یدالله كابلی-استاد خوشنویسی:

آثار جوانان خوش نویس به موزه های خارج از کشور می رود

آثار جوانان خوش نویس به موزه های خارج از کشور می رود

یک استاد خوشنویسی می گوید: هرچند در بازارهای جهانی جایگاه خوبی پیدا کرده ایم اما از این نظر که آثار جوانان این مرز و بوم به موزه های خارج از کشور می رود جای تاسف است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، یدالله کابلی، استاد خوشنویسی اظهار داشت: زیر بنای هنر خوشنویسی همیشه شعر و ادب و فضیلت و عرفان بوده است. خوشنویسی بعنوان هنر ملی و دیرینه نقش مهمی در زندگی ما ایرانیها دارد. از نوشتن روزمره گرفته تا نوشتن هنری همیشه با آن سر و کار داریم. خانواده هایی که در خارج از کشور هستند متوجه هستند که خوشنویسی هنر زیبا، معنوی و ریشه ای نیاکان ما است این توجه را دارند که وقت با بچه های خود فارسی حرف می زنند چیزی بعنوان خط فارسی را هم باید به آنها یاد بدهند. آنها در دوران بزرگسالی این نیاز را حس می کنند و حسرت می خورند که چرا در سنین کوچک تر خط فارسی را پی نگرفتند.

او درباب قدمت خوشنویسی در کشور اشاره کرد: هنر خوشنویسی را باید بعنوان هنری دیرینه که بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد دانست؛ این هنر رسالتی دارد که سبب شده در حفظ مفاهیم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش موثری ایفا کند. آثار هنرمندان ایرانی در موزه های معتبر دنیا بعنوان هنر معتبر ایرانی وجود دارد و جایی نیست که اسم ایرانی باشد ولی هنر خوشنویسی نباشد.

کابلی که میهمان برنامه «شب نشینی» بود، اضافه کرد: این آثار در موزه های خارج از کشور به شکل کتاب آرایه های معجز گونه و کتیبه های موجود در ابنیه های تاریخی و اسلامی دارد ریشه در جان و سرشت مردم ایران دارد و هرجا رفته اند آنرا با خود برده اند و خیلی از خانواده ها با دقت و توجه به این هنر نگاه می کنند. در همه ایالت های فرهنگی امریکا اروپا و آسیا نمایشگاه داشتم و می دیدم که چقدر خانه های ایرانی به این تابلوهای خوشنویسی مزین شده است و این ارتباط خانواده های ایرانی روی فرزندان هم تاثیر می گذارد.

وی بیان کرد: هنر خوشنویسی در کشورهای اسلامی با عنوان خوشنویسی و در کشورهای اروپایی بعنوان کالیگرافی شناخته می شود و در همه کشورها از اعتبار یکسانی برخوردارست اما ایران بعنوان سرزمینی که محل پیدایش ۷ قلم خوشنویسی متعبر و باارزش بوده مظهر خوشنویسی جهان شمرده می شود. در موزه های خوشنویسی جهان که سفر نماییم می بینیم که حتی در کشورهای امریکایی آثار خیلی از خط های دوره صفویه وجود دارد. در مصر مجموعه آثار ایران ۷۶۰ صفحه است اگر در هر صفحه ۳ اثر معرفی شده باشد ۲۰۰۰ اثر ایرانی در این مجموعه معرفی شده است در شبه جزیره هند ۱۷ هزار جلد کتاب خوشنویسی وجود دارد این عظمت و گستره را در هیچ کشوری شاهد نیستیم دلیل آن این است که خوشنویسی ایرانی همیشه با شعر و ادب و فضیلت آمیخته بوده و با معنا همراه بوده است خوشنویسان هم اهل معنا بوده اند و خودشان گاهی شعر می ساخته اند و می نوشته اند.

این هنرمند خوشنویس ایرانی گفت: هنرمندان خوشنویسی در ایران مثل خورشیدهایی در قله های درخشان طلوع کردند و غروبی نداشتند و موجب شدند این خط همیشه تاریخ مانا باشد. کار عملی خوشنویسان بزرگ تبدیل به گنجینه های بسیار گرانقدر شده است که در موزه های سراسر دنیا یافت می شود. در یک نمایشگاه بین المللی که حضور یافتم از ۵۶ کشور آمده بودند و جایگاه خوشنویسی ایران را به وضوح می دیدم که قابل قیاس است. همین امروز هم در انجمن خوشنویسان ایران که میراث دار این هنر دیرینه هستیم علاوه بر اساتید مجرب، جوانانی را داریم که به قدری رشد کرده اند که جایگاهشان در این هنر معادل دوره های بزرگ و آثار فاخر است. یک جوان ۲۵ ساله آثارش از سن خودش بیشتر رشد کرده و می تواند در جشنواره های جهانی بدرخشد. در سال ۹۸ که جشنواره بزرگ خوشنویسی بود ۲۵ درصد جوایز را ایرانیان بردند.

کابلی اظهار داشت: در داخل کشور کم توجهی ها به نسل جوان وجود داشته است که سبب شده جوانان آثارشان را برای بیرون از مرزهای کشور تولید کنند؛ درست است که به این وسیله در بازارهای جهانی جایگاه خوبی پیدا کرده ایم اما از این نظر که آثار جوانان این مرز و بوم به موزه های خارج از کشور می رود جای تاسف است.

وی اشاره کرد: بطور کلی فضای فرهنگی هنری با کسادی و کم عنایتی به نسل جوان رو به رو است؛ از سیاست های کلان باید گله کرد البته جوانان بدون منت کار می کنند و به ذات پاک و هوش و غرور خود نگاه می کنند اما اگر تشویق ها و توجه ها بیشتر باشد هنرمند هم انگیزه بیشتری می گیرد. در دنیای هنر چیزی که سبب استمرار هنر می شود اثری است که نبوغ در آن باشد نه کپی کردن. جوانان در عرصه هنر خوشنویسی صاحب نبوغ هستند و میانگین سن نبوغ جوانان ما در ۳۰ سالگی است.

استاد خوشنویس کشور درباره شیوه تمییز دادن آثار استادان خوشنویسی مختلف از همدیگر بیان کرد: حرف نون چون دو دور در قسمت شروع و اختتام دارد و نقطه در وسط دور قرار می گیرد همان دور را تعدادی از اساتید کم و زیاد می کنند و این تفاوت خط اساتید را مشخص می کند. وقتی کسی برای خودش سبک ایجاد کرد و از اساتیدش تقلید نکرد می توان آنرا از دیگر خط ها تشخیص داد.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳: ۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود.

محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و میهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می شود.




1400/06/25
23:30:35
0.0 / 5
252
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳