حمیدرضا نعیمی مطرح كرد

وقت آن رسیده که نگاهمان را به شخصیت های جنگی تغییر دهیم

وقت آن رسیده که نگاهمان را به شخصیت های جنگی تغییر دهیم

به گزارش بلک بلاگ حمیدرضا نعیمی معتقد است: حالا که بیش از  سه دهه از جنگ تحمیلی گذشته، شایسته است که رویکرد و نگاهمان را نسبت به موضوعات جنگی و شخصیت های آن تغییر دهیم و فقط با یک برداشت یک سویه به سمت آنها نرویم.


فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی از تولیدات جدید سازمان هنری رسانه ای اوج است که از حدود سه هفته پیش اکران خودرا در سینماهای سراسر کشور آغاز نموده است. این فیلم برشی از زندگی شهید منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ فرماندهی که این سِمت را از سال ۱۳۶۵ تا زمان شهادتش در دی ماه ۱۳۷۳ به عهده داشت و منشأ خدمات فراوانی در نیروی هوایی شد.
حمیدرضا نعیمی - یکی از بازیگران فیلم سینمایی «منصور» - درباره تفاوت این فیلم با دیگر آثار دفاع مقدسی به ایسنا اظهار داشت: در فیلمنامه «منصور» از قهرمان گرایی های مرسوم در فیلم های جنگی خبری نیست. به طور معمول در فیلم های دفاع مقدس، قهرمان ها شخصیت چندلایه ای ندارند و اغلب تخت و کلیشه ای طراحی می شوند. متأسفانه این پرتره های حقیق و تاریخی به همین خاطر و افتادن در ورطه شعار، به آسانی از دست می روند.
وی ادامه داد: سیاوش سرمدی بعنوان کارگردان، قبل از این فیلم مستندی را درباره شهید ستاری ساخته بود و می توان گفت آن درگیری احساسی اولیه با سوژه و شخصیت در او تمام شده بود. او با برخوردی منطقی، عاقلانه، غیراحساسی و البته خلاقانه اهتمام کرد الگویی جذاب از یک فرمانده دوران دفاع مقدس عرضه نماید. در زمان فیلمبرداری هم این تلاش وجود داشت که کیفیت کار بازیگران به شکلی باشد که شخصیت ها و حرف هایشان شعاری نشود.
او اظهار نمود: شهید ستاری مثل خیلی از قهرمانان ما در دوران جنگ تحمیلی، پرونده قابل دفاع و البته قابل نقدی دارد، اما وقتی وارد حوزه فیلم داستانی می شویم در ابتدا باید قواعد یک فیلم داستانی را رعایت نماییم تماشاگر از دیدن کلیشه ها و تکرار مکررات راضی نیست. حالا که بیش از سه دهه از جنگ تحمیلی گذشته و از آن وقایع فاصله گرفته ایم، بایسته و شایسته است که رویکرد و نگاهمان را نسبت به موضوعات جنگی و شخصیت های آن تغییر دهیم و فقط با یک برداشت یک سویه به سمت آنها نرویم.
نعیمی که از کارگردان های شناخته شده تئاتر نیز است، درباره حضور خودش در این پروژه اظهار داشت: من بوسیله کیومرث مرادی بازیگردان فیلم «منصور» به عوامل سازنده این فیلم پیوستم؛ بعد از مطالعه فیلمنامه، از شکل پرداخت به موضوع و شخصیت حساس و جذاب سرتیپ شهید منصور ستاری لذت بردم و در نهایت در ملاقاتی که با آقای سیاوش سرمدی نویسنده و کارگردان فیلم داشتم با حس خوشایند و همراه با اعتماد کار را شروع کردیم. با توجه به این که زمان فیلم برداری به سبب ماهیت فیلم طولانی و سخت شده بود، اما همه اعضای گروه سازنده به دنبال تحقق خواسته های کارگردان به نحو احسن بودند.
او درباره شخصیتی که در فیلم «منصور» ایفاگر نقش آن بود هم بیان کرد: نقش سرهنگ حیدر صفدری از همکاران نزدیک شهید ستاری را به عهده داشتم. البته ایشان بعدها با درجه سرتیپ دومی بازنشسته شدند. خوشبختانه هنوز هم در قید حیات هستند و در کنار خانواده و در شمال کشور دوران بازنشستگی را سپری می کنند. فرصت دیدار یا گفتگو با ایشان برای من فراهم نشد و درنتیجه، برای شناخت این شخصیت به متن فیلمنامه و توضیحات آقای سرمدی اعتماد کردم. البته مسئله مهم این بود که اطلاعاتم درباره کارهای خلبان ها، شیوه زندگی و شیوه تعامل آنها با همکاران و سربازان و برخی اصطلاحات و اقدامات فنی را افزایش دهم. قسمتی از این پروسه از خلال گفت و گو با برخی از خلبان های دوران جنگ و یا مطالعه کتاب خاطرات آنها بدست آمد. این مطالعه و جستجو، قسمتی از فعالیت من قبل و در حین فیلمبرداری این اثر بود.
بازیگر فیلم «منصور» افزود: این شخصیت خاصیت هایی دارد که آنرا برای مخاطب دلپذیر می کند. اول اینکه یک نیروی متخصص و به روز در نیروی هوایی است که به انضباط و سلسله مراتب اهمیت می دهد. علاوه بر این، مرد خانواده است و در نهایت فردی است که به اصول مذهبی پایبند است. این سه خاصیت در تمام فیلم جاری است، اما بصورت مشخص در سه سکانس بیشتر دیده می شود؛ سکانسی که سرهنگ صفدری با لباس راحتی مشغول اصلاح صورت خود است، سکانس جمع کردن سجاده اش بعد از نماز و در نهایت برخورد مهربانانه با پسر نوجوانش که نیمه شب از خواب بیدار شده تا در را به روی تیمسار ستاری باز کند. این سکانس های به ظاهر فرعی به خوبی معرف این شخصیت بعنوان یک نظامی به روز، معتقد، خانواده دوست و دلسوز است.
نعیمی اظهار داشت: سرهنگ صفدری یکی از شخصیت های کاربلد نیروی هوایی بوده که شاید آن چنان که شایسته بوده از توانایی های وی استفاده نشده؛ در صورتیکه در عملیتا مختلفی همچون عملیات پیچیده و کم نظیر اچ -3 بعنوان نیروی پشتیبان حضور داشته است. من اهتمام کردم این شخصیت را به دور از اغراق ارائه کنم تا خشک و تخت نباشد یعنی توانایی ها و استعدادهایش را در کنار آن شکنندگی و گاهی عدم اعتماد به نفس و بدبینی در کنار هم گذاشتم. در نهایت با وجود فرمانده بزرگ و لایقی مثل شهید ستاری است که توانایی های وی متبلور می شود. سرهنگ صفدری اگر ریشش را با تیغ می زند، اما در جای خود نمازش را هم می خواند و برای اینکه امنیت را برای هم وطنانش به ارمغان بیاورد از هیچ تلاشی فروگذار نمی نماید. این از خواسته های نویسنده و کارگردان بود و من هم اهتمام کردم این را در بازی خودم نشان دهم.
وی درباره حضور بازیگران شناخته شده ای از تئاتر همچون خودش و مهدی کوشکی در نقش های اصلی این فیلم نیز اظهار داشت: به نظر من باید این خط کشی بازیگر تئاتر و سینما را کنار بگذاریم. اگر بازیگری توانایی بازی با کیفیت در تئاتر را دارد، به احتمال قریب به یقین بر پرده سینما هم خواهد درخشید. این اتفاقی است که در سالهای اخیر برای بازیگرانی همچون ستاره پسیانی، رویا افشار و هوتن شکیبا، نوید محمدزاده و... رخ داده است. متأسفانه خیلی از کارگردانان و دستیاران کارگردان های ما برخلاف گذشته کمتر تئاتر می بینند و دیگر پیگیر اجراهای تئاتر نیستند، در صورتیکه استعدادهای بسیار نابی هم در تهران و هم در شهرستان ها وجود دارد.
نعیمی اشاره کرد: اهمیت فیلم «منصور» فقط به خاطر پرداختن هنرمندانه به یک شخصیت تاریخی مثل شهید ستاری نیست. «منصور» فیلمی است قائم به ذات و بعنوان یک فیلم فارغ از محتوای ارزشمندش هم اثری قابل توجه است. بعنوان یک اثر سینمایی استاندارد، کارگردانی، فیلم نامه، تدوین و بازی های درخشان دارد.
او در آخر اظهار داشت: استقبال خوب مردم از اکران این فیلم، سایر نویسندگان و فیلمسازان ما را تشویق می کند که از ساخت چنین آثاری غافل نشوند. حضور این تماشاگران است که سینما را زنده نگه می دارد و اگر ما مخاطبی نداشته باشیم، حرفی برای گفتن هم نخواهیم داشت.




منبع:

1400/09/07
14:29:23
0.0 / 5
584
تگهای خبر: استاندارد , تئاتر , خدمات , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴