رئیس مركز تئاتر موزیكال جمهوری آذربایجان:

کاری که هنر می کند، سیاست مدار نمی تواند انجام دهد

کاری که هنر می کند، سیاست مدار نمی تواند انجام دهد

بلک بلاگ: قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور دبیر، پس از ظهر شنبه بیست و سوم بهمن با علی قسمت لالایف رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان و برخی از هنرمندان تئاتری این کشور ملاقات و گفتگو کردند.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ستاد خبری، «علی قسمت لالایف» رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان در ابتدای این دیدار اظهار داشت: «خیلی خوشحالم که در ایران هستیم. البته ما سفرهای پرشماری به ایران داشتیم. وقتی وارد محوطه معاونت هنری شدم یاد ۲۸ سال قبل و مرحوم علی مرادخانی افتادم. وقتی خیلی جوان بودم آمدم و در استودیوی مرکز موسیقی معاونت، صداهای گرم آذربایجان را به همت آقای مرادخانی ضبط کردیم.»
**بزرگترین سیاست و دیپلماسی گفتگو، هنر است
او افزود: ما از گذشته تا امروز ارتباطات زیادی با جشنواره تئاتر فجر داشته ایم و به غیر از آن هم، بصورت مشترک همکاریهای فراوانی کرده ایم. آقای بردیا کیارس در سه نمایش ما رهبری ارکستر کرده است، در هفته فرهنگی آذربایجان با یکی از آثار در تالار هنر بودیم، در سال ۲۰۱۰ با یک نمایش در تالار وحدت حضور داشتیم، نمایش هایی را در تبریز در فجر استانی اجرا کردیم و... تئاتر ما قدمتی ۱۱۰ ساله داشته و آذربایجان جزو موفق ترین تئاترهاست. از ۲۸ تئاتری که در کشور ما هستند ۴ مورد آکادمیک و کنسرواتور هستند و ما جزو یکی از آنها هستیم.»
لالایف با ابراز خوشی از حضور در جشنواره تئاتر فجر، اظهار داشت: «شما به ما ثابت کردید که نمی گردد جلوی هنر و دوستی ها را گرفت. این طبیعی است که در وضعیت کرونائی، همه به فکر جان و سلامتی خودشان هستند. اما فجر در کنار خودش این همه هنرمند را جمع کرد و از کشورهای خارجی این همه میهمان داشت. ما در فستیوال های دنیا با بیشتر میهمان ها ارتباط داشتیم و کارگردان های شناخته شده ای در این رویداد بودند که آنها را می شناختیم. سال ها پیش با یکی از هنرمندانی که سال هاست با او کار می نماییم در همین جشنواره فجر آشنا شدیم. هنر، اینطور آدم ها را باهم آشنا و دوست می کند.»
رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان اشاره کرد: «کاری که هنر می کند، دیپلمات و سیاست مدار نمی تواند انجام دهد. بزرگترین سیاست و دیپلماسی گفتگو، هنر است. برای همین یکبار دیگر از شما تشکر می کنم که با این جشن بزرگ ثابت کردید که ما در این شرایط هم می توانیم فستیوال برگزار نماییم و همه را کنار هم جمع نماییم. برای ملت شما آرزوی موفقیت دارم و فکر می کنم هر موقع فستیوال و عیدی در کشور ایران باشد ما در کنار شما خواهیم بود.»
**پیوند فرهنگی ایران و آذربایجان سابقه ای کهن دارد
«حسین مسافرآستانه» دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم در ادامه این دیدار، اظهار داشت: «بسیار خوشحالم که گروههای تئاتر آذربایجان را در ایران می بینم؛ کما این که قبل از این هم گروههای مختلفی از آذربایجان را در ایران دیده ایم و حضور بعضی گروههای ایرانی را در آذربایجان شاهد بودم. »
دبیر جشنواره تئاتر فجر با اعلان اینکه «پیوند فرهنگی ایران و آذربایجان سابقه ای کهن دارد.» اشاره کرد: «همانطور که شما اشاره کردید هیچ چیزی نمی تواند پیوند فرهنگی را تحت شعاع قرار داده و آنرا از بین ببرد. جشنواره تئاتر فجر، اصلا برای مبارزه با کرونائی که می خواست آدم ها را از هم دور کند اجرا شد. اما برگزاری این رویداد، کاری دو طرفه بود. ما نیت کردیم آنرا برگزار نماییم و هنرمندان با شرکت در آن، این هدف را محقق کردند و امروز، خوشحالم که در کنار هم هستیم. »
مسافرآستانه در آخر تصریح کرد: «اجرای «تا یک نفس» که روز گذشته به نویسندگی و کارگردانی آقای «سمیر غلام اف» از کشور شما به صحنه رفت، مورد علاقه هنرمندان و تماشاگران ما بوده و این محبت ایرانیها را به تئاتر آذربایجان نشان میدهد. امیدوار هستم این ارتباط تا دیرزمان ادامه داشته باشد.»
**ایران و آذربایجان، یک پیکرند
«قادر آشنا» مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به هنرمندان آذربایجانی حاضر در ایران، اظهار داشت: «خوشحالیم که جشنواره امسال فرصتی داد تا میزبان کشورهای همسایه باشیم که اشتراکات فرهنگی زیادی باهم داریم. جمهوری آذربایجان از کشورهای مورد علاقه و شناخته شده برای مردم ماست. این جلسه را تشکیل دادیم که هم از حضور شما در ایران تشکر کرده و هم خیر مقدم بگوییم. »
مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: «کرونا شرایط زندگی را برای همه مردم جهان به ویژه هنرمندان، سخت کرده است. اما ما سعی کردیم چراغ تئاتر را در سراسر ایران به هر شکلی که شده، روشن نگه داریم و بر همین اساس، باتوجه به شرایط کرونا، کارهای خودرا تنظیم می کردیم. در طول این مدت هیچ جشنواره ای را تعطیل نکردیم؛ هرچند که مجبور شدیم که از حضور تماشاگران در سالن ها بکاهیم و آثار را بصورت آنلاین پخش نماییم.».
او در آخر اشاره کرد: «امیدوارم به سلامتی به کشور خود برگردید و با خاطرات خوشی ایران را ترک کنید. چونکه ما، شما را از خودمان می دانیم و باتوجه به اشتراکات فرهنگی، گویا هر دو کشور، یک پیکر هستیم.»
**درخواست برگزاری یک رپرتوآر برای نمایشِ ضد جنگ آذربایجانی در ایران
بعد از این صحبت ها، علی قسمت لالایف، با تاکید باردیگر بر تعداد پرشمار آثاری از شهرهای مختلف ایران که در آذربایجان به صحنه رفته اند، با ذکر هدف خود از بیان این ارتباطات بین دو کشور اظهار داشت: «آقای مسافرآستانه دبیر محترم جشنواره فرمودند که اجرای دیشب ما مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته است. فکر می کنم این استقبال به سبب این است که جنگ بلای خانمان سوز تمام دنیاست. نمایش ما می گوید چیزی که در همه جنگ ها دیده می شود، مادران لطمه دیده هستند. همه ما جنگ را تجربه کرده ایم و این تئاتر را به همه مادران تقدیم کردیم.»
رییس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان افزود: «شما در فرهنگ خودتان برای مقام شهید خیلی احترام قائل هستید. شهید داشتن، درد بزرگی است اما شهدا تاج سر ما هستند. از این که نمایش مورد استقبال قرار گرفته خوشحالم و دوست داریم خارج از جشنواره هم در ایران آنرا اجرا نماییم. فکر می کنم باید فضایی برای گفتن از جنگ و داغ مادران باید باز نماییم. برای همین دوست داریم با این نمایش در ایران یک رپرتوار اجرا نماییم.»
لالایف در آخر تصریح کرد: «مطمئن هستم که به زودی همدیگر را خواهیم دید؛ چونکه همه ما به اندازه یک نفس به همدیگر نزدیک هستیم.»
چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه تا ۲۶ بهمن درحال برگزاری است.



1400/11/24
20:25:36
0.0 / 5
807
تگهای خبر: تئاتر , جشنواره , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴