یك كارشناس گردشگری:

زیارت، تنها گردشگریست که به موانع بستگی ندارد

زیارت، تنها گردشگریست که به موانع بستگی ندارد

به گزارش بلک بلاگ خراسان رضوی این کارشناس گردشگری اظهار داشت: تنها گردشگری که وابستگی به موانع ندارد، زیارت است؛ برای اینکه دراین زمینه اعتقاد، انگیزه و باور درونی وجود دارد که هیچ مسئله ای نمی تواند مانع آن شود تا فرد از سفر دست بکشد.



رضا رضوانی در گفت و گو با ایسنا درباب نیازهای توریست اظهار نمود: برای تامین نیازهای توریست یا زائر که وارد شهر مذهبی می شود، سه سطح را باید در نظر داشته باشیم که اصلی ترین آن در سطح کلان است و باید مطابق با چهارچوب های قانونی صورت گیرد.

وی افزود: تامین نیازهای پایه ای توریست که شاخص مهم آن، ایمنی و امنیت است و می توان بعنوان عناصر اساسی از آن نام برد یکی از سطوح است. اهمیت دادن به مسائل زیرساختی و جاذبه های اصلی در شهر مشهد که در صورت عدم وجود آنها، توریست به این منطقه سفر نخواهد کرد از دیگر مواردی است که باید به آن توجه گردد که اگر چارچوب قانونی دراین زمینه ضعیف باشد، این حضور نیز کمرنگ تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: عناصر دیگری هم وجود دارد که بعنوان اقدامات حمایتی از آنها یاد می شود و تمام ذی نفعان مانند مدیریت برنامه ریزی، تدارکات، کیفیت خدمات حرفه ای، ارتباطات و بازاریابی برای گردشگری بصورت عام تر به کار می رود اما برای زیارت متفاوت می شود، برای اینکه مسائل زیارتی نیازمند تبلیغات و بازاریابی نیست.

این کارشناس گردشگری با اعلان اینکه فضای رقابتی مشهد منجر به این شده که کیفیت به سمت مطلوب حرکت نماید و هتل های سه ستاره با هتل های چهار یا پنج ستاره شهرهای دیگر حدودا برابری می کند، اشاره کرد: ما برای توریست یا زائر در شهر مشهد بیشتر در سطح خرد مانند حمل و نقل، اقامت، تدارک اولیه و … خدمات ارائه می دهیم که باید کیفیت خوبی داشته باشند و اگر مطلوب نباشند مشهد جایگاه خودرا از دست نمی دهد، برای اینکه شهر زیارتی است و افراد نیاز روحانی دارند و به علت مذهبی بودن این شهر ممکنست کمبودها را تحمل کنند.

وی اشاره کرد: اما مذهبی ترین افراد هم نیازهای دنیوی دارند که تامین آن می تواند کیفیت زیارت را افزایش دهد. این نکته را باید متذکر شد که با وجود خدمات زیاد در شهر مشهد، تنوع انتخاب وجود دارد و هیچ زائری بدون اقامت شب را سپری نمی کند، اما باید این شرایط را بهبود بخشید و نباید تصور نماییم که در وضعیت عالی قرار داریم و در مقابل مسئولیت های خود قصور نماییم. همین طور موضوع ایمنی و امنیت دارای اهمیت است که مسئولان مربوطه باید دراین زمینه همه تلاش خودرا به کار گیرند.

رضوانی بیان کرد: با عنایت به این که شهر مشهد از جمعیت بالایی برخوردار است، بالطبع جمعیت حاشیه نشین هم در این شهر کم نیست و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است. اگر در این خصوص تصمیماتی اتخاذ نشود، شهر مشهد نمی تواند میزبان خوبی برای زوار باشد. همین طور اگر نتوانیم شرایط را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی مرتفع نماییم اساسا مشکلاتی برای زوار ایجاد خواهدنمود.

وی درباب این که گردشگری مذهبی چه نوع گردشگری ست، عنوان کرد: اگر بخواهیم تعریفی از گردشگری داشته باشیم باید بگوییم «سفری است که باتوجه به محرک ها و انگیزه های افراد انجام می شود و بمنظور لذت، تفریح و استراحت است»، اما گونه های دیگر مانند تجارت، سلامت، درمان یا زیارت به علت این که از نهادها و زیرساخت های گردشگری استفاده می نماید و آورده اقتصادی هم دارد، جزو گردشگری بشمار می رود.

این پژوهشگر گردشگری اشاره کرد: گفته می شود زیارت هم نوعی گردشگری مذهبی است، اما زیارت برای انجام یک فریضه دینی است که در اماکن مذهبی انجام می شود و به صورتی زائر به سمت مرکز جهان خود حرکت می کند، اما توریست از مرکز جهان خود دور می شود و به یک مکان لذت بخش سفر می کند. تنها گردشگری که وابستگی به موانع ندارد زیارت است، برای اینکه دراین زمینه اعتقاد، انگیزه و باور درونی وجود دارد که هیچ مسئله ای نمی تواند مانع آن شود تا فرد از سفر کردن دست بکشد.

وی اشاره کرد: شاید شهر مشهد به اندازه یزد، شیراز و اصفهان که بافت تاریخی دارند اماکن تاریخی نداشته باشد که متاسفانه با طرح توسعه اطراف حرم همان هویت تاریخی نیز از بین رفت و هیچ کس به زنده نگه داشتن بافت های تاریخی توجه نکرد. وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) و داشتن منطقه گردشگری، اقتصاد شهر مشهد را تحت تاثیر قرار داده است. اما باتوجه به بحران هایی که در سالهای قبل خصوصاً در زمینه آب با آن روبه رو بودیم، شاید مزیت کشاورزی خصوصاً در دشت مشهد کمتر شده باشد.



رضوانی عنوان کرد: زمانی، شهر مشهد را بعنوان قطب صنایع غذایی می شناختند اما امروز کمبود آب به شدت تولیدات کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است. حالا حجم انبوه خدمات هتل ها، رستوران ها و… نشان میدهد که اقتصاد شهر وابسته به ارائه خدمات است و اقتصاد مشهد کاملا تحت تاثیر گردشگری مذهبی قرار گرفته است.

این پژوهشگر گردشگری افزود: بدین سبب یک توریست نیازمند خدمات باکیفیت است و تنها برای غذا خوردن به شهری سفر نمی کند و این موارد جزو جاذبه های مکمل یک شهر است که باید در دسترس زوار قرار گیرد.





منبع:

1400/12/24
13:36:57
0.0 / 5
353
تگهای خبر: برنامه , خدمات , رمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲