رمضان به روایت نقاشان

رمضان به روایت نقاشان

بلک بلاگ: فضای روحانی ماه مبارک رمضان در طول سال ها، خیلی از نقاشان و مستشرقان را به سمت ترسیم صحنه هایی با حال و هوای رمضان برده است.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از الجزیره، کشورهای مختلف اسلامی، با شروع ماه رمضان هر کدام به روشی خودرا آماده این ماه می کنند. از آغازین سده های اسلام تا کنون، با شروع ماه مبارک رمضان حال و هوای خاص و متفاوتی شهرها و کشورهای اسلامی را فرا می گیرد که همین مورد سبب شده تا نقاشان بسیاری در پی به تصویر کشیدن این فضای معنوی حاکم بر زندگی مردم در کشورهای اسلامی، باشند.
در ادامه این گزارش چند نقاشی با حال و هوای ماه رمضان را می بینید:
محسن أبو العزم، نقاش مصری، با بصیرتی که نسبت به جامعه مصر داشته است، چند تابلو را با فضای ماه رمضان در این کشور عرب زبان ترسیم کرده است که یکی از آنها را در زیر می بینید:


فانوس که در این تصویر در دست یک پسر بچه ترسیم شده است، در جوامع عربی نمادی از ماه رمضان است. مردی که در کنار او ایستاده و طبلی در دست دارد نیز درحال اجرای سنت مسحراتی است. بر طبق این سنت، اشخاصی در کوچه ها و خیابان ها رسیدن وقت سحر را اعلام و اهالی را از خواب بیدار می کنند.
تابلو زیر نیز اثر دیگری از این نقاش به نام «فروشنده باقلا» است. باقلا بعنوان یکی از خوراکی های اصلی مصریان در سحرگاه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد. نقاش در این تابلو شور و شوق مردم محله، برای خرید خوراکی رمضانی محبوبشان را به معرض نمایش گذاشته است.



عماد أبو شتیة، هنرمند فلسطینی ـ اردنی، در تابلو «رمضان» زنی فلسطینی را ترسیم کرده، در صورتیکه فانوسی در دست دارد و کبوتر سفیدی نیز مقابلش قرار گرفته. لباس سنتی این زن نشان دهنده هویت فلسطینی اوست. همین طور مسجدالاقصی نیز به وضوح در تصویر قابل مشاهده می باشد. حلال ماه بزرگی نیز بر روی مسجدالاقصی ترسیم شده که نشان دهنده ی شروع ماه مبارک رمضان است.


تابلو زیر نیز اثر یک شرق شناس فرانسوی است. این تابلو نماز خواندن چند مسافر مسلمان در صحرایی در مراکش و در ماه رمضان را نشان می دهد:






منبع:

1401/01/29
07:46:03
0.0 / 5
454
تگهای خبر: خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴