یك استاد دانشگاه:

مکارم اخلاق رسیدن به اعتدال فردی و عدالت اجتماعی است

مکارم اخلاق رسیدن به اعتدال فردی و عدالت اجتماعی است

به گزارش بلک بلاگ قزوین استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار داشت: پیامبر آمد تا مکارم اخلاق را بین مردم احیا کند و مکارم اخلاق، اخلاقی است که با آن به اعتدال فردی، عدالت اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی برسیم که خصوصیت همه ادیان اسلامی است. باید تلاش نماییم با سنت و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) آشنا شویم و در عمل شبیه آنان باشیم.


داود معماری در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: خداوند متعال با بعثت پیامبر تاریخ را به ۲ قسمت تقسیم می کند؛ پیش از نزول نخستین آیه به پیامبر جامعه در عصر جاهلیت به سر می برد اما عصر پس از بعثت عصر قلم و خواندن است. خداوند متعال با نزول آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» می خواهد به پیامبر بگوید عصر جاهلیت به پایان رسیده و عصر ارزش های اخلاقی شروع شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: خیلی از کارهایی که انجام نمی دهیم به خاطر ندانستن نیست بلکه به خاطر عدم پایبندی است. خانواده کوچکترین جزء جامعه است ازاین رو والدین باید به جای تعالیم نظری تعالیم عملی داشته باشند برای مثال اول خودشان امانتدار باشند تا آنرا به فرزندانشان بیاموزند. بعنوان معلم، روحانی و استاد بیشتر از آنچه که سخن می گوییم باید عمل نماییم اگر می خواهیم آموزه های پیامبر (ص) را عینیت ببخشیم مهم ترین مولفه عمل کردن است چون مشکل ما در ندانستن نیست.
استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان نمود: مطالب بسیاری گفته و با تکرار شعاری شده است و همین باعث بی میلی در جوانان می شود؛ باید دینمداری را بیشتر از سخن در عمل نشان دهیم و به آموزه های قرآن و پیامبر (ص) عینیت ببخشیم و آنها را در چارچوب رمان، فیلم، سریال و تئاتر به جوانان عرضه نماییم چون این گونه توفیق بیشتری خواهیم داشت.
وی ضمن اشاره به دستاورد بعثت اظهار داشت: خداوند متعال با انتخاب پیامبران می خواست قید و بندهای عقاید ناصواب و خرافات را از ذهن مردم باز کند و پیامبران بار سنگین شرک و کفر را از دوش مردم بردارند تا مردم با روشن بینی و بصیرت دهی نسبت به مبدأ جهان هستی خداباور شوند و در عین حال به آخرت توجه داشته باشند.
معماری اشاره کرد: از طرفی پیامبران تلاش کردند تا انسان ها خودشان را مانند سایر موجودات در نظر نگیرند و خویش را اشرف مخلوقات بدانند. پیامبران آمدند تا به بشریت بصیرت دهند و بگویند موجود ارزشمندی هستند و خداوند متعال آنان را عبث و بیهوده نیافریده بلکه آنان گل سرسبد جهان هستی هستند و جهان آفریده شده تا انسان به کمال برسد.
وی اظهار نمود: قرآن کریم می فرماید همه پیامبران را فرستادیم تا مردم به قسط رفتار کنند؛ «قسط» به این معناست که از نظر فردی به اعتدال برسیم و انسان متعادل باشیم و به همه جنبه های سعادت دنیوی و اخروی دقت کنیم و مانند خوارج نهروان از آن سوی بام نیفتیم بلکه مانند علی (ع) در همه رفتارها متعادل باشیم.
این دکترای علوم قرآن و حدیث اضافه کرد: از نظر اجتماعی هم «قسط» به معنای عدالت اجتماعی است و همه ثروت ها، قدرت ها و فرصت ها در جامعه عادلانه تقسیم شود و بر مبنای شایستگی امکان پیشرفت وجود داشته باشد و رانت خواری و تبعیض بین مردم حاکم نباشد.
معماری در انتها خاطرنشان کرد: پیامبر آمد تا مکارم اخلاق را بین مردم احیا کند و مکارم اخلاق، اخلاقی است که با آن به اعتدال فردی، عدالت اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی برسیم که خصوصیت همه ادیان اسلامی است. باید تلاش نماییم با سنت و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) آشنا شویم و در عمل شبیه آنان باشیم.




منبع:

1400/12/10
15:07:19
0.0 / 5
714
تگهای خبر: تئاتر , رمان , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲