آیت الله شب زنده دار:

حوزه باید برمبنای فقه، مشکلات جامعه امروز را حل کند

حوزه باید برمبنای فقه، مشکلات جامعه امروز را حل کند

به گزارش بلک بلاگ قم عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار داشت: حوزه به ویژه در مطالبه دوم یعنی طراحی، پیشنهاد و راه کار باید فعالیت بیشتری داشته باشد و برمبنای فقه، مشاکل را حل کند، اگر مقرر است حکومت اسلامی باشد ما نمی توانیم از الگوهای دیگران استفاده نمائیم و باید از الگوهایی که از متن کتاب الهی و سیره استخراج می شود استفاده نمائیم.


آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان و استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، در مراسم رونمایی از آثار جدید دفتر فقه معاصر حوزه علمیه، عنوان کرد: چند انتظار از حوزه در ساحت فقاهت وجود دارد غیر از آنچه حوزه علمیه بصورت طبیعی متکفل انجام آن است؛ نخستین مطالبه بیان کردن موضع اسلام در مسائل و وقایع نو پیدا در جهان اسلام و حتی خارج از جهان اسلام است؛ این مطالبه پس از انقلاب اسلامی افزون تر شده و توقع وجود دارد که آیا حوزه برمبنای مبانی اسلامی می تواند طرحی برای رفع مشکلات داشته باشد؟
وی ادامه داد: مطالبه دیگر تربیت نیروهایی است که بتوانند پاسخگو بوده و صلاحیت و مرجعیت علمی برای مطالبات بیان شده را داشته باشند پس از جهت مواد تدریس باید بازبینی جدی و عمیق صورت بگیرد.
شب زنده دار اظهار داشت: از حوزه انتظار تحول و تکامل وجود دارد، دفتر فقه معاصر هم با همین هدف به وجود آمده است، در دوره مدیریت آیت الله حسینی بوشهری، طرح ایجاد این دفتر ارائه شد و ایشان استقبال کردند و پس از آن هم آیت الله اعرافی به جد پشتیبانی کردند و از استادان حوزه مانند آقایان مدرسی، قائنی و... برای انجام این کار دعوت شد و بعنوان هیئت علمی کار را بر عهده گرفتند و محصولاتی هم تولید و عرضه شده است.
وی اشاره کرد: از استادان بزرگوار تقاضا شد که در مسائل مستحدثه و نوپیدا و مورد ابتلاء، بحث و تحقیق درسی داشته باشند که آن هم با تقریر فضلای بزرگوار به شکل کتبی در آمد که امروز رونمایی می شود. این ها گام های اولی در این راه است و امید است با ادامه این کار در دفتر فقه معاصر که مدیریت آن با آقای اثنی عشری است با حمایت مدیریت حوزه دنبال شود.
استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار داشت: حوزه به ویژه در مطالبه دوم یعنی طراحی، پیشنهاد و راه کار باید فعالیت بیشتری داشته باشد و برمبنای فقه، مشاکل را حل کند، اگر مقرر است حکومت اسلامی باشد ما نمی توانیم از الگوهای دیگران استفاده نمائیم و باید از الگوهایی که از متن کتاب الهی و سیره استخراج می شود استفاده نمائیم.
وی افزود: کتب و مقالاتی هم که تولید شده باید به میدان تدریس حوزه بیاید و جوانب آن بهتر مورد بحث قرار بگیرد و در ذیل آن طلاب و فضلا تربیت شوند تا مطالبات به حق تا حدودی تامین شود.
عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: این فعالیت(ایجاد دفتر فقه معاصر) مورد عنایت و توجه بزرگان و مراجع حوزه قرار گرفته است و ایشان راهنمایی کرده و پذیرفتند و رهبر معظم انقلاب از آن ابراز رضایت زیادی کردند و آنرا کار اساسی دانستند.
وی ادامه داد: از اندیشمندان و استادان دانشگاهی هم دعوت و استفاده می شود و امیدوار هستم نتایج خوبی برای حوزه داشته باشد.




منبع:

1400/09/09
11:39:08
0.0 / 5
512
تگهای خبر: تدریس , طراحی , كتاب , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳