حاشیه نگاری بر حذف سیمرغ مردمی فیلم فجر

سیمرغی که پر پر شد

سیمرغی که پر پر شد

بلک بلاگ: سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره برگزاری آن در حالی به سبب ابهامات در روند برگزاری حذف شد که این سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا یک رویداد چهل ساله، شیوه رای گیری مطمئنی پس از این همه سال برگزاری ندارد؟!


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دید تماشاگران که در شانزدهمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ به جشنواره افزوده شد، همیشه جزو سیمرغ هایی بوده است که به سبب رای مردمی می توانست برای تهیه کنندگان و تبلیغات اکران فیلم مهم باشد اما امسال از طرف دست اندرکاران جشنواره اعلام گردید که حذف گردیده است.
مسعود نقاش زاده در گفتگوی که از طرف روابط عمومی جشنواره به رسانه ها ارسال شد، اظهار داشت: گزارش های کمیته پیگیری نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می دهد، باوجود تلاش بخش های مختلف زنجیره ثبت آرای مردمی، به سبب پیچیدگی این پروسه و وجود متغیرهای مختلفی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش های مختلف بسادگی حاصل نمی گردد. برای اینکه از خرید بلیت توسط تماشاگران واقعی، تا حضور تماشاچی در سینما، دریافت بلیط فیزیکی و دریافت مطمئن پیامک توسط تماشاگر و در نهایت ثبت رأی در سامانه، زنجیره ای از فرآیندهای فنی و انسانی مختلف را در بر می گیرد که باید در همه مراحل اطمینان بخش باشد تا بتوان به دقت نتایج اعتماد کرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر اشاره کرد: بررسی تیم های کارشناسی نشان میدهد به سبب پاره ای اشکالات و همچون اشکال فنی در ارسال پیامک که سبب شده برخی از مخاطبان دریافت نکنند و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان بخش نیست.
در چند روز گذشته تهیه کنندگان مختلفی به شیوه رای گیری اعتراض داشتند تا جاییکه تهیه کننده شادروان در گفتگویی با ایسنا اعلام نمود که "مُچ سمفا را برای تخلف در آراء مردمی فیلم فجر گرفتیم." که متن کامل مصاحبه در این لینک قابل دسترس است.

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در سالهای اخیر محل مناقشه و جنجال بوده است تا جاییکه سال قبل محمد حسین قاسمی تهیه کننده "ابلق" در گفتگویی با ایسنا بیان کرد که" با اختلالی که در سامانه "سمفا" و سیستم رأی گیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، بنظر می رسد وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد. ( البته این اظهارات سال قبل در حالی عنوان شد که سیمرغ مردمی سرانجام در اختتامیه به ابلق اهدا شد.)
در سالهای اولیه و تا همین دو سال قبل، مسئولیت آرای مردمی و برگزاری آن بدست خانه سینما بود و از دو سال پیش از خانه سینما منفک شد و برعهده سمفا قرار گرفت.
به یاد داریم در سال 96 طبق پیگیری های خبرنگار ایسنا از خانه سینما؛ این نهاد صنفی قرار بود طبق روال، مسئولیت سیمرغ مردمی جشنواره ی فیلم فجر را برعهده بگیرد و به طور الکترونیکی شمارش آرا را انجام بدهند.
اما شش روز به شروع جشنواره ی فیلم فجر منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در نشستی با همراهی علی آشتیانی پور (مسوول سیمرغ مردمی فیلم فجر) به اهالی رسانه اظهار داشته بود: از نظر ما خانه سینما در جشنواره فیلم فجر یک ملک مشاء است و متعلق به کسی نیست. البته تصمیمات مربوط به جشنواره توسط دبیر و در دبیرخانه گرفته می شود اما درباره آرای مردمی از مدت ها قبل دوستان ما در دفتر جشنواره تلاش می کردند امکانی را برای فروش بلیت و رأی گیری به شکل اینترنتی فراهم آورند که با تشخیص و صلاحدید خودشان با شرکت هایی وارد گفت و گو شده و به تفاهم رسیده اند.
وی با تاکید بر این که برگزاری الکترونیکی این امر مورد تأیید ما بود، مطرح می کند: در این زمینه در بخش آرای مردمی هم وارد گفت و گو شدیم. البته برخی ملاحظاتی را با دوستانی که در این فناوری کار می کردند داشتیم چونکه یکسری ملاحظات استثنایی بواسطه اقتضائات سینما وجود دارد و بر این اساس ما در خانه سینما خیلی زودتر به این نتیجه رسیدیم که باید رأی گیری بهترین فیلم مردمی را به همان شیوه سال قبل اجرا نماییم.
ایسنا سال 95 به سراغ سید محسن هاشمی رفت، وی در سال 92 که بعد از سال ها باردیگر مسئولیت آرای مردمی توسط دبیر وقت (علیرضارضاداد) به خانه سینما سپرده شد، از طرف مدیرعامل این تشکل صنفی (محمد مهدی عسگرپور) مسئولیت طراحی الگوریتم برگزاری و شمارش آرای مردمی را برعهده گرفت.
سید محسن هاشمی در پاسخ به این که در آن مقطع در چه راستای الگوریتم شمارش آرای مردمی فجر طراحی شد؟ اظهار داشته بود: در بخشنامه ای که برای این امر با بهره بردن از تجارب جشنواره ای و نیز مشاور آمار تهیه شد، بر دو رویکرد تاکید شد؛ نخست شفافیت پروسه رای گیری و اعلان روزانه و دیگری رعایت عدالت.
همانطور که می دانید همه ی فیلم ها از روز اول جشنواره وارد چرخه نمایش نمی شوند، از طرف دیگر رونق جشنواره از روز سوم رخ می دهد. نکته دیگر این که همه ی فیلم ها دارای تعداد مساوی نمایش نیستند. وانگهی همه ی فیلم ها در همه ی سینماها از حیث پراکندگی جغرافیایی و نسبت مخاطبان یکی نیست، بر این اساس باید تعداد نمایش ها، زمان نمایش ها (کم اقبال، میانه خوش اقبال)، مکان های نمایش برای همه فیلم ها برابر باشد.
او در پاسخ به این که درباب شفافیت پروسه رای گیری چه اقداماتی طراحی شد؟پاسخ داده بود: علاوه بر این که بجای واژه های ارزشی خوب و بد، واژگان شخصی ّپسندیدم، نپسندیم و... انتخاب شد، تمامی صندوق های دریافت رای تماشاگران شفاف شدند. همین طور آرای مردمی دو نوبت شمارش می شدند، نخست در سر صندوق و در مرحله دوم، دبیرخانه. هم چنین ناظرانی از نمایندگان منتخب تهیه کنندگان برای نظارت بر این پروسه پیش بینی شدند. نتیجه هم همزمان برای دبیر جشنواره و وب سایت خانه سینما بارگذاری می شد.
او درباره ی ارزیابی اش از روش رای گیری اینترنتی هم اظهار داشته بود: این که در نظر دارند برگزاری آرای مردمی را با وب سایت اجرا کنند، چندان معلوم نمی کند آیا اطلاع رسانی را با وب سایت انجام می دهند یا پروسه دریافت آرای مردمی را؟ قبل تر اطلاع رسانی به طور وب سایت معمول بوده است و احیانا قصد شان پروسه برگزاری و دریافت آرای مردمی است. بدین سان بنظر می رسد باید همان چند نکته را در رعایت عدالت ( زمان نمایش، مکان نمایش، تعداد نمایش) مد نظر قرار دهند و ساز و کاری طراحی نمایند که فقط همان تماشاگران، همان سانس در همان سینما حق رای داشته باشند! از طرف دیگر برای نظارت ذی نفعان نیز حتما باید امکان نظارتی تعبیه کنند. در این صورت (پیش بینی تدابیر برای رعایت عدالت و شفافیت ) به نظر می آید، این امکان کم شود، چونکه حضور مردم و صندوق ها و راهنمایان پوشش یکپارچه را نخواهیم داشت و هرکس در خانه یا با سامانه های تلفن هوشمند رای می دهد!


حکایت سیمرغ مردمی امسال هم در ایام نخست جشنواره جزو اصلی ترین چالش ها و دغدغه ها شد، علی سرتیپی - تهیه کنننده فیلم «شهرک» - به ایسنا اظهار داشته بود: در فرآیند رأی گیری برای بهترین فیلم تماشاگران جشنواره فجر مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه در سالهای قبل هم رخ می داد همچون این که صاحبان فیلم ها با هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وبا خرید بلیت آراء فیلم های خودرا بالا می بردند و این معضلی است که باید برطرف شود تا کسانی که رأی می دهند هم خودشان بلیت خریده باشند و هم در سالن سینما حضور داشته باشند و فیلم را ببینند.
او ابراز امیدواری کرده بود که امسال در دوره چهلم آراء مردمی شفافیت داشته باشند.

یا کامران حجازی یکی از تهیه کنندگان فیلم "مرد بازنده" مهدویان امسال در چهلمین دوره برگزاری این رویداد به ایسنا اظهار داشته بود: یک نگرانی ما کم و کیف دریافت آرای مردمی است. در ایام اخیر مواردی به ما رجوع کردند درباب عدم دریافت پیامک یا دریافت بعد از اختتام مهلت ثبت نظرسنجی، که امیدوار هستم با درایت مسئولین برگزاری این بخش هم شاهد حل این اختلالات باشیم. یکی از نکاتی که درباب شیوه سنجش آرای مردمی امسال مطرح است، مبنا قرار گرفتن میانگین آرای هر فیلم است که نمی تواند سنجش کاملی باشد و ضریب تاثیر تعداد تماشاگر برای هر فیلم را نمی توان نادیده گرفت و امیدواریم تصمیم گیران به این نکات توجه کرده باشند.

منصوری تهیه کننده "دسته دختران" هم در یک گفتگوی دیگر با ایسنا در چند روز گذشته با اشاره به سامانه آرا مردمی(سمفا) جشنواره فیلم فجر و عملکرد آن بیان کرد: حرف های ما همان حرف های پارینه است ( این تهیه کننده سال قبل شیشلیک را داشت ) و شرایط با سال قبل تغییری نکرده است. ما بعنوان صاحبان آثار دسترسی به هیچ اطلاعاتی نداریم و همین الان هم اگر ۱۰ فیلم اول اعلام گردد حرف و حدیث های زیادی خواهد بود برای اینکه هیچ کنترلی بر روی آرا مردمی وجود ندارد و کسی هم به آن توجهی ندارد و از مبنا غلط است. چه نماییم که صدای ما به جایی نمی رسد و هیچ کس توجهی به اتفاقاتی که پارینه افتاد ندارد و مطمئنم که امسال هم همان اتفاقات رخ خواهد داد.

و دقایقی بعد از انتشار حذف سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر، امیر بنان تهیه کننده فیلم "ملاقات خصوصی" که این روزها در صدر آرای مردمی فیلمی فجر بود، در صفحه مجازی اش متنی را با این عنوان منتشر نمود که
؛ آقای نقاش زاده! دبیر محترم جشنواره فیلم فجر ! با سلام لطفا جواب تماس تلفنی بنده را بدهید. یک ساعت است که مداوم با شما تماس می گیرم.(ساعت 16)
اما باید یادی نماییم از فیلم های که تا حالا سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر را در این سال ها گرفته اند: "آژانس شیشه ای" ابراهیم حاتمی کیا، "رنگ خدا" مجید مجیدی، "عروس آتش" خسرو سینایی، "متولد ماه مهر" احمدرضا درویش، "سگ کشی" بهرام بیضایی، "ارتفاع پست" ابراهیم حاتمی کیا، "فرش باد" کمال تبریزی، "مارمولک" کمال تبریزی، "بید مجنون" مجید مجیدی، "چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی، "اخراجی ها" مسعود ده نمکی، "سنتوری" داریوش مهرجویی، "همیشه پای یک زن در بین است" کمال تبریزی، "بی پولی" حمید نعمت الله، "درباره الی" اصغر فرهادی، " به رنگ ارغوان" ابراهیم حاتمی کیا، "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی، " برف روی کاج ها" پیمان معادی، "حوض نقاشی" مازیار میری، " هیس دخترها فریاد نمی زنند" پوران درخشنده، "شیار ۱۴۳" نرگس آبیار، "خط ویژه" مصطفی کیایی، "رخ دیوانه" ابوالحسن داودی، "ابد و یک روز" سعید روستایی، " ماجرای نیمروز" محمد حسین مهدویان، " مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی، "متری شیش و نیم" سعید روستایی، "شنای پروانه" محمد کارت، "ابلق" نرگس آبیار.



1400/11/21
22:26:23
0.0 / 5
872
تگهای خبر: الكترونیكی , اینترنت , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱