نقش اسباب بازی در داشتن مدیران بهتر

نقش اسباب بازی در داشتن مدیران بهتر

یک تولیدکننده اسباب بازی از چالش های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اسباب بازی های موجود در بازار می گوید. وی همینطور بیان می کند: اگر نسل های گذشته، که حالا مدیران این کشور هستند، در کودکی اسباب بازی های بهتری داشتند و به صورت هدفمندتری از آنها استفاده می کردند، وضعیت کشور حالا به مراتب بهتر بود. اگر می خواهیم مدیران و تصمیم گیران موفقی در آینده داشته باشیم باید توجه ویژه ای به این محصولات فرهنگی نماییم.


محسن رجبی، مسئول کمیته ششمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی، در گفتگو با ایسنا درباره نقاط ضعف و قوت اسباب‎ بازی های موجود در بازار اظهار نمود: جنس صدمه های اسباب بازی در کشور ما بیشتر فرهنگی است؛ از آن جایی که کشور ایران در تمامی زمینه ها حساسیت های فرهنگی زیادی دارد، طراحی و تولید محصولات با محدودیت هایی انجام می گیرد و از سوی دیگر، چون سهم محصولات و اسباب بازی های خارجی و وارداتی از کل بازار اسباب بازی کشور به ۸۰ درصد می رسد، مشخصاً صدمه های فرهنگی این محصولات چشمگیر است. بخش دیگر این صدمه ها به مواردی مانند ایمنی و سلامت، بهداشت مواد اولیه و استانداردهای لازم چه در زمینه روش های ساخت و مواد استفاده شده و چه در زمینه روش های استفاده از اسباب بازی ها توسط کودکان برمی گردد.
او افزود: متأسفانه همیشه در بازار تولید و واردات اسباب بازی کشور افراد سودجو وجود دارند و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند. البته خبرِ خوب این است که تعداد این افراد و مراکز هر روز کمتر و کمتر می شود.
رجبی در ادامه بیان نمود: اسباب بازی هایی که هم اکنون در کشور مورداستفاده مصرف کنندگان قرار می گیرند، نقاط قوتی دارند که مهم ترین آن «تاثیرگذاری این محصولات در تقویت مهارت های زندگی کودکان و نوجوان» است. از آن جا که سهم اسباب بازی ها در سبد خانواده ها ناچیز است و والدین در شرایط مناسب اقتصادی به سر نمی برند، انتخاب هایی با حساسیت بیشتر در مورد خرید محصولات دارند؛ این امر سبب شده تا تولیدکنندگان و واردکنندگان، هرروز کارِ سخت تری را برای راضی کردن مصرف کنندگان انجام دهند. این روند در نهایت سبب می شود که محصولاتِ هدفمند و اثرگذار بر سطح کیفی زندگی بچه ها سهم بیشتری از بازار اسباب بازی کشور را به خود اختصاص دهند. شاید در دهه های گذشته میان خانواده های ایرانی حساسیتی در انتخاب اسباب بازیِ خوب وجود نداشت، اما امروز یکی از مطالبات بحق والدین همین است.
رجبی که خود تولیدکننده و عضو هیئت مدیره صنف اسباب بازی است، درباره نزدیکی اسباب بازی های موجود در بازار با فرهنگ ایرانی و استانداردهای جهانی توضیح داد: بخش زیادی از اسباب بازی هایی که در کشور تولید می شود، کپی محصولات پرفروش آمریکایی و اروپایی است که طراحان و تولیدکنندگان ایرانی به لحاظ فرهنگی آنها را بومی سازی و تولید می کنند. ازاین رو ماهیت این اسباب بازی ها در ارتباط با کشور خودمان نیست. این تفاوت های فرهنگی در محصولات سرگرمی و اسباب بازی صرف بیشتر مشاهده می شود و در محصولاتی مانند بازی های فکری و ابزارهای آموزشی کمتر است. نکته قابل توجه این است که سهم بازی های فکری و ابزارهای ذهنی از کل بازار بسیار ناچیز است و کودکان بیشتر با اسباب بازی ها و سرگرمی ها درگیرند. ازاین رو بخش زیادی از بازار و صنعت اسباب بازی کشور واردکننده ارزش ها و معیارهای فرهنگیِ سایر کشورهای اثرگذار در این بازارند.
وی همینطور اظهار داشت: میتوان به جرئت ادعا کرد که در ۱۰ سال قبل سطح، کیفیت و میزان استاندارد محصولات تولیدکنندگان ایرانی بسیار بهبود یافته است. ما هم اکنون در بازارهای بزرگ و اثرگذار داخلی، محصول بی کیفیت نداریم و اگر هم باشد، حجمش بسیار ناچیز است. به علل مختلف همچون نوسانات ارزی و مشکل واردات اسباب بازی که در چند سال قبل با آن مواجه بوده ایم، تولید اسباب بازی در ایران رقابتی شده و همین مساله سبب رشد و افزایش سطح استانداردها و در نتیجه کیفیت محصولات ایرانی شده است. اما لازم به یادآوری است که هنوز با سطح استانداردهای جهانی اسباب بازی فاصله داریم و شاهد کمتر شدن این فاصله در سال های آتی خواهیم بود. این تنها مسیر رشد و توسعه صنعت اسباب بازی در کشور است و هیچ راه دیگری برای فعالان این صنعت و بازار وجود ندارد.
رجبی درباره میان فرهنگی بودنِ اسباب بازی ها هم این گونه تشریح کرد: قبل از هرچیز باید اسباب بازی بعنوان کالایی فرهنگی شناخته شود، چونکه در کشور ما همچنان به اسباب بازی بعنوان یک کالای تجاری نگاه می شود؛ مخصوصاً مسؤلان و مدیران تصمیم گیرنده در بخش های مختلف دولتی و حاکمیتی، معتقدند اسباب بازی کالایی غیرضروری، لوکس و تشریفاتی است. شاید مهم ترین دغدغه من و تمامی فعالان این صنعت و بازار در چند سال قبل همین بوده که بتوانیم نگاه مسؤلان را نسبت به اسباب بازی تغییر دهیم.
او اظهار نمود: نخستین قدم برای تحول در صنعت اسباب بازی کشور این است که آنرا به مثابه یک کالای فرهنگی بسیار اثرگذار قبول نماییم و تمامی سیاست ها و تصمیمات در ارتباط با آنرا بعنوان فعالیت فرهنگی بپذیریم. اسباب بازی نه تنها یک کالای فرهنگی موثر، بلکه یک کالای میان فرهنگی است. کشوری مانند چین برای کل دنیا اسباب بازی تولید می کند؛ بدین صورت که شرکتهای مختلف بین المللی سفارش آنرا به کمپانی های چینی می دهند. در بیشتر مواقع یک محصول خاص با مشخصات و خصوصیت های یکسان در کل دنیا فروش زیادی دارد؛ مثلا محصولات شرکت «لِگو» یا «باربی» بعنوان نمونه های بسیار موفقی در بازار کشورهای مختلف وجود دارند که موردپذیرش فرهنگ های مختلف قرار گرفته اند.


عضو هیئت مدیره صنف اسباب بازی ها درباره اشتراک ها و تفاوت های اسباب بازی ها در دنیا بیان نمود: بازی و بازی کردن در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت می باشد و معمولا شرکتهای موفق دنیا زمانی به تیراژهای بالا دست پیدا می کنند که بتوانند با وجود تمامی این تفاوت ها، محصولی را تولید کنند که موردپذیرش و قبول فرهنگ های مختلف باشد. گاهی اوقات آن قدر تأثیرات فرهنگی اسباب بازی ها زیاد است که حتی سبک زندگی کودکان و نوجوانان یک کشور را هم تحت تأثیر قرار می دهد و نگرش و نگاه مصرف کنندگان به بعضی اصول پایه و ارزش های یک کشور تغییر می کند. ازاین رو اسباب بازی محصولی اثرگذار و میان فرهنگی است.
رجبی در انتها ضمن ابراز امیدواری از بهبود کیفیت محصولات فرهنگی اظهار داشت: اسباب بازی یک کالای فرهنگی بسیار مهم و اثرگذار بر آینده کشور است که همیشه مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته. اگر نسل های گذشته، که حالا مدیران این کشور هستند، در کودکی اسباب بازی های بهتری داشتند و به صورت هدفمندتری از آنها استفاده می کردند، وضعیت کشور حالا به مراتب بهتر بود. اگر می خواهیم مدیران و تصمیم گیران موفقی در آینده داشته باشیم باید توجه ویژه ای به این محصولات فرهنگی نماییم.



1400/08/17
09:34:39
0.0 / 5
910
تگهای خبر: آموزشی , استاندارد , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳