در نشست خبری مطرح شد؛

چهار نویسنده کتاب اولی از نامزدهای نهایی جایزه جلال هستند

چهار نویسنده کتاب اولی از نامزدهای نهایی جایزه جلال هستند

بلک بلاگ: سخنرانان نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه جلال اطلاعاتی از روند برگزاری جایزه دادند. در این جلسه عنوان شد که چهار نویسنده کتاب اولی در بین نامزدهای نهایی هستند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد قبل از ظهر امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ با حضور غلامرضا طریقی، دبیر اجرائی این جایزه، مریم بصیری، دبیر علمی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و با اجرای احسان رضایی در سالن زنده یاد عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شد.
نمی توانستیم روند داوری ها را زودتر به انتها برسانیم
غلامرضا طریقی در این جلسه اظهار داشت: باتوجه به تغییراتی که در دولت اتفاق افتاد، اعضای هیات علمی دیر انتخاب شدند و جلسات اعضا نیز بسیار دیرتر از موعد معمول این جایزه تشکیل شد. باید اشاره کنم که سال قبل هم جایزه در دی ماه انجام شد و حتی عدم برگزاری جایزه در یک دوره هم سابقه داشته است. در این دوره نیز به سبب وسواسی که آقای رمضانی داشتند تا برگزاری جایزه به تقویم اصلی خود نزدیک باشد ما بصورت کاملاً فشرده جلسات داوری را برگزار کردیم.
وی اضافه کرد: ما اگر همان آبان ماه داوری ها را به انتها می رساندیم، بطور قطع بسیاری به ما خرده می گرفتند که چطور توانستید در عرض کمتر از دو ماه کار را تمام کنید؟ به هر حال درست دو روز بعد از آن که جلسه هیات علمی انجام شد و داوران انتخاب شدند، اولین جلسه داوری اجرا شد. تعدادی از داوران نیز در شهرستان های مختلف ساکن بودند و برای جلسات باید به تهران مسافرت می کردند. بنا بر این ناچار شدیم تا چند جلسه داوری را در یک روز برگزار نماییم و جا دارد به سبب همین سختی کار از داوران عزیز تشکر ویژه کنم.
برترین ویراستار نیز معرفی می شود
طریقی افزود: تشکر ویژه ای هم باید از خانم مریم بصیری داشته باشم که در حین کار برادرشان به رحمت خدا رفتند، اما ایشان با تحمل این مصیبت کار را ادامه دادند و اگر ایشان را نداشتیم بطور قطع کار به سرانجام نمی رسید. با این شرایط کار داوری ها تا همین هفته گذشته ادامه داشت و حتی بجز چهار بخش اصلی، دو بخش دیگر نیز به جشنواره افزوده شد و برگزیدگانش انتخاب شدند: بخش انتخاب بالاترین ویراستار و بخش جنبی که با عنوان «نگاهی دیگر» مورد پیگیری قرار|گرفت.
دبیر اجرائی چهاردهمین جایزه ادبی جلال آل احمد درباره چند و چون بخش جنبی این دوره از جایزه اظهار داشت: از جانب دبیرخانه از داوران خواهش کردیم که در همه بخش ها اگر کتابی را دیدند که نگاهی متفاوت به موضوع داشت آنرا بعنوان برگزیده معرفی کنند و به همین ترتیب بخش جنبی نیز به سرانجام رسید. نکته دیگری را که باید به آن اشاره کنم که در بخش داستان کوتاه این دوره مجموعه داستان کوتاه «هاملت در نم نم باران» مرحوم اصغر عبداللهی نیز همچون نامزدهایی نهایی بود، اما به جهت اینکه شان این نویسنده فقید حفظ شود، داوران تصمیم گرفتند که این کتاب را در زمره نامزدهای نهایی معرفی نکنند و در روز اختتامیه تجلیلی ویژه از این کتاب و نویسنده فقید آن داشته باشند.
طریقی همین طور داوران این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد را به این شرح معرفی کرد: در بخش رمان و داستان بلند قاسمعلی فراست، منصور علیمرادی و اکبر صحرایی، در بخش داستان کوتاه خسرو باباخانی، هادی خورشاهیان و یوسف قوجق، در بخش مستندنگاری ابراهیم زاهدی مطلق، داوود امیریان و مهدی قزلی و در بخش نقد ادبی نیز ابوالفضل حری، علی کاشفی خوانساری و محمدرضا سنگری داوری کتاب ها را بر عهده داشتند.
طریقی همین طور اشاره نمود که آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه جلال روز ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزار می گردد.
چهار کتاب اولی از نامزدهای نهایی چهاردهمین جایزه جلال هستند
احسان رضایی نیز در این جلسه اظهار داشت: با تمام فراز و نشیب ها خوشحالیم که جایزه جلال ۱۴ ساله شده و ان شاءالله که به عمر ۱۴۰ سال هم برسد. در این دوره از جایزه ۱۵۷۹ اثر به دبیرخانه رسید؛ آثاری که سال ۱۳۹۹ انتشار یافته بودند. بخش رمان و داستان بلند با ۹۰۹ پرشرکت کننده ترین بخش جایزه بود. ۲۶۰ اثر نیز در بخش داستان کوتاه شرکت کرده بودند و در بخش های مستندنگاری و نقد ادبی نیز به ترتیب ۳۶۱ و ۴۹ اثر شرکت کرده بودند. جای نگرانی است که حوزه نقد ادبی شرکت کننده های بسیار پایینی داشته است.
وی اضافه کرد: یکی از سنت های جایزه ادبی جلال آل احمد این است که از برگزیدگان دوره قبلی برای داوری استفاده می نماید. در این دوره نیز منصور علیمرادی که در سیزدهمین دوره شایسته تقدیر بخش رمان بود بعنوان داور حضور داشته است. از برنامه های جنبی جایزه ادبی جلال نیز برگزاری دوره های آموزشی آل جلال است که امسال نیز به سبب شرایط خاص کرونائی کشور در فضای مجازی بصورت آنلاین انجام شد و در ضمن ۹ روز ۷۰۰ دانشپذیر درس های نویسندگی را فرا گرفتند.
رضایی افزود: در این دوره ۱۹ اثر بعنوان برگزیدگان نهایی بخش های اصلی انتخاب شدند که میانگین سنی آنها ۵۵ سال است. جوان ترین نامزد متولد ۱۳۷۰ است و نامزد پیشکسوت نیز به سال ۱۳۲۹ قدم به عرصه گیتی نهاده. این ۱۹ کتاب را ۲۰ ناشر منتشر نموده اند و هفت ناشر نیز برای اولین بار است که نامزدهایی در جایزه جلال دارند. از میان نامزدهای نهایی نیز چهار نویسنده کتاب اولی هستند.
نگذاشتیم داوری ها تحت تاثیر اسامی بزرگ قرار بگیرد
دبیر علمی این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد نیز در این جلسه اظهار داشت: این دوره از جایزه نیز مانند دوره های قبل شامل چهار بخش اصلی بود. پس از آن که داوران انتخاب شدند به سرعت جلسات داوری تشکیل شد و کتاب ها برای داوران ارسال شدند. در بخش رمان و داستان بلند تعداد جلسات داوری بیشتر بود تا این که در نهایت در تمام بخش ها نامزدهای نهایی انتخاب شدند.
وی اضافه کرد: نامزدها فقط به سبب کیفیت آثار و توانایی نویسنده انتخاب شدند. من بعنوان دبیر علمی تاکید کردم که نباید اثری فقط به خاطر شهرت نام نویسنده اش بالا باید. اهتمام ما این بود که بهترین آثار بعنوان برآیند جریان های ادبی کشور انتخاب شوند و بنا بر این جلسات داوری به طور معمول با چالش های بسیار بالایی مواجه می شدند. تعدادی از جلسات داوری حتی تا هفت ساعت هم طول کشیدند، چونکه هدف ما انتخاب بهترین آثار بود.
ادبیات از حوزه های پرطرفدار است
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: ادبیات از حوزه هایی که هر ساله منشورات بسیاری را به خود می بیند. اگر حوزه کم رونق و کم طرفداری بود بطور قطع ناشران به سمت آن نمی رفتند و این نشان میدهد که مردم و اهالی فرهنگ از حوزه ادبیات مطالبه دارند. همه دست اندرکاران فرهنگی کشور، حوزه ادبیات را پرطرفدار می دانند. در کتابخانه های عمومی نیز به طور معمول کتاب های قفسه ادبیات بیشتر به امانت گرفته می شوند. این مسئله مسئولیت سنگینی را بر عهده خانه کتاب و ادبیات ایران می گذارد.
وی اضافه کرد: آنچه که توانسته جایزه جلال را در جایگاهی قرار دهد که همه چشم ها منتظرش باشند، نخست به شخصیت خود زنده یاد جلال آل احمد برمی گردد، چونکه این نویسنده حریت خوبی در نوشتن داشت. بخش دیگری از این توجه هم به عموم مردم بازمی گردد، چونکه می خواهند برگزیده ها را شناسایی کرده و برنامه مطالعاتی خودرا برمبنای کتاب های برگزیدگان تنظیم کنند. بنا بر این ما وظیفه داریم تا دامنه این جایزه را گسترش دهیم.
رمضانی افزود: گسترش دادن دامنه جایزه یعنی این که اثر بعد از برگزیده شدن رها نشود. ما در هفته کتاب از ویکی ادبیات رونمایی کردیم که قسمتی از سرفصل های آن برگزیدگان جایزه جلال بودند. قسمتی از کار هم بر عهده رسانه هاست و اصحاب رسانه باید بعد از آیین اختتامیه به آثار برگزیدگان ضریب بدهند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه از اعضای هیات علمی، دبیران علمی و اجرائی و همین طور داوران این دوره از جایزه تشکر کرد که بصورت فشرده و با برگزاری جلسات پرشمار و طولانی توانستند چهاردهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد را به سامان برسانند.

1400/10/28
16:06:54
0.0 / 5
678
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , جایزه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵