معرفی ۱۰۰ نویسنده در شهر تهران

معرفی ۱۰۰ نویسنده در شهر تهران

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ضمن اشاره به نمایش بیشتر از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان ایران در بیشتر از ۶۰۰ تابلو شهری و عرشه پل در سطح شهر تهران اظهار داشت: این شروع اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا، فرهنگی و مفتخر به نویسندگان حوزه های مختلف تبدیل گردد.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ستاد خبری بیست ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران) در نشست معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب که در روز ۲۷ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد، با بیان خبر آغاز طرح «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» از ۲۹ آبان، اظهار داشت: الان بیشتر از ۹۷۰ کتابفروشی در سرتاسر کشور عضو این طرح شده اند. به کتابفروشی هایی که در خارج از مراکز استان ها قرار دارند، اعتبار بیشتری اختصاص داده ایم و علاوه بر این سعی کردیم در ۱۰۰ شهر از مناطق کمتر برخوردار کتاب فروشی هایی را فعال نماییم و اعتبار بیشتری برای آنها درنظر بگیریم.
او اضافه کرد: مجموع اعتبار طرح «پاییزه» کمتر از طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ نیست اما نحوه توزیع آن متفاوت می باشد. نحوه توزیع یارانه ها تغییر کرده است و سعی کردیم یارانه ها به سمت مناطقی برود که تابحال کمتر از این یارانه ها بهره برده اند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در استان ها هم اظهار نمود: بنا داریم بخش فروش و عرضه این نمایشگاه ها را به صورت مجازی برگزار نماییم. یکی از مهم ترین علل این اقدام، ایجاد عدالت در دسترسی به همه ناشران و توزیع یارانه های کتاب به همه اقشار مردم است. زمانی که نمایشگاه های استانی را در مرکز استان (به ویژه در استان‎های بزرگ) برگزار می نماییم، در شهرستان ها امکان رجوع افراد به این نمایشگاه ها خیلی کم است. ازاین رو بخش فروشگاهی نمایشگاه های مجازی را به منظور استفاده همه مردم آن استان در تمام مناطق فعال می نماییم.
او اضافه کرد: با همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و خانه کتاب و ادبیات ایران، مبحث نشست ها و شور و شعف فرهنگی در استان ها و دیگر مواردی که تا به هم اکنون بخش جنبی بوده است، تبدیل به بخش اصلی می شود. به این صورت به جای درگیرشدن در یک فعالیت اجرایی طاقت فرسا، بخش های جنبی را به بخش های اصلی تبدیل می نماییم. مانند نشست رونمایی، بحث و بررسی در مورد کتاب، تبلیغات محیطی و.... نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان در نیمه دوم آذرماه برگزار می گردد و تا قبل از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه های استانی دیگری هم در یکی از استان‎ها برگزار می شود و به تدریج در این حوزه اطلاع رسانی خواهیم کرد.
دبیر بیست ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تقدیر از فعالیتهای تمام رسانه ها و سازمان صداوسیما در هفته کتاب اظهار داشت: در این هفته اقدام بی نظیری در سطح شهر تهران انجام شد و بیشتر از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان کشورمان در بیشتر از ۶۰۰ تابلو شهری و عرشه پل به نمایش عمومی گذاشته شد. تابحال چنین اقدامی برای معرفی مفاخر اهل قلم و نویسندگان کشور انجام نگرفته بود. این اقدام نتیجه همگرایی چند دستگاه همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. این آغاز اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا و فرهنگی تبدیل گردد. امیدواریم با عنایت به الگودهی تهران، در سایر شهرها هم شاهد چنین اتفاق عظیمی باشیم و نویسندگان و مفاخر ادبی معرفی شوند.
او اضافه کرد: این اقدام برای به نمایش گذاشتن کتاب است تا در مقابل چشمان مخاطبان قرار بگیرد. همان گونه که معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمودند ما باید در زمینه در دسترس بودن و در مقابل چشم بودن کتاب تلاش نماییم. کتاب مانند کالاهای دیگر نیست که فقط لازم باشد، بگوییم: کتاب بخوان؛ بلکه نیاز است کتاب خوب به مردم معارفه و ترویج شود تا به سمت آن بروند.
رمضانی سپس مهم ترین حلقه مفقوده کتاب در کشور را مسئله ترویج دانست و اظهار داشت: حوزه های دیگر در این سال ها حمایت هایی داشته اند اما به ترویج، توجه کمتری شده است. بال پرواز کتاب رسانه ها هستند و رسانه ها باید کمک کنند کتاب از ذهن نویسنده، دفتر و انبار ناشر، قفسه کتابخانه ها و کتابفروشی ها به خانه های مردم برود و خوانده شود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، این اقدامات را باعث اهمیت پیداکردن کتاب دانست و اضافه کرد: پیش از این در تبلیغات شهری و صداوسیما محصولات تجاری تبلیغ می شد و تبلیغات حوزه فرهنگی بیشتر به فیلمهای سینمایی یا در حوزه کتاب به پوستر «هفته کتاب» محدود می شد. اما هم اکنون چهره نویسندگان، کتاب ها و آثارشان به معرض نمایش گذاشته شده است و امکان خرید این کتاب ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ از کتابفروشی‎ها فراهم گشته است. این اقدام بزرگ مقدمه کارهای بزرگ دیگری از همین گونه خواهد بود.
بیست ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران از بیست وچهارم آبان ماه شروع شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سرتاسر کشور ادامه دارد.



1400/08/28
14:16:44
0.0 / 5
728
تگهای خبر: خرید , رسانه , رمان , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱