چگونه یك پسماند صفر باشیم

چگونه یك پسماند صفر باشیم

به گزارش بلک بلاگ شماره ششم نشریه اتم، نشریه ای برای معرفی الگوها و تجربه های موفق با عنوان چند گرم طلای کثیف انتشار یافته است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشریه «اتم» نشریه ای است که به معرفی الگوهایی می پردازد که کوشیده اند با خلاقیت و نوآوری در اطراف خود تغییراتی ایجاد کنند تا هم مشکلات مردم جامعه را رفع کنند و هم گامی جهت آبادانی کشورشان بردارند. شماره ششم این نشریه در مورد آیه حمداوی است. آیه حمداوی آغازگر جنبش و سبک زندگی پسماند صفر (zero waste) در ایران است. پسماند صفر نوعی سبک زندگی است که افراد در طول شبانه روز تلاش می کنند پایین ترین میزان زباله را تولید کنند. آیه حمداوی اکوبلاگری است که در صفحه اینستاگرام خود این سبک زندگی را ترویج می کند و راهکارهایی هم برای آن عرضه می دهد.
در بخش «راسته نوآوران» نشریه اتم، زندگی و شروع فعالیتهای آیه حمداوی و چگونگی به بلوغ رسیدن فعالیت او به صورت روایتی داستانی در چند اپیزود بیان شده است. از آنجایی که هدف نشریه الگوسازی در زمینه های مختلف است و این هدف نیازمند نقد و بررسی فعالیت این الگوهاست، در بخش «چرتکه» سوژه ها توسط متخصصان مورد داوری قرار می گیرند. در همین راستا فعالیتهای آیه حمداوی توسط ابوعلی گلزاری، پسا دکترای مهندسی محیط زیست؛ غلامرضا قربانی، استاد علوم دامی و حسین جعفری فعال محیط زیست مورد نقد و داوری قرار گرفته است.
در بخش «پرده نقالی» یکی از مهم ترین اقدامات اتم مورد نظر به صورت کمیک به تصویر کشیده می شود. تهیه کمپوست خانگی از مهم ترین اقدامات آیه حمداوی بوده که برای اولین بار موفق شده بود در بالکن خانه خود کمپوست تولید نماید. تلاشهای او در این حوزه به صورت کمیک به تصویر درآمده است.
در بخش «قیصریه» که تلاش می شود بحث های نظری و علمی در حوزه نوآوری اجتماعی و خلاقیت و مسایلی از این دست طرح شود، در این شماره با آرمان احمدی زاد استاد مدیریت دانشگاه کردستان در مورد نقش دانشگاه در توسعه پایدار مصاحبه ای انجام شده است. همینطور مقاله ای در مورد مشارکت مردمی در نوآوری اجتماعی مورد رصد قرار گرفته است.
در بخش «بارانداز» که به معرفی تجربه های خارجی می پردازد این شماره به بئا جانسون اختصاص یافته است. بئا جانسون هم یک پسماند صفری است که در امریکا فعالیت می کند و ایده های خلاقانه ای را در این راه عرضه کرده است. همینطور در این بخش نمونه هایی از الگوهایی در حوزه سلامت هم معرفی شده اند.
همچنین در این شماره ویژه نامه ای جهت معرفی ۳۰ اتم برتر استانی انتشار یافته است. این ۳۰ اتم با آرا مردمی از هر استان انتخاب شدند و این روزها در برنامه اتم که از شبکه یک پخش می شود توسط کارشناسان برنامه مورد داوری قرار می گیرند.
آنچه که نشریه اتم را از دیگر نشریات متمایز می کند سوژه های آن است. برای اولین بار در کشور نشریه ای منتشر گردید که جلد آن نه تصویری از سلبریتی های سینماست نه از ستاره های ورزشی و نه از روشنفکران و نویسندگان و سیاسیون. تصویر نشریه اتم تصویر ادم هایی است که برای ساختن کشورشان از شهر و محله خودشان شروع کردند. تصویر نشریه اتم رهبران و چهره های جهانی نیستند، رهبران خردی هستند که با روش های خلاق و نو در زمینه های مختلف کوشیدند باری از دوش کشورشان بردارند. وجه تمایز دیگر این نشریه زبان روایت آن است. در این نشریه سعی شده زبان روایت هم، زبانی نزدیک به مردم باشد.
این روزها از شبکه اول سیما برنامه ای با نام «اتم» پخش می شود که به معرفی الگوها و تجربه های موفق در سطح کشور می پردازد. این الگوها که برگزیده استان محل زندگی شان هستند، ایده ها و اقداماتشان در حوزه های مختلف را در این برنامه معرفی می کنند و عملکردشان توسط سه کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد. محمد دلاوری (مجری و مستند ساز)، فریبا کوثری (بازیگر و فعال حوزه صدمه های اجتماعی) و پرهام دیباج (فعال حوزه محیط زیست) از کارشناسان این برنامه هستند. البته اتم محدود به این برنامه تلویزیونی نیست. این برنامه یک عقبه طولانی تری دارد که در یکی دو سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است. یکی از فعالیتهای مجموعه اتم انتشار نشریه ای به همین نام است که به معرفی اتم های کشور می پردازد.
این نشریه با مدیرمسئولی محمدمحسن دوباشی و سردبیری متین محجوب منتشر می شود.


منبع:

1400/05/06
09:07:43
0.0 / 5
994
تگهای خبر: اینستاگرام , برنامه , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱