برای گسترش زبان فارسی؛

بنیاد سعدی و دانشگاه واسط عراق تفاهم نامه همکاری امضا کردند

بنیاد سعدی و دانشگاه واسط عراق تفاهم نامه همکاری امضا کردند

بلک بلاگ: بنیاد سعدی و دانشگاه واسط در امتداد آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در کشور عراق در اسفند ماه 1400‬ با یکدیگر تفاهم نامه همکاری امضا کردند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، بنیاد سعدی و دانشگاه «واسط» در امتداد آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در کشور عراق در اسفند ماه ۱۴۰۰‬ با یکدیگر تفاهم نامه همکاری امضا کردند. در نشستی که به همین دلیل در بنیاد سعدی برگزار شد، فلاحت پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی و صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به همراه کارشناسان مرتبط و مازن حسن جاسم الحسنی، رییس دانشگاه واسط و مریم جواد کاظم، مدیر مرکز زبان فارسی و مدرس زبان فارسی آن دانشگاه حضور بهم رساندند و هریک به معرفی ظرفیت ها و امکانات علمی و آموزشی خود پرداختند و تلاش در امتداد گسترش و ترویج آموزش زبان و ادبیات فارسی را باتوجه به تقاضای بیش از پیش دانشجویان عراقی، ضروری و اساسی دانستند.
رضا مراد صحرایی، در ابتدا، به معرفی دستاوردها، منابع و کتاب های آموزشی تألیف و چاپ شده در بنیاد و نیز آموزش مجازی و امکانات مختلف به وجود آمده به این منظور پرداخت و مجموع آنها را کمک بزرگ و شایان توجهی در جهت تسهیل آموزش زبان فارسی در خارج از ایران دانست که لازم است به نحو شایسته ای مورد استفاده مراکز آموزشی در کشورهای مختلف قرار گیرد.
وی سپس به معرفی مجموعه کتاب های جدید «شیراز» پرداخت و اظهار داشت: بنیاد سعدی این مجموعه را ویژه عربی زبانان طراحی نموده و در تامین محتوا و برنامه آموزشی آنها، رویکرد آموزش آسان و سریع زبان فارسی برای عربی زبانان را باتوجه به نیاز ایشان برای ورود به دانشگاه ها و بهره گیری در محیط ایرانی و فارسی زبانان، مورد توجه قرار داده است.
در ادامه معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، با بیان آمادگی کامل این بنیاد برای حمایت و تامین نیازهای آموزشی مراکز و نهادهای خارج از کشور که به امر آموزش زبان فارسی در خارج از کشور مشغول هستند، آنرا گواه پیشرفت های پر بازده بنیاد و اساس همکاری در قالب تفاهم نامه های همکاری و ضوابط اجرائی معرفی نمود.
مازن الحسنی با اعلان اینکه دانشگاه «واسط» در شهر واسط، عراق دارای گروه زبان و ادبیات فارسی و دانشجویان علاقمند بسیاری است، هدف از آموزش زبان فارسی در عراق را اساساً، شناخت فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران دانست و اعلام داشت خوشبختانه برنامه های بنیاد سعدی مورد استقبال فارسی آموزان عراقی است و در کنار آن، اعطای راتبه های بیشتر رشته آزفا به دانشجویان عراقی، تامین کتاب های مورد نیاز به تعداد کافی و برگزاری دوره های حضوری آموزش زبان فارسی برای عراقی ها را در ایران بعنوان برخی اقدامات سودمند در این رابطه برشمرد.
ایشان به وجود فضای بزرگ و مناسبی جهت تأسیس مرکز مستقل آموزش زبان فارس در دانشگاه واسط اشاره نمود و در کنار آن، جمعیت قابل توجه دانشجویان و متقاضیان آموزش زبان فارسی را همچون ظرفیت های مساعد برای شروع همکاری با بنیاد سعدی و دیگر دانشگاه های بزرگ ایران در حوزه آموزش و گسترش زبان فارسی دانست.
شهروز فلاحت پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد به ارائه توضیحات جامع در ارتباط با شیوه کار و تعامل میان مراکز و بنیاد سعدی پرداخت و پروسه برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی، از طرح برنامه مورد اجرا توسط معاونت امور بین الملل (معمولاً برگزاری یک دوره آموزشی یا آزمون استاندارد آمفا و غیره) انتقال طرح درخواست شده به معاونت آموزش و پژوهش، روش و جزییات برگزاری و ارزشیابی آخر دوره را کاری گروهی و مشترک دانست که بدون اشتیاق و تعامل هدفمند و موفق طرفین امکان پذیر نمی باشد.
وی سپس با اشاره به اهمیت برقراری و حفظ ارتباط مستمر میان بدنه کارشناسان معاونت امور بین الملل و مسئولان دست اندرکار و مدرسان مراکز آموزشی تا اختتام کار، معاونت امور بین الملل و کارشناسان کارآزموده آنرا به منزله پل هایی برای برقراری مناسبات و تعاملات لازم میان طرف های داخل و خارج از ایران برشمرد.
در اختتام طرفین در بنیاد سعدی و دانشگاه واسط با عقد تفاهم نامه ای، رسماً همکاری با یکدیگر در زمینه‌ی آموزش یکپارچه و همگام زبان فارسی در قالب استاندارد مرجع آموزش بنیاد سعدی را اعلام و شروع کردند.


منبع:

1400/12/25
22:00:44
0.0 / 5
437
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴