گزارشی از نشست هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب

گزارشی از نشست هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب

به گزارش بلک بلاگ نشست «هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب اسلامی» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، در این جلسه نویسندگان به بیان نظرات خود پرداختند و بر اهمیت تولید اثر برای مخاطب کودک و نوجوان تاکید داشتند.
در ابتدای این نشست فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری به معرفی میهمانان پرداخت و اظهار داشت: این نویسندگان با قلم خود در ترویج تفکر انقلاب اسلامی قدم برداشتند.

در بخشی از این نشست مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون با اشاره به اینکه به بهانه ادبیات انقلاب اسلامی در فضای کودک و نوجوان و به مناسبت دهه فجر دور هم جمع شده ایم، اضافه کرد: به واسطه این نشست ها و هم اندیشی ها جرقه هایی زده می شود که بطور قطع به نفع ادبیات کودک و نوجوان است. حتی شما هم برخی سوژه های داستانی خویش را از اتفاق های روزمره دریافت کرده اید و بعد به یک داستان تبدیل گشته است. نشست های این چنینی می تواند زمینه شکل گیری طرح های مختلف باشد.



در بخش دیگری از این نشست امیر عبدالحسینی نویسنده و پژوهشگر بیان نمود: به یاد دارم حوالی سالهای ۷۳ روزگاری که دلخوشی و دل مشغولی ام عکاسی و خبرنگاری بود، پرونده ای را آغاز کردم برای پژوهش با عنوان پویانمایی. در آن موقع مثل امروز پویانمایی مورد اقبال جامعه نبود و بسیاری از افراد آنرا نمی شناختند.

او اضافه کرد: آن روزها گفت وگوهایی با بزرگان انیمیشن ایران که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند، داشتم. مجموعه ای از گفت وگوها را با زنده یاد پرویز کلانتری، زنده یاد وجیه الله فردمقدم، احمد عربانی، مهین جواهریان، نازنین سبحان سربندی و سایر بزرگان انیمیشن ایران جمع آوری کردم و بخشی از آن گفت وگوها در مجلات آن روزگار منتشر گردید.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: نکته ای که در انیمیشن های کانون پرورش فکری قابل توجه بود اشاره به مفاهیمی چون ظلم ستیزی، عدالت خواهی، استکبارستیزی و مباحث ضد امپریالیسم بود که چند سال بعد این مضامین در هنر بعنوان هنر انقلاب اسلامی بنا نهاده شد. اگر بخواهم شاخص ترین این آثار را مثال بزنم انیمیشن «آزادی آمریکایی» ساخته مرحوم پرویز کلانتری است.

او سپس اظهار داشت: در حوزه تصویرگری هم مهم ترین تصویرگران هنر، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع شده بودند و خیلی از تصویرسازی های آن روزگار کانون بر اساس همین مفاهیم همچون عدالت خواهی، استکبارستیزی و... که تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی مورد نظر بود، شکل گرفت.



این پژوهشگر اظهار داشت: شاید بتوان بخشی از ریشه های جریان هنر انقلاب اسلامی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جست وجو کرد. مسیری که هنرمندان به صورت خودجوش کار می کردند و بعدها به بخش های دیگر کشیده شد.

عبدالحسینی بیان نمود: بعد از اینکه این بخش از هنر انقلاب در کانون ریشه زد و به صورت خودجوش ادامه پیدا کرد، در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل سازمان یافته ای به خود اختصاص داد و در گرایش های هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، سینما، شعر و ادبیات و سایر رشته های هنری همچون موسیقی و سرود شکل گرفت.
او ضمن اشاره به شکل گیری کانون فرهنگی هنری چاووش و تولید موسیقی انقلابی در آن دوره اظهار نمود: هنرمندان انقلاب کارهایی را خلق می کردند که نگاه اجتماعی و نگاه مردمی در آن نهفته بود ولی از فضای هنری غافل نمی شدند یعنی کماکان پژوهشگران می گویند که درخشان ترین آثار هنری با عنایت به عیار و کیفیت هنری از آن هنرمندان انقلاب بخصوص در دهه اول است.



این نویسنده با توضیح دو مفهوم هنر اشراف گرا و هنر عوام گرا، اظهار نمود: پژوهشگران می گویند هرجا هنر در اختیار اشرافیت قرار گرفت نوید یک انقلاب را به دنبال خواهد داشت. کما اینکه هنر اشرافی در دوران پهلوی با هنر خودجوش هنرمندان انقلاب، هنر مردمی شد. هنری که درواقع در خدمت هنر برای هنر و نگاه فرمولی و صورتگرا بود و معنا را سرلوحه خود قرار داد و از جامعه تأثیر گرفت.
عبدالحسینی اظهار داشت: اگر بخواهیم هنرمند را از یک غیر هنرمند متمایز نماییم چند رکن وجود دارد که از مهم ترین آنها معاصر بودن و فرزند زمان خود بودن است و به گمانم هنرمندان معروف به هنرمندان انقلاب در ارتباط با جامعه و تاثیرگذاری بر جامعه و تاثیرپذیری از جامعه فرزندان زمان خود بودند.

سپس در بخش دیگری از این نشست محمدرضا اصلانی، نویسنده کودک و نوجوان اظهار داشت: تمام جوامع بشری پایبند یک سری اصول و ارزش ها هستند که مورد احترام همه جوامع بشری است، چون با فطرت انسان مطابقت دارد.
اصلانی اظهار نمود: اگر از بُعد رسانه ای قبل از انقلاب را بررسی نماییم در نشریات و آثاری که منتشر می شد صفحات شعر و داستان وجود داشت و ارزش هایی دیده می شد، اما پس از انقلاب این ارزش ها دگرگون شد و به همین خاطر میتوان گفت انقلاب ما انقلاب ارزش ها بود ازاین رو پس از انقلاب دگرگونی چشم گیری در نشریات ما دیده شد.



او ضمن اشاره به تاسیس مجله سوره در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۵۷، بیان نمود: با گذشت ۲۰ سال این انتشارات کتابی با عنوان «اولی ها» منتشر نموده است و اسامی نویسندگانی که در این راه فعالیت داشته اند در آن نوشته شده است. این نویسندگان کارهای ارزشمندی انجام دادند، نویسندگانی چون حمیدرضا شاه آبادی و فریدون عموزاده خلیلی.

این نویسنده اظهار داشت: قبل از انقلاب شعر کودک بود اما پس از انقلاب شعرهای متنوعی در نشریات کودک و نوجوان منتشر گردید. بخصوص «سروش نوجوان» با مدیریت قیصر امین پور و فریدون عموزاده خلیلی. همینطور «کیهان بچه ها» با مدیریت امیرحسین فردی خاستگاه شاعران، نویسندگان و تصویرگران زیادی است. «گاهنامه داستان» و «جایزه شهید غنی پور» هم از دیگر کارهایی بود که امیرحسین فردی رقم زد.
اصلانی در ادامه با مروری بر نشریات چاپ شده پس از انقلاب اظهار داشت: در تمامی این نشریات موضوعات جدیدی عنوان شد که پیش از انقلاب به آنها توجه نمی شد. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، انتشارات پیدایش، کانون پرورش فکری و انتشارت عروج در آثار خود مفاخر فرهنگی هنر و دینی را مورد توجه قرار دادند.

تعدادی از نویسندگان همچون حسن احمدی، رفیع افتخار، علی اصغر عزتی پاک، محمدعلی گودینی، اصغر فکور، فائزه امیرخانی، سمیرا اصلانپور و یوسف قوجق از نویسندگان حاضر در این جلسه بودند.







منبع:

0.0 از 5
1400/11/19
12:02:20
643
تگهای خبر: جایزه , داستان , رسانه , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲