ناهاری که شب به دست رزمندگان می رسید

ناهاری که شب به دست رزمندگان می رسید

بلک بلاگ: اختلاف ارتفاع (جاده) به حدود نیم تا یک متر می رسید و حرکت ماشین از پایین به بالای ارتفاع بدون بکسل کردن به وسیله لودر غیر ممکن شده بود.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، با تصرف ارتفاع گرده رش و عبور از رودخانه عریض قلعه چولان در عملیات «نصر ۸»، امکان گسترش وضعیت خودی در منطقه غرب این رودخانه و برداشتن گام های اساسی به طرف سلیمانیه فراهم گردید. بدین منظور، می بایست ارتفاعات قمیش، دولبشک و الاغلو تصرف می شد.
با فرارسیدن فصل زمستان، ارتفاعات منطقه را برف می پوشاند و اجرای هر عملیاتی دشوار به نظر می رسید، درحالی که وضع موجود جنگ اقتضا می کرد عملیات موردنظر هرچه سریع تر آغاز گردد. چونکه نیروهای معارض عراقی که متحد ایران بودند، در معرض خطر هجوم ارتش عراق قرار داشتند و درصورتیکه مناطق وسیع تحت نفوذ آنان به اشغال دشمن درمی آمد، خیلی از راهکارهای خودی بسته می شد. با عنایت به این لزوم، سپاه پاسداران عملیات بیت المقدس ۲ را در تاریخ ۱۳۶۶/۱۰/۲۵ در جبهه شمال غرب، طراحی و اجرا کرد.
در این عملیات نیروهای خودی باوجود سرمای شدید و دشواری مسیرهای طولانی تعیین شده، موفق گردیدند حدود ۷۰ درصد از اهداف اراضی منطقه، همچون ارتفاعات ویولان، قمیش و گلاله را به تصرف خود درآورند.»[۱]
شرایط سخت جوی
«یکی از اصلی ترین مباحث عملیات، مسائل در ارتباط با عقبه و جاده بود که این امر با عنایت به شرایط فصلی و بالا بودن میزان بارندگی و تاثیر آن بر جاده های منطقه، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
پیش از عملیات از جاده گرده رش، تنها بعنوان عقبه قرارگاه نجف نام برده می شد که این جاده به دلیل عرض کم، پیچ های تند و کوتاه و شیب زیاد که سر برخی از پیچ ها به ۴۵ درجه می رسید، مناسب بودن جاده بعنوان یک عقبه مطمئن را که پاسخگوی نیاز یگان های این قرارگاه باشد، مورد تردید قرار داده بود.
بارندگی های قبل و حین عملیات که به صورت متناوب ادامه داشت، سبب جاری شدن آب باران و برف ها و شسته شدن خاک های سطح جاده و به وجود آمدن گل ولای فراوان شد که وضع جاده خصوصاً در محل پیچ ها را روزبه روز نامناسب تر و تردد را با مشکلات جدی تری مواجه می کرد.
با تغییر مانور قرارگاه قدس که سبب عدم دستیابی به عقبه مورد نظر این قرارگاه شد، بنا به لزوم، یگان های تحت امر این قرارگاه هم از عقبه گرده رش استفاده کردند که این امر باعث افزایش تردد شد و درنتیجه به ترافیک سنگین جاده افزود.
استفاده یگان ها از راننده های کم تجربه در جاده گرده رش سبب می شد؛ روزانه تعدادی ماشین در جاده ها مانده، ایجاد راه بندان نمایند. از طرفی نامناسب بودن شرایط جوی و ممکن نبودن استفاده از هوانیروز جهت کمک به ترابری، نیاز یگان ها به استفاده از جاده گرده رش را بعنوان تنها جاده دو قرارگاه بیشتر می کرد.
ناهاری که شب به دست رزمندگان می رسید!
مجموعه این عوامل سبب بالا بودن حجم تردد شده بود و در اکثر اوقات شبانه روز، راه بندان های طولانی چندین کیلومتری که تا پاسگاه پلیس ادامه می یافت، در منطقه ایجادشده و یگان ها در انتقال نیرو و امکانات گرفتار مشکلات جدی بودند. به این دلیل از مرحله دوم به بعد، یگان ها غالباً نیروهای خویش را از پل امام رضا (ع) در زیر گرده رش تا منطقه به صورت پیاده منتقل می کردند که در کاهش توان نیروها، تاثیر قابل توجهی داشت و روزهای آخر عملیات، رساندن غذای نیروها که از بامداد زود آماده شده بود؛ بعنوان یکی از اشکالات مطرح می شد که در اکثر موارد ناهار یگان ها شب به دست نیروها می رسید.
با وجود تمامی تدابیر، مانند یک طرفه کردن جاده و به کار گرفتن نیروهای دژبانی در سر هر پیچ، مشکل عقبه مرتفع نشد و تا آخر عملیات کماکان باقی بود. خرابی جاده در ایام آخر به حدی زیاد شد که جاده در محل چند پیچ، به صورت پله ای درآمد.
اختلاف ارتفاع (جاده) به حدود نیم تا یک متر می رسید و حرکت ماشین از پایین به بالای ارتفاع بدون بکسل کردن به وسیله لودر غیر ممکن شده بود.

نگاه رسانه های خارجی به بیت المقدس ۲
عملیات بیت المقدس ۲ در نظر تحلیلگران سیاسی –نظامی، نوعی فریب و یا تجزیه نمودن ارتش عراق از جبهه جنوب قلمداد شده است.
روزنامه انگلیسی ایندی پندنت نوشته است: ایران برخلاف معمول، در سرمای شدید دست به عملیات زده، درحالی که قبلاً در فصل زمستان حملات خویش را در جنوب متمرکز می کرد. به قول منابع غربی؛ هدف ایران از این حمله، وادار کردن عراق به گسترده کردن بیش ازحد واحدهای زرهی اش می باشد.
روزنامه رای العام، چاپ کویت هم در سرمقاله خود نوشت: هدف حمله ایران در کردستان عراق، منحرف ساختن توجه از بسیج عمده نیروهای ایران در جبهه های جنوبی عراق می باشد.
رادیو بی بی سی هم با تحلیلی نزدیک به روزنامه ایندی پندنت، عملیات ایران در جبهه های شمالی را مقدمه اقدام در جنوب قلمداد کرد و اظهار داشت: عملیات نیروهای ایران در شمال احتمالاً مقدمه حمله تازه ای ضد شهر بصره می باشد.»[۲]
منابع:
[۱] رشید، محسن، اطلس جنگ ایران و عراق: فشرده نبردهای زمینی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم، ۱۳۹۹، صفحه ۹۷
[۲] اردستانی، حسین، ایزدی، یدالله، روزشمار جنگ ایران و عراق: نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی (عملیات بیت المقدس ۲) جلد ۵۳-۱، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۸، صفحات ۱۵۴، ۱۸۲.




منبع:

1400/10/25
22:13:35
0.0 / 5
711
تگهای خبر: رسانه , روزنامه , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴