یك منتقد و نویسنده مطرح كرد؛

رمان تشریف نشان داده است دین می تواند راهکاری برای مدنیت داشته باشد

رمان تشریف نشان داده است دین می تواند راهکاری برای مدنیت داشته باشد

به گزارش بلک بلاگ محمد رضا شرفی خبوشان اظهار داشت: در رمان تشریف علی اصغر عزتی پاک بدون این که نویسنده شعار بدهد از نمادهایی به خاندان (ع) می رسیم و متوجه می شویم که دین می تواند راهکاری برای مدنیت داشته باشد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، یازدهمین جلسه پایگاه نقد کتابخانه مرکزی پارک شهر با بررسی کتاب «تشریف» برگزیده دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو با حضور علی اصغر عزتی پاک، نویسنده اثر و محمدرضا شرفی خبوشان، منتقد، با همکاری کتابخانه شهدای نیروی زمینی و با اجرای سمانه رحیمی، دبیر محفل ادبی جوانه های کتابخانه مرکزی پارک شهر در سالن جلسات کتابخانه مرکزی برگزار گردید.
تاکید بر عمق شکل گیری انقلاب اسلامی در رمان «تشریف»
در ابتدای این نشست علی اصغر عزتی پاک، نویسنده کتاب «تشریف» با اشاره به اینکه تاریخ معاصر ایران پر از وقایع اعجاب انگیز است، عنوان کرد: من در این رمان از زاویه ای که کمتر به آن توجه شده به انقلاب نگاه کردم؛ چونکه نمی توانم بپذیرم که خیزش و خروش برای شکل گرفتن انقلاب اسلامی، صرفا ماهیت مادی داشته است؛ بنابراین با این نگاه آغاز به قصه سازی با محوریت شهر همدان سال ۱۳۵۷ کردم و با شخصیت های رمان به مسیری رفتم تا نمایانگر بخشی از اعماق این خیزش انقلاب باشد.
محمد رضا شرفی خبوشان، منتقد جلسه هم ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه های استان و کتابخانه پارک شهر برای برگزاری چنین نشست های ادبی، اظهار داشت: معتقدم که برگزاری چنین جلساتی باعث زنده شدن کتابخانه ها خواهد شد؛ بخصوص زمانی که نویسنده اثر هم حضور دارد؛ این فعالیت ها حتما قابل ستایش است.
وی افزود: آقای عزتی پاک همچون نویسنده هایی است که به عقیده خیلی از دوستان، همواره کوشیده نویسندگان جوان تر را در عرصه نوشتن یاری کند و بی گمان، تلاش ایشان در موسسه شهرستان ادب سبب شد تا خیلی از قلم های جوان و با استعداد به سمت تولید آثار خوب و موفق تشویق شوند.
شهر همدان در این رمان نشان از مدنیت و رفعت است
این نویسنده و منتقد ادبی ضمن اشاره به رمان تشریف افزود: ما در این رمان با شهری به نام «همدان» روبه رو هستیم و همدان در این رمان فقط یک شهر نیست بلکه بُعد تمدنی پیدا می کند. شخصیت اصلی رمان به شهر رجعت می کند و در بلندی های این شهر است که شخصیت اصلی ما به معانی بالا تشرف پیدا می کند.
وی افزود: «تشریف» رمانی است که در آن شهر بعنوان مکانی مطرح می شود که اشخاص با آن الفت دارند و در جاهایی از رمان، خودِ مکان تبدیل به شخصیت می شود که می تواند داستان را به پیش ببرد. همینطور مقوله هایی همچون «امید بخشی» و «اندیشه محوری» از خصوصیت های آثار آقای عزتی پاک است و شهر و مکان هم به این امید کمک می نماید. شهر همدان هم در این رمان، نماد ایران معرفی می شود چون شهری زنده و کهن است و این نشان از تیزهوشی نویسنده است.
به گفته این منتقد ادبی در رمان «تشریف» شهر به مثابه پایگاهی برای نشان دادن تمدن است. این تمدن، معرف انسان ایرانی هم خواهد بود و مباحثی مثل تاریخ، دین، نگاه انسان به خویشتن، زمینه هایی از عرفان ایرانی و نگاه انسان ایرانی به دین در این رمان نمایانگر اندیشه نویسنده است.
وی با اشاره به اینکه هویت ایرانی در رمان تشریف به خوبی دیده می شود، اضافه کرد: در این رمان بدون این که نویسنده شعار بدهد از نمادهایی به خاندان (ع) می رسیم و متوجه می شویم که دین می تواند راهکاری برای مدنیت داشته باشد و این باورهای دینی است که باعث رفعت همدان می شود.
شرفی افزود: رمان «تشریف»، رمان جستجوگر است و شخصیت رمان هدفی را دنبال می کند تا به مقصد برسد. از طرفی، شهریار، شخصیت اصلی رمان در پایان به خودشناسی می رسد و جای امن خویش را ترک می کند تا به پاسخ های خود برسد، بنابراین این رمان، رمان بالنده ای است.
مخاطب با مطالعه این رمان، ایمانش راسخ تر و امیدش شعله ور می شود
این نویسنده و منتقد ادبی کشورمان اضافه کرد: این رمان به اخلاقیات و وظیفه انسان در مقابل زیستن اشاره دارد و اصل انقلاب را در لابه لای داستان به مخاطب نشان داده است و به دور از شعار به نقش امام خمینی (ره) اشاره می کند. این اثر، رمانی راهگشا است که شیوه تفکر را به مخاطب عرضه می دهد و خواننده با مطالعه آن اعتقاد و ایمانش راسخ تر و امید در دلش روشن تر می شود.
یگانه، مسئول کتابخانه پارک شهر هم در ادامه ضمن تشکر از نویسنده و منتقد جلسه و با ستایش رمان «تشریف» اظهار داشت: مخاطب با خواندن این رمان به این نتیجه می رسد که برای رسیدن به حقیقت باید از زندگی راحت و بی تحرک خود فاصله بگیرد.
وی با اشاره به اینکه مسئله تعلیق در ابتدای این رمان سبب جلب مخاطب برای ادامه داستان می شود، خطاب به نویسنده، اظهار داشت: با عنایت به این که مخاطبان ما در فضاهای اینستاگرامی و فضاهای مجازی به مطالعه متن های کوتاه عادت کردند، اگر رمان قدری کوتاه تر نوشته می شد برای مخاطب بی حوصله امروزی ما شاید بهتر بود.


منبع:

1400/09/30
22:27:26
0.0 / 5
581
تگهای خبر: اینستاگرام , جایزه , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳