گزارش هفتگی اندیشه مهر؛

سوال فلسفی محدثی از عبدالكریمی و تقدیر از اهالی بنام علوم انسانی

سوال فلسفی محدثی از عبدالكریمی و تقدیر از اهالی بنام علوم انسانی

به گزارش بلک بلاگ در هفته ای که گذشت، در اختتامیه جشنواره فارابی از درگذشتگان و افراد در قید حیات وبنام علوم انسانی تقدیر گردید و برگزیدگان این جشنواره شناخته شدند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: طبق قرار هفتگی مان که هر پنجشنبه مروری بر اتفاقات و اخبار حوزه اندیشه می نماییم، این هفته هم مقرر است نگاهی بر اخبار و اتفاقات این حوزه در هفته ای که پشت سر گذاشتیم داشته باشیم. باآنکه اخبار هفته ای که گذشت، بیشتر متاثر از اتفاقات خوزستان و شیوع کرونا بود اما ما همچنان بر، قرار خود ماندیم و هرچند کم و مختصر ولی نگاهی بر رخدادهای حوزه اندیشه در هفته گذشته خواهیم داشت.
شاید بتوان گفت مهم ترین اتفاقی که در حوزه اندیشه در هفته قبل افتاد، بحث و جدب میان دو اندیشمند مطرح حوزه فلسفه علم یعنی مهدی گلشنی و موسی اکرمی بود که جرقه آن هم از گزارش هفتگی هفته قبل خبرگزاری مهر زده شد. به این شکل که در آن گزارش، گزارش نشستی که در آن موسی اکرمی در مورد تاریخچه فلسفه علم و تاسیس آن سخنرانی کرده بود و گفته بود که گلشنی موافق تاسیس دوره دکترا فلسفه علم نبوده است آمده بود و همان سخنان، واکنش شاگردان گلشنی را به دنبال داشت و اکرمی هم به آن واکنش ها پاسخ داد و در نهایت هم خود گلشنی در گفتگو با یکی از شاگردانش پاسخ اکرمی را در یک یادداشت نسبتا مفصل داد و بیان کرد که ادعای مخالفت ن با راه اندازی دوره دکترای فلسفه علم، ادعای نادرستی است و به نظر می آید که قائله در همین جا ختم شد.
اما خبر دیگری که کام اهالی ادبیات و فلسفه را در هفته گذشته تلخ کرد، مرگ مجتبی گلستانی، پژوهشگر و نویسنده حوزه های فلسفه و ادبیات بر اثر کرونا بود. گلستانی دارای مدرک دکترای فلسفه اخلاق بود و سالها در این عرصه مشغول پژوهش و نویسندگی بود.
خبر دیگر این که در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی به صورت مجازی برگزار گردید. در این مراسم در بخش تقدیر از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی از مرحوم سید اسعد شیخ الاسلامی، مرحوم داود فیرحی و مرحوم عزت الله نگهبان بعنوان شخصیت های پیشگام علوم انسانی و اسلامی، ژاله آموزگار، آیت الله سیدمحسن خرازی، سیدمحمد رضوی و ضیاء موحد بعنوان شخصیت های پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، محمدرضا ریخته گران بعنوان نظریه پرداز برجسته و منوچهر صانعی دره بیدی بعنوان مترجم برتر تقدیر گردید.
اما در بین نشست ها و سخنرانی هایی که برگزار شد مروری بر مهم ترین آنها خواهیم داشت؛ حجت الاسلام خسروپناه در نشست « مطالعات جهان اسلام و نگاههای فکری و فلسفی» به مهم ترین جریان های فکری و فلسفی مسلمانان در عصر حاضر پرداخت که در بین شیعیان و اهل تسنن به وجود آمده است.
حمیدرضا آیت اللهی، استاد بازنشسته دانشگاه علامه هم در یک نشست با مبحث «فلسفه دین؛ تحلیلی یا قاره ای» سخنرانی کرد؛ در این جلسه در ابتدا به معرفی و تفکیک فلسفه قاره ای و تحلیلی پرداخت و سپس به صورت مختصر توضیح داد که فلسفه دین را جزو کدامیک از این دسته بندی ها میتوان قرار داد.
همچنین در نشست مجازی دیگری کتاب «تأملاتی بر نسبت ساحت قدس، وجود و تاریخ» اثر بیژن عبدالکریمی حضور حسن محدثی، وحید سهرابی فر، حسین پورفرج و مولف اثر نقد شد. محدثی در این نشست ابتدا از عبدالکریمی بابت این که فضای نقد این اثر را فراهم نموده تشکر کرد و بعد اظهار داشت: یک مشکل جدی در ایران داریم و آن این که اندیشمندان ایرانی تبار اندیشه خویش را مشخص نمی کنند. این یک معضل جدی است. اهالی علوم انسانی در ایران از آرای دیگران تغذیه می کنند ولی ریشه بحث خودشان را مشخص نمی کنند و این یک مشکل جدی است. اگر من می خواهم بدانم جای ملکیان در نقشه اندیشه کجاست باید تلاش زیادی کنم که بفهمم ملکیان متأثر از فلان متفکر است. این یک معضل جدی در بین ایرانی ها است. می خواهم از آقای عبدالکریمی خواهش کنم کمک کنند تبار اندیشه شان مشخص شود، یعنی ما با اندیشه به مثابه مجموعه ای از اسرار برخورد نکنیم. این مشکلی است که با آثار آقای عبدالکریمی دارم. این گفتگو هم از این جهت بود که این مطلب را روشن کنم.
در بخش پایانی گزارش هم سراغ بازار نشر و کتابهای در راه انتشار و انتشار یافته می رویم. کتاب «شوپنهاور» نوشته آر. راج سینگ و ترجمه مهدی قنبری برای بار دوم در یک سال و نیم گذشته تجدید چاپ شد. علاوه بر آن، کتاب «بازنمایی هویت از نگاه دیگری؛ نحوه برساخته شدن اسلام هراسی و ایران هراسی» تألیف علی اشرف نظری به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر گردید.
جلد نخست مجموعه تاریخ فلسفه غرب، با عنوان «فلسفه در دوره باستان» تالیف حمیده کوکب، ملیحه صابری نجف آبادی و حمیدرضا خادمی هم توسط انتشارات سمت منتشر گردید.
سید محمدرضا تقوی، استاد دانشگاه شیراز هم خبر از انتشار اثر تازه ش با عنوان «تحول در علوم انسانی: از لزوم و مبادی تا منطق و روش شناسی: مورد مثال روان شناسی بالینی» داده است.


منبع:

1400/04/31
16:13:01
0.0 / 5
949
تگهای خبر: جشنواره , فرهنگی , كتاب , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵