مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

حماسه سرایی فردوسی را باید در میان ایرانیان ترویج و تقویت نماییم

حماسه سرایی فردوسی را باید در میان ایرانیان ترویج و تقویت نماییم

به گزارش بلک بلاگ مشهد ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: روحیه و حماسه سرایی فردوسی را در میان ایرانیان باید ترویج و تقویت نماییم.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، محمد حسین زاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار نمود: آثار فردوسی حرف های زیادی برای نسل ما و حتی آیندگانمان دارد و درباب حماسه سازی و قهرمان پروری که شاهنامه فردوسی رقم زده الگو سازی باید صورت گیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: این الگوسازی در قهرمان پروری نقش مهمی دارد چونکه نقش رستم در شاهنامه مقرر است برای نوجوانان و جوانان ما ایستادگی در مقابل ظلم را ایفا کند، بدین سبب باید در رویکرد های جدید کشور به این امر مهم توجه و قهرمانان شاهنامه را با ادبیات جوانان به آنها معرفی نماییم.
وی با اعلان اینکه متاسفانه نوجوان امروز ما بواسطه رسانه های پررنگی که وجود دارد قهرمانان فانتزی و عاری از ارتباط معنوی با خالق را بیشتر می شناسند، بیان کرد: باید تلاش نماییم در این عرصه کار بسیار شود و در همین راستا سرمایه گذاری لازم را انجام دهیم.
حسین زاده اضافه کرد: در تمام این سال ها متاسفانه آن طور که باید نتوانسته ایم مقام شاعر پرآوازه و بزرگ حماسه سرای کشور ابوالقاسم فردوسی را پاس بداریم و درشان آن برنامه ریزی نماییم به همین جهت خوشبختانه امسال کوشیدیم برنامه های عمیقی را تدارک ببینیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: شعرهای فردوسی به شکل های مختلف در زندگی روزمره مردم ورود پیدا کرده است و باید ادعا کرد که این شاعر بر زندگی ایرانیان اثرگذار می باشد.
وی اظهار نمود: فردوسی شاعر ملی کشورمان است و اثر او نقش بین المللی داشته است، اما هنوز حوزه های مغفولی وجود دارد و باید بر روی آن کارشود.
حسین زاده با اعلان اینکه قهرمان هایی که فردوسی در شاهنامه رقم زده در طول سالیان سال نقش و اثری در دل و جان مردم به وجود آورده است، اضافه کرد: هنری به نام نقالی خوانی در چایخانه ها و قهوه خانه ها اجرا می شود و جمعیتی در این مکان ها جمع می شوند و به داستان های آنها گوش می کنند و خیلی از اشعار در شاهنامه بعنوان ضرب المثل در زندگی مردم گفته می شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان مطلب فوق اظهار نمود: باید در همین راستا روحیه و حماسه سرایی فردوسی را در میان ایرانیان ترویج و تقویت نماییم.

وی ویژه برنامه های بزرگداشت فردوسی را همایش علمی، پژوهشی پیام شاهنامه پایندگی زبان فارسی، ویژه برنامه های نقالی و مرشدخوانی در آرامگاه حکیم توس، جشنواره شعر از توس تا نیشابور، اختتامیه فراخوان داستان حماسی، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، نشست هم اندیشی هنر حماسی، مسابقه دانش آموزی عنوان نمود.
حسین زاده اظهار داشت: نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی، نمایشگاه کتاب، رونمایی از شاهنامه های موجود در گنجینه رضوی، ویژه برنامه دیار حماسی در مساجد و مدارس به همت پایگاه های بسیج تئاتر افسانه ماردوش، ویژه برنامه ورزش های زورخانه ای و بخشنامه های پهلوانی، مراسم شاهنامه خوانی در مشهد و سیستان و بلوچستان و اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی که مقرر است از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خرداد اجرا شود همچون برنامه های بزرگداشت شاعر پرآوازه حماسه سرای کشور است.


منبع:

1401/02/21
19:15:55
0.0 / 5
558
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , تئاتر , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱