مجمع سالانه صندوق اعتباری هنر برگزار شد؛

وزیر ارشاد واظهاراتش از عملکرد مالی یک مجموعه

وزیر ارشاد واظهاراتش از عملکرد مالی یک مجموعه

به گزارش بلک بلاگ مجمع عمومی صندوق اعتباری هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مدیران عامل خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر برگزارشد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر (سال ۱۳۹۹) با اعلان اینکه این صندوق در ۴ سال قبل توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد اظهار داشت: از راه مدیریت با انضباط مالی توسعه گرا و تعامل گرا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه های خدمات، مدیریت، تعامل و ارتباط با اعضا و ارتقا جایگاه آن هستیم.
صالحی با قدردانی از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق اعتباری هنر افزود: این صندوق بخش مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید و نقطه تماس با زندگی روزمره هنرمندان است. از طرفی با عنایت به شرایط حاکم در ۴ سال قبل همچون بلایای آسمانی، زلزله، کرونا، تحریم این مجموعه توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد و در این زمان در ۴ محور روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است.
توجه به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها
وی خاطرنشان کرد: نخستین محور حوزه خدمات است. که خوشبخانه عملکرد صندوق چه به صورت تاسیسی و چه به صورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت و از آن جمله میتوان به حوزه های بیمه، خدمات بلا عوض، تسهیلات بلا عوض، کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره نمود. خروجی این اقدامات هم در چارچوب هنرکارت نمایان شد. به هر صورت خدمات صندوق اعتباری هنر در چارچوب هنرکارت در چارچوب و ساختار روشنی دنبال می شود. در این دوره توسعه کمی و کیفی شکل گرفت و پایه ای برای خدمات بعدی شد.
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی اظهار داشت: سازمان و مدیریت کار، محور دوم مسیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است. در این بخش در جنبه های مختلف قوام خویش را پیدا کرده و از آن جمله میتوان به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها و افزودن به اعتبار صندوق اشاره نمود.
وی تعامل و ارتباط را محور بعدی برشمرد و افزود: مجموعه هایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت نمایند ولی اگر محور سوم که تعامل و ارتباط است را رعایت نکنند ضعیف می شوند و به مرور به گل می نشینند. تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شیوه های مختلف همچون ارتباط چهره به چهره با هنرمندان، سفرهای حمایتی و با سعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این مجموعه شکل گرفت.
توصیه های آقای وزیر به مدیران آینده و نمایشی نبودن «هنرکارت»
صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشمرد و اضافه کرد: یکی از شعارهایی که بر آن تاکید داشتیم این بود که هر مجموعه ای باید مرجعیت خویش را ارتقا بدهد. این مرجعیت در صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شناخته شده و محترم است. همینطور نزد دستگاههای اجرایی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است. به هر حال این ۴ محور از راه کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همینطور کارکنان آن به دست آمده و در کنار آن حضور خانه های صنفی هم به کمک آن آمد.
صالحی در انتها اظهار داشت: سفارش هایی وجود دارد که میتوان بعنوان تجربه به مدیران آینده این صندوق منتقل کرد. بعنوان مثال وقتی هنرکارت درحال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. ازاین رو هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد چونکه توسعه خدمات آن امری مهم می باشد بگونه ای که هنرمند حس کند از جانب جامعه حکمران مورد توجه است. همینطور توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و این امر یک تجربه ماندگاری است که مدیران آینده می توانند از آن بهره ببرند. توجه به ایده های توسعه ای سرمایه گذارانه که قابلت اجرایی هم دارد مورد توجه مدیران آینده قرار بگیرد.
گزارش آقای مدیرعامل و وظایف جدید صندوق اعتباری هنر
سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم در بخش دیگری از این برنامه ضمن عرضه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات دوره ۴ ساله این صندوق، اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازسازی همیتی و ماموریتی پیدا کرد و از حالت اداری خارج شد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می کند نشان این مدعا است.
وی با تکیه بر این که کارها و اقدامات کوچک هم دیده می شود، افزود: صندوق اعتباری هنر با هدف پشتیبانی از اصحاب فرهنگ و هنر تأسیس شد. رویکرد حمایتی صندوق در ۵ بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات (قرض الحسنه، بلا عوض و کارآفرینی) متمرکز شده است. خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشم گیر در تمام این حوزه ها هستیم. به صورتی که طی دوره ۴ ساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴ هزار ۵۰۰ نفر به بیشتر از ۸۲ هزار نفر رسید.
رشد کمی تعداد تسهیلات به نسبت به سال های قبل
سیدزاده ضمن اشاره به اهمیت عرضه خدمات بیمه ای به جامعه فرهنگ و هنر اظهار داشت: گسترش خدمات بیمه ای یکی از مهم ترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود. خوشبختانه در این عرصه دستاوردهای خوبی به دست آوردیم. تعداد اعضای معرفی شده به سازمان تأمین اجتماعی در انتهای سال ۹۵، ۱۸ هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶ درصدی به ۴۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در انتهای سال ۹۹ رسید. همینطور تعداد اعضای زیر پوشش بیمه درمان تکمیلی از ۱۳ هزار و ۶۱۱ نفر در سال ۹۵ به بیشتر از ۳۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه اضافه کرد: در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری طی دوره ۴ ساله با رشد ۴۷۰ درصدی و در بخش تسهیلات بلاعوض رشد بیشتر از ۱۰۰۰ درصد روبرو می باشیم. در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره مند شدند که این تعداد در سال ۹۵ اماری نزدیک به ۱۱۰ نفر بود.
تلاش برای انجام سفرهای غیراداری!
وی پروژه هنرکارت را یکی از مهم ترین دستاوردهای صندوق برشمرد و عنوان کرد: هنرکارت یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است. طی سفرهای حمایتی یکی از مباحثی که در دیدار با هنرمندان مطرح می شد مطالبه کارتی شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت حرفه ای افراد دارد بود. در این زمان هنرکارت به ثمر نشست که به لحاظ جامعه آماری زیر پوشش و قابلیت های آن (کارت شناسایی و بانکی) دستاورد بزرگی است.
سیدزاده ضمن اشاره به شبکه همرسانان صندوق اظهار داشت: ما به ۲۲ استان سفر کردیم تلاش کردیم این سفرها جنبه اداری نداشته باشد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان ها را پیگیری نماییم. طی این سفرها تقریباً ۳۰۰ همرسان در چارچوب شبکه همرسانان در استان ها شکل گرفت که مشکلات و مسائل هنرمندان هر استان از راه اطلاع رسانی همرسان ها پیگیری می شود. همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی وخدمت رسانی به هنرمندان مستعد و کمتر شناخته شده در استان ها داشتند. ما وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آنرا دنبال کردیم؛ از آن جمله میتوان به عمومی سازی، دسترسی فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و … اشاره نمود که تجربه های خوبی در این بخش به دست آوردیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه کرده است و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود آمده بسیار مهم و پرارزش است.
وزیر ارشاد: وقتی هنرکارت درحال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. ازاین رو هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد چونکه توسعه خدمات آن امری مهم می باشد بگونه ای که هنرمند حس کند از جانب جامعه حکمران مورد توجه است طرح چند نکته از رئیس سازمان سینمایی از عملکرد صندوق اعتباری هنر
در بخشی از این نشست حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری اظهار داشت: در دوره حضور آقای سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من بعنوان عضوی از اعضای هیات امنای آن بر خود می بالیدم.
وی ضمن اشاره به حضور صنوف در این صندوق افزود: در ابتدا برای این حضور مقاومت هایی در همه حوزه ها وجود دارد ولی تجربه حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از آن پاسداری نماییم چونکه این حضور به هم افزایی و درک متقابل منجر گردید.
انتظامی اضافه کرد: صندوق اعتباری هنر در دو وجه کاری جدیدی را شروع کرد و آن دو شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به آن نگاه جدی داشت و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود آمد چونکه هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر نماییم انضباط مالی هم حاکم می شود.
وی افزود: توجه به شهرستان ها اقدام دیگر صندوق اعتباری هنر در این زمان بود و تمرکز بر عرضه خدمات در چارچوب هنر کارت به هنرمندان از جانب تمامی بخش های وزارت خانه یکی از این اقدامات است که مورد تاکید آقای دکتر صالحی هم هست و این کار قدرت صندوق هنر را بعنوان یک نهاد مرجع اجتماعی و فرهنگی می افزاید و امیدواریم این اقدام تداوم یابد.
در بخش دیگری از این نشست، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: از حسن خلق و درک درست آقای سیدزاده از شرایط موجود تشکر می کنم و ایشان در مدت حضور خود کارهای مفیدی در حوزه های مختلف همچون کتاب کردند.
وی افزود: لازم است بخش های تخصصی تری در حوزه صندوق اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می تواند در زمینه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیت های معاونت های دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت ها را ندارند هم بهره ببرد.
دیدگاه مدیران عامل سه نهاد صنفی درباره شیوه های مدیریتی یک مجموعه
در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: یاد بگیریم که حق گذار باشیم. در مدت ۴ سال قبل ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و هنری کشور از یک قاعده متفاوتی برخوردار شد و این امر باعث شد که همه برای همگرایی تلاش کنند و این مورد دستاورد مهمی است که باید به آن توجه داشت.
وی از خدمات سیدحسین سیدزاده تشکر کرد و افزود: همراهی های سیدعباس صالحی هم در این زمان بسیار راهگشا بود و ما ایشان را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می دانیم و خدا قوت می گویم.
در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی اظهار داشت: در هیچ دوره ای تجربه خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشته ایم و این دوره یک دوره شکوفایی و نورانی بود و آشنایی مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل عرضه آن یکی از این اتفاقات بود.
مدیر عامل خانه موسیقی اضافه کرد: در صندوق اعتباری هنر حس می کردیم در یک اتاق شیشه ای فعالیت می نماییم و همه اقدامات شفاف و روشن بود و هم اکنون فضای آرامی بر عرصه فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این عرصه به دست آمده است.
بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع
در ادامه این نشست شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر اظهار داشت: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمان یک مدل را به ثبت رساندند و ادامه حرکت صندوق اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی آن کمک می نماید و لازم است این مدل در اسناد بازشناسی شود و در صورتجلسات هم ذکر شود.
وی اضافه کرد: همه می دانیم که شرایط حاکم چقدر سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه مردم گرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر را پیش ببرند و بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع صندوق اعتباری هنر یکی از این موارد است. به هر حال تاریخ تاریخ از جنای آقای سیدحسین سیدزاده هم به نیکی یاد خواهد نمود و از زحمات ایشان سپاسگزارم.
در ابتدای این نشست حسابرس صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ ارائه نمود.

1400/05/22
12:38:12
0.0 / 5
257
تگهای خبر: برنامه , تئاتر , خدمات , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵