با نگاهی به وضعیت فروش صنایع دستی در نوروز ۱۴۰۱

قرار ملاقات به وقت آقای ضرغامی!

قرار ملاقات به وقت آقای ضرغامی!

به گزارش بلک بلاگ یک هنرمند پیشکسوت صنایع دستی که نگاهی انتقادی نسبت به آمار فروش بازارچه های صنایع دستی در دوران نوروز دارد، اظهار داشت: «آقای ضرغامی حدود 7-8 ماه است که روی کار آمده اند و باید از ایشان پرسید که نامه های تشکل های صنایع دستی کشور را چرا برای ملاقات بدون جواب گذاشتند؟»


نوروز ۱۴۰۱؛ زمانی که کرونا بعد از دو سال شب نشینی با مردم در این ایام بالاخره برای مقطعی آنان را ترک گفت و بدین سان شرایط مساعدی را برای از سر گرفته شدن سفرهای نوروزی ایجاد کرد. با روانه شدن حجم قابل توجهی از مسافران نوروزی به استانهای مختلف کشور بالاخره پنجره امید به روی هنرمندان صنایع دستی باز شد و آنان را به این تفکر سوق داد که آمدن مسافران نوروزی و فروکش کردن کرونا زمان مناسبی برای فروش محصولات صنایع دستی و کسب درآمد می تواند باشد.

چند روز بعد از اختتام تعطیلات نوروزی، روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمار و ارقام پرسش برانگیزی از فروش محصولات صنایع دستی در بازارچه های نوروزی منتشر نمود.
در قسمتی از این خبر به نقل از معاون صنایع دستی کشور اعلام شده بود: «در نقاط مختلف کشور امسال بازارچه صنایع دستی افتتاح شد و شاهد فروش بالای هنرمندان صنایع دستی هستیم؛ به شکلی که برخی از استانها ۱۰ میلیارد تومان فروش محصولات صنایع دستی داشتند. تمام این آمار درحال جمع آوری است و آمار دقیق فروش به زودی اعلام می شود.»
در همین راستا و برای صحت سنجی این مسئله خبرنگار ایسنا به گفت و گو با حسین بختیاری، مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی کشور اقدام نمود تا نظر او را دراین زمینه جویا شویم؛ این که اساسا رویکرد به کار گرفته شده در نوروز امسال به لحاظ مدیریت فروش بازار صنایع دستی چطور بوده است؟

بختیاری با شنیدن آمار منتشرشده خنده ای تلخ سر داد و در این رابطه اظهار داشت: «ببیند خانم محمودیان شگردش همین است. در بازار بزرگ تهران دیگر از میلیارد صحبت کردن خنده دار است. اگر بیاییم و بگوییم امسال در بازارچه های صنایع دستی ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد فروش بوده است، خب در مقابل یک خانواده یک میلیون نفری یا هشتصد هزار نفری اگر این مبلغ را تقسیم نماییم، چیزی نمی گردد.»
او اشاره کرد: «رویکردهای خانم محمودیان یکی از دلیلهای وضعیت موجود صنایع دستی است. آقای ضرغامی کسی را در سیستم وزارتخانه ندارد که بعنوان معاون صنایع دستی بجای ایشان معرفی کند؟! یعنی در بدنه صنایع دستی کشور ما یک آدم توانمند پیدا نمی گردد که بگذارند تا حداقل آزمایش نمایند وضعیت تغییر می کند یا خیر.»
بختیاری افزود: «این حالتی که وجود دارد که ما پشتمان را به مردم نماییم و رویمان را به دوربین ها و یکسری اخبار غیرواقعی منتشر نماییم یا اخباری منتشر نماییم که دهن پُرکن باشد، مشکلی از اقتصاد صنایع دستی ایران حل نمی نماید. باید با حضور کارشناسان نشست و این مسائل را بررسی کرد.»

کار خاصی صورت نگرفته است!
بختیاری که نسبت به اقتصاد صنایع دستی و عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بهبود وضعیت اقتصاد این هنر انتقاد دارد، در پاسخ به این پرسش که نوروز امسال به لحاظ مدیریت فروش بازار صنایع دستی چطور بوده، به ایسنا چنین اظهار داشت: «امسال همه چیز اتفاقی بوده برمبنای واقعیت موجود. این برنامه ریزی نبوده. کرونا مقدار زیادی فروکش کرده و همین روال عادی پیش رفته است. اتفاق خاصی در این عرصه نیفتاده است که بخواهیم به آن اشاره نماییم. این که بگوییم یک برنامه ریزی صورت گرفته و برمبنای آن برنامه ریزی اقتصاد صنایع دستی از نقطه الف به نقطه ب رسیده، اینطور نبوده است.»

او افزود: «برنامه ریزی ای که بتوان در زمینه صنایع دستی به آن اشاره نمود، وجود نداشته است. همه می دانند که بطورمثال وقتی که کرونا فروکش می کند، مردم بیشتر سفر می روند یا به خیابان ها می آیند. وقتی مردم بیشتر به خیابان ها می آیند، باید ارتباطشان پوشش داده شود. در زمینه صنایع دستی نیز این ارتباط بالاخره به نحوی پوشش داده شده است. این طبیعی است که وقتی جمعیتی به مسافرت می روند، می خواهند خریدی هم بکنند و بیشتر هم از صنایع دستی خرید می کنند، چون مردم ما بیشتر به هویتشان احترام می گذارند و صنایع دستی را بهتر می خرند. اما آیا در این مدتی که کرونا بود و در چهار سال گذشته، در دولت گذشته و یا در این مدتی که از دولت سیزدهم می گذرد، اتفاق خاصی در صنایع دستی ایران افتاده است؟»

بختیاری با اشاره به این نکته که همه چیز روال عادی خودش را طی کرده است، دراین زمینه اظهار نمود: «اقتصاد صنایع دستی را نمی توان با کلمات دهن پُرکن بهتر کرد. اقتصاد صنایع دستی برنامه می خواهد. ما برای صادرات و تولید صنایع دستی باید برنامه ریزی نماییم. این تولید روی دست مانده که چندین سال است به همین حالت و با هزینه های بالا که ناشی از سقوط ارزش پول ملی و بی مدیریتی است، به سبب این است که حمایت درستی از تولیدکننده صنایع دستی نشده است.»

اتفاقات صنایع دستی حاصل تفکر جوانان خلاق ما است

یکی از مشکلاتی که اغلب متولیان فرهنگی و هنری در پاسخ به انتقادها همیشه به آن اشاره می کنند، بحث بودجه و منابع مالی است. بختیاری در همین راستا و در پاسخ به این پرسش که آیا توقعات با بودجه تخصیص یافته به این حوزه همخوانی دارند یا خیر، اظهار داشت: «بودجه را یک مدیر با ارائه برنامه جذب می کند. وقتی من یک مدیر کم توان و یا کم توجه باشم، مدیری باشم که نتوانم بودجه لازم را جذب کنم و نتوانم به مسئولان بالاتر توضیح دهم که این حوزه می تواند با کمترین حمایت دولت یک اقتصاد پویا داشته باشد و درآمد را در کشور بالا ببرد، نمی توانم بودجه بیشتری جذب کنم.»

او افزود: «بودجه لازم را زمانی می توان جذب کرد که مدیران دست اندرکار متقاعد شوند که این حوزه می تواند برای کشور موثر باشد و اثری بهتر داشته باشد. این را اگر منِ مدیر بتوانم با یک برنامه ریزی مشخص و زمان بندی معین ارائه کنم و از کارشناسان استفاده کنم، وضعیت متحول خواهد شد. الان اگر اتفاقی هم در این عرصه رخ داده است، حاصل تفکر جوانان خلاق ماست.»

بختیاری همین طور اظهار نمود: «اگر مسئولی بعنوان دستگاه متولی به این افراد کمک می کرد و برنامه ارائه می داد، شرایط خیلی متفاوت تر بود و می شد بودجه بیشتری را جذب کرد. متأسفانه از بخش خصوصی نیز زیاد استفاده نمی گردد. الان آقای ضرغامی حدود ۷-۸ ماه است که روی کار آمده اند و باید از ایشان پرسید که نامه های تشکل های صنایع دستی کشور را چرا برای ملاقات بدون جواب گذاشتند؟»

مهمترین بحث نیاز مخاطب است
بختیاری در آخر برای بهتر شدن وضعیت این حوزه چنین پیشنهاد داد: «مهمترین بحث نیاز بازار هدف و مخاطب است. تولید محصولات مخاطب پسند باید با یک بازارشناسی مخاطب صورت بگیرد. یکی از اشکلاتی که وجود دارد این است که هنرمند صنایع دستی هر چیزی به فکرش رسیده و فکر می کند زیباست را خلق و ارائه کرده و نگاه نکرده اند که الان مخاطب به چه چیزی نیاز دارد.»

او افزود: «دستگاه متولی ای که اعتبار این حوزه را دارد، باید بیاید با بخش غیردولتی جلسه بگذارد و کارشناسانه و به دور از تنگ نظری با مسائل برخورد کند.»
ایسنا آمادگی ارائه توضیحات از طرف مسئولان صنایع دستی کشور درباب اظهارات و ادعاهای مطرح شده در این گفت و گو را دارد.





منبع:

1401/01/27
08:54:23
0.0 / 5
417
تگهای خبر: برنامه , خرید , دوربین , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴