توسط نشر تاریخ ایران؛

تجارت غیرقانونی بازنشر شد

تجارت غیرقانونی بازنشر شد

به گزارش بلک بلاگ سومین چاپ کتاب تجارت غیرقانونی: قاچاق گندم در سرحدات غربی (۱۳۲۴-۱۳۰۴ ش) نوشته زهرا شریف کاظمی توسط نشر تاریخ ایران منتشر گردید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشر تاریخ ایران چاپ سوم کتاب «تجارت غیرقانونی: قاچاق گندم در سرحدات غربی (۱۳۲۴-۱۳۰۴ ش)» نوشته زهرا شریف کاظمی را با شمارگان هزار نسخه، ۲۳۴ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان منتشر نمود.
چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۵ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان انتشار یافته بود. چاپ دوم این کتاب هم سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۷ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. مؤلف در این کتاب با تاکید بر اسناد در صدد است تا به علل تاریخی چرایی قاچاق گندم از ایران به عراق بپردازد.
در مقدمه کتاب در شرح قاچاق در ایران عصر پهلوی نخست آمده است: «چرا تجارت غیرقانونی بخصوص گندم در مرز ایران و عراق در سالهای ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۴ تداوم یافت؟ و این که چه عواملی در شکل گیری قاچاق گندم نقش داشتند؟ گندم از چه مسیری و چگونه قاچاق می شده است؟ دولت برای ممانعت از این روند چه راهکار ها یا راهکارهایی عرضه کرده است؟ نتایج عملکرد دولت در کاهش قاچاق گندم چه بود؟»
برای پاسخگویی به پرسش های فوق این کتاب با نگاهی صدمه شناسانه به بررسی تحلیلی قاچاق و وضع قوانین و مقررات برای پیشگیری از آن پرداخته و از زوایایی چند به بررسی علل آن همت گماشته است. ازاین رو فرضیه های پژوهش مبتنی بر این است که اقدامات دولت برای پیشگیری از قاچاق به صورت عام و قاچاق گندم به صورت خاص پیش از مشروطیت یا نظامنامه و پس از آن از راه تعرفه ها و تدوین مقررات از راه مجلس شورای ملی و بعدها بعد از شکل گیری سازمان ها و نهادها و تخصصی شدن وظایف آنها از راه تصویب نامه ها و مقررات درون نهادی صورت می گرفته است و تلاشهای دولت به علل مختلف شامل عدم همکاری لازم توسط دولت عراق، مشکلات داخلی، جنگ جهانی دوم، کسب سود بیشتر توسط قاچاقچیان و… ناکام می ماند.
نویسنده نوشته است: «فقر و نبود امکانات برای فعالیت اقتصادی قانونی، مناقشات محلی، تغییر وضعیت معیشتی ایلات، دگرگونی های سیاسی- اجتماعی در عراق و جنگ جهانی دوم در شکل گیری قاچاق نقش بسزایی داشتند. با عنایت به بررسی های اسنادی مسیر قاچاق گندم در اکثر موارد از ایران به عراق بوده و به ندرت از عراق به ایران صورت می گرفته است. تدوین مقررات و قوانین متمرکز بر مساله قاچاق و عوامل ایجادکننده آن و بودجه برای اداره مستحفظین مرزی، تأسیس ادارات جدید در جهت پیشگیری از قاچاق با گسترش سازمان های نهادهای موجود و … همچون اقدامات دولت برای رفع این معضل بوده است. اما وضع قوانین و تلاش دولت در اجرایی کردن آن برای حل معضل قاچاق و به ویژه قاچاق گندم نتوانست کارآمد باشد.
بررسی و تحلیل علل قاچاق و هم قوانین وضع شده در سالهای بین ۱۳۰۲ تا ۱۳۲۴ نقطه تمرکز این پژوهش خواهد بود. ازاین رو هدف از این پژوهش تنها وقایع نگاری رویدادهای ماخوذ از اسناد نیست بلکه می کوشد تا با تاکید بر منابع دست اول به روشی علمی و بی طرفانه با استفاده از تحولات نظام سیاسی ایران مبحث را دنبال کند.»


منبع:

1401/02/04
09:33:42
0.0 / 5
728
تگهای خبر: كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵