گفت وگو با آرلن كشیشیان ـ عكاس تقدیری جشنواره لیون
تأثیرات عجیب و غریب یک ویروس بر عکاسی
به گزارش بلک بلاگ آرلن کشیشیان هنرمند عکاس کشورمان عقیده دارد شیوع کرونا در دو سه سال گذشته از طرفی انگیزه هنرمندان را کمتر کرد و از سوی دیگر سبب شد تا آنان سبک های جدیدی را امتحان کنند و بدین سان این ویروس تأثیرات عجیب و غریبی بر فعالیت هنرمندان گذاشت.
مدتی است که اغلب نقاط دنیا با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون تا حدودی به زندگی قبلی خود بازگشته اند. مدارس و دانشگاه ها بازگشایی شدند، برگزاری مراسم و جشنواره های بین المللی از سر گرفته شد و....
هنر عکاسی هم در این میان از موهبت بازگشت به زندگی قبل از کرونا برخوردار شد و بدین سان برگزاری جشنواره های بین المللی در حوزه عکاسی هم از سر گرفته شده است. به نحوی که اخیرا عکس «در جستجوی نور» از آرلن کشیشیان در جشنواره لیون که در سنگاپور برگزار شد، موفق به دریافت تقدیر PSS شد.
در همین راستا خبرنگار ایسنا به گفت وگویی با این هنرمند پرداخت تا وضعیت حال حاضر هنر عکاسی در ایران و جهان را از نگاه او جویا شود.
تأثیر عجیب و غریب کرونا بر هنر عکاسی
کشیشیان درباره این که کرونا چه تأثیری بر فعالیت عکاسان داشته است، اظهار داشت: «در ایام کرونا به علت محدودیت هایی که برای سفر و سایر پروتکل ها داشتیم، بیشتر به سمت تصاویری که با هم تلفیقی هستند، روی آوردیم؛ یعنی کارهایی را با هم میکس می نماییم و بیشتر این سبک از عکاسی به علت محدودیت ها، مورد توجه اغلب عکاسان قرار گرفت.»
او افزود: «کرونا تأثیرات بسیار عجیب و غریبی روی کار عکاسان گذاشت. به علت محدودیت ها، تعداد کارها کم شد و از سویی به علت کاهش تعداد مسابقات و جشنواره ها، انگیزه هنرمندان عکاس هم تحت تاثیر قرار گرفت.
به شخصه برای خود من دشواری های رعایت پروتکل ها سبب شد تا کمتر بیرون بروم، انگیزه ام کمتر شود و طبیعتا کمتر عکاسی کنم.»
این هنرمند عکاس درباره تاثیر مثبت کرونا بر فضای عکاسی هم اظهار داشت: «کرونا بهترین دستاوردی که برای عکاسان پیش آورد، این بود که بعضی از ما وارد فضای جدیدی شدیم و توانستیم سبک های دیگری را هم امتحان نماییم. عکاس هایی که خیلی بهتر از من هستند، توانسته اند با میکس کردن چند عکس با هم کارهای دیجیتالی جدیدی را عرضه کنند.»
ایران ما آنقدر قشنگ است که هر چه عکس بگیریم تمام نمی شود
این هنرمند عکاس درباره این که یک عکس باید چه خصوصیت هایی داشته باشد که برگزیده شود، چنین توضیح داد: «به نظر من نخستین خصوصیت این است که بدانیم ایده و مفهوم پشت عکس چیست. برای مسابقاتی که ما شرکت می نماییم، بیشتر به این موارد توجه می شود. این که داستان عکس چیست؟ چه چیزی را روایت می کند؟ آیا می خواهد مفهومی را برای یک نفر باز کند؟»
او افزود: «پس از ایده، خصوصیت مهم بعدی روش اجرای عکس و ترکیب بندی آن است که واقعا در این یک سال من می توانم بگویم عکاسان ما توانسته اند بهترین جایگاه را از بهترین جشنواره ها دریافت نمایند. ماشاءالله ایران ما آنقدر قشنگ است و داستان زیبا دارد که هر چقدر هم عکس بگیریم، خداراشکر تمام نمی گردد.»
یکی از مسائلی که اغلب عکاسان با آن مواجه اند، بحث محدودیت در هنگام ثبت عکس ها، مجوزهای لازم و سایر موارد است. کشیشیان در پاسخ به این سؤال که آیا او هم چنین محدودیت هایی را لمس کرده است؟ اظهار نمود: «خدا را شکر که ما عضو کلوپ عکاسی فوکوس هستیم. از راه کلوپ عکاسی فوکوس ما کارتی دریافت کردیم که با داشتن آن مجاز هستیم عکاسی نماییم یا اگر قرار باشد اجازه ای بگیریم، با نشان دادن آن کارت با ما خیلی همکاری می کنند.»
اثری از آرلن کشیشان، هنرمند عکاس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب