برای سالروز شهادت حمید باکری

برای سالروز شهادت حمید باکری

به گزارش بلک بلاگ شهید حمید باکری در درگیری های کردستان بخصوص آزاد کردن سنندج و مهاباد نقش مؤثری ایفا کرد. باکری در سال ۱۳۵۹ مدتی مسئول اداره بازرسی شهرداری ارومیه بود، اما پذیرش مسئولیت های سنگینی همچون آزادسازی کردستان، ساماندهی شهرداری ارومیه و محرومیت زدایی از روستاهای استان او را از عمل به تکلیف دینی و ملی خود بازنداشت و در سال ۱۳۶۰ به آبادان رفت و با استقرار در خط دفاعی ذوالفقاریه به مبارزه با دشمن پرداخت.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، حمید باکری سال ۱۳۳۴ در آذربایجان غربی به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه را در دبیرستان فردوسی ارومیه به پایان رساند و پس از دریافت دیپلم، با وجود قبولی در کنکور، به سربازی رفت. دوران سربازی را هم در یکی از پاسگاه های ژاندارمری اطراف ارومیه گذراند و پس از آخر خدمت حدود یک سال در تبریز ساکن شد و به مطالعه و تزکیه نفس و خودسازی پرداخت.

سپس برای ادامه تحصیلات عازم آلمان شد، اما با تبعید امام خمینی به نوفل لوشاتو، به پاریس رفت. آن جا مأموریت یافت به سوریه و لبنان برود تا با شرکت در دوره های آموزش نظامی، مهارت های جنگ شهری، جنگ چریکی، روش های سازمان دهی نیرو و شیوه ساختن بمب های دستی را فرا بگیرد. مأموریت بعدی او تهیه اسلحه و انتقال آنها به کشور بود. انتقال سلاح ها تا مرز ترکیه به عهده حمید و از مرز تا تبریز به عهده برادرش مهدی باکری بود.

پس از بازگشت امام خمینی به ایران و هم زمان با پیروزی انقلاب، حمید باکری هم به ایران برگشت و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸، به عضویت سپاه ارومیه درآمد و عضو شورای مرکزی آن جا شد. او هم زمان با فعالیت در سپاه ارومیه، در چارچوب گروههای جهادی به روستاهای استان می رفت و در بازسازی و محرومیت زدایی از آنها تلاش فراوانی می کرد.

در درگیری های کردستان بخصوص آزاد کردن سنندج و مهاباد هم نقش مؤثری ایفا کرد. باکری در سال ۱۳۵۹ مدتی مسئول اداره بازرسی شهرداری ارومیه بود، اما پذیرش مسئولیت های سنگینی همچون آزادسازی کردستان، ساماندهی شهرداری ارومیه و محرومیت زدایی از روستاهای استان او را از عمل به تکلیف دینی و ملی خود بازنداشت و در سال ۱۳۶۰ به آبادان رفت و با استقرار در خط دفاعی ذوالفقاریه به مبارزه با دشمن پرداخت. باکری در عملیات های فتح المبین و بیت المقدس فرماندهی یکی از گردان های تیپ نجف اشرف را بر عهده داشت و در گشودن دژ مستحکم عراقی ها در خرمشهر بسیار جان فشانی کرد.

هم زمان با فرماندهی مهدی باکری در تیپ ۳۱ عاشورا، حمید باکری هم به تیپ ۳۱ پیوست و در عملیات مسلم بن عقیل مسئول محور یکم تیپ عاشورا و در عملیات والفجر مقدماتی فرمانده تیپ ۹ لشکر ۳۱ عاشورا بود. همینطور در نبردهای والفجر ۱، والفجر ۲، والفجر ۴ و خیبر جانشینی فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا را بر عهده داشت.

او در عملیات خیبر در معیت گردان های خط شکن لشکر، با نبردی برق آسا خط دشمن را در جزیره مجنون جنوبی شکست و در کوتاه ترین زمان ممکن پل شحیطاط، تنها راه ارتباط زمینی دشمن با جزایر را به تصرف درآورد. همینطور سه روز در مقابل پاتک های بی امان دشمن تا پای جان جنگید و به شهادت رسید.




1400/12/06
13:12:40
0.0 / 5
687
تگهای خبر: رمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱