهدا و مجروحان بستری در این بیمارستان وجود دارد که از زمان جنگ تا حالا در گوشه ای از این بیمارستان زیرزمینی درحال خاک خوردن و نابودی هستند؛ بدین سبب نخستین اقدام مهمی که باید صورت گیرد جمع آوری و اسکن این مدارک است تا بتوان از آنها به نحو مطلوبی نگهداری کرد.
رئیس مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول یادآور می شود: ما در تمام این سال ها تا جایی که توانسته ایم مانع فراموشی این مکان باارزش دفاع مقدس شده ایم. در این جهت در خیلی از ایام سال شرایط را برای بازدید کاروان های راهیان نور از این بیمارستان با حضور راوی فراهم نموده ایم اما این رویه رضایت بخش نیست و باید این بیمارستان یک مکان دائمی برای بازدید عموم باشد.
سرهنگ جولایی با تاکید بر این که هرچه سریعتر باید تکلیف این مکان باارزش دفاع مقدس مشخص شود، می گوید: این بیمارستان در صورت احیای مجدد می تواند مکان ارزشمندی برای بازدید نسل جوان، دانش آموزان و دانشجویان شهرهای مختلف استان، طلاب و راهیان نور باشد و گردشگری دفاع مقدس را در دزفول تقویت کند و توسعه دهد.
بهسازی بیمارستان به زمان دیگری موکول شده است
در حالی که بگفته رییس مرکز دفاع مقدس، احیای این مکان منافاتی با راه اندازی بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی ندارد اما فرماندار ویژه دزفول نیز در یک گفت وگوی کوتاه با خبرنگار مهر ادعای علوم پزشکی در خصوص قرار گرفتن این بیمارستان در یک محیط کارگاهی را مطرح می کند و می گوید: این بیمارستان در پایین بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی و در یک محیط کاملاً کارگاهی قرار دارد؛ بدین سبب دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرده که عملیات احیای این اثر باارزش دفاع مقدس به پس از بهره برداری از بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی موکول گردد.

علی فرهمندپور بر لزوم استفاده از ظرفیت این بیمارستان برای نشان دادن مقاومت و رشادت های دوران دفاع مقدس تاکید می کند و می افزاید: هم اکنون برخی از هنرمندان دزفولی درحال ساخت یک فیلم در فضای این بیمارستان هستند.
وی همین طور احیای این بیمارستان را امری ضروری عنوان می کند و می گوید: باتوجه به درخواست دانشگاه علوم پزشکی، بطور قطع پس از بهره برداری از بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی با همکاری علوم پزشکی و دیگر ادارات شهرستان این بیمارستان زیرزمینی احیا و در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت.
لزوم اهتمام مسئولان به گردشگری دفاع مقدس
به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، حالا که در آستانه فرارسیدن چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول هستیم، شایسته بود که مسئولان شهرستان در کنار برنامه هایی که فقط در چند روز منتهی به چهارم خرداد اجرا می شوند با اندکی همت به احیا و راه اندازی این بیمارستان بعنوان یک موزه دفاع مقدس اقدام می کردند تا بعد از سال ها شاهد یک اقدام ماندگار به مناسبت چهارم خرداد می بودیم.
امروزه باتوجه به متنوع شدن گونه های گردشگری در جهان، یکی از انواع خاص گردشگری که در دهه های اخیر موردتوجه گردشگران و برنامه ریزان قرارگرفته است، گردشگری جنگ است.
در سالهای اخیر توجه به گردشگری دفاع مقدس همیشه مورد تاکید برخی مسئولان در کشور بوده و در این جهت اقدامات باارزش و قابل توجهی نیز در بعضی استانهای کشور انجام شده است.
بدیهی است که گردشگری دفاع مقدس می تواند ثروت را به خیلی از مناطق محروم ببرد و ارزش های دفاع مقدس را به گردشگران معرفی و به نسل های جوان منتقل کند.
دزفول، شهری که به مقاومت و پایداری شهره است در زمینه دفاع مقدس حرف های زیادی برای گفتن دارد و در این بین توجه به بهسازی و احیای بیمارستان زیرزمینی یا زهرا به علت متفاوت و کم نظیر بودن می تواند گام ارزشمندی در امتداد شکوفایی بیش از پیش صنعت توریسم دفاع مقدس در خوزستان و دزفول شود.
بنابراین لازم است متولیان در دزفول نسبت به احیای این گنجینه باارزش دفاع مقدس اهتمام ورزند و در این جهت هرچه سریعتر با برگزاری جلساتی نسبت به رفع اختلاف نظرها و رسیدن به یک نتیجه واحد که منجر به احیای این بیمارستان باشد، اقدام نمایند.
بدون شک کسب درآمد برای جبران عقب ماندگی های ناشی از جنگ در دزفول یکی از دستاوردهای مهم اهتمام مسئولان این شهرستان به گردشگری دفاع مقدس خواهد بود.


منبع:

1401/02/29
14:02:18
0.0 / 5
632
تگهای خبر: برنامه , خدمات , رمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲