سفارش های اقتصادی حجت الاسلام یوسفی خطاب به رئیس جمهور منتخب

سفارش های اقتصادی حجت الاسلام یوسفی خطاب به رئیس جمهور منتخب

عضو هیات علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی، سفارش های اقتصادی به حجت الاسلام رئیسی کرده است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، متنی که در ادامه می خوانید، یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی عضو هیات علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خطاب به حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران است.
امام باقر(ع): اِنَّ النّاسَ یَسْتَغْنُونَ اِذا عُدِلَ بَیْنَهُمْ وَ تُنَزّلُ السَّماءُ رِزْقَهَا وَ تُخْرِجُ الْاَرْضُ بَرَکَتَها بِاِذْنِ اللهِ تعالی.
اگر بین مردم به عدالت رفتار شود، آنها بی نیاز می شوند و آسمان روزی خویش را نازل می کند و زمین برکت خویش را به اذن خدای متعال بیرون می ریزد.
حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی دام عزه
رئیس جمهور منتخب ایران
با سلام و دعای خیر و عرض ادب و احترام، با تبریک مجدد، از خداوند متعال دوام توفیقات روز افزون حضرتعالی برای خدمت به اسلام و مسلمین در این مسئولیت جدید و خطیر را خواستارم.
دولت حضرتعالی نخستین دولت در قرن جدید و گام دوم انقلاب است. به خواست خدای متعال تشکیل این دولت گام مهمی برای رسیدن به مرحله دولت سازی اسلامی در فرآیند تمدن بزرگ اسلامی خواهد بود. بر خود لازم دیدم با عنایت به شرایط اقتصادی موجود مطالبی را برای جهت گیری صحیح اقتصادی به عرض حضرتعالی برسانم:
۱. الگوی نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه تصریحات و تاکیدات امامین انقلاب، الگوی مردم سالاری دینی در عرض الگوی سرمایه سالاری و دولت سالاری است. ذیل این نظریه در عرصه اقتصادی، الگوی مردم سالاری اقتصادی دینی قرار دارد که در عرض الگوی سرمایه سالاری نظام اقتصادی و دولت سالاری اقتصادی نظام سوسیالیستی است.
۲. مهم ترین اصول الگوی مردم سالاری اقتصادی دینی عبارتند از:
– آزادی اقتصادی مسئولانه (عموم مردم مالک دارایی، تلاش و محصول نهایی تلاش خود هستند و در مقابل بهره مندی از این آزادی مواجه با برخی مسئولیت ها و تکالیف می باشند.)
– توزیع عادلانه ثروت و درآمد جامعه: بگونه ای که فقر(اعم از مطلق و نسبی) در جامعه ریشه کن شود و زمینه مساوی برای بهره مندی از انواع فرصت ها – اقتصادی، اطلاعاتی، آموزشی، پژوهشی، سلامت و بهداشت- برای عموم مردم فراهم باشد. به دنبال آن انحصارات و تمرکز ثروت و درآمد در اقتصاد از بین خواهد رفت.
۳. گرچه در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کمک های فراوانی به محرومین جامعه ارائه شده و زیرساخت های فراوان از قبیل سدسازی، راه سازی و … فراهم گردید، و به رغم داشتن الگوی مردم سالاری اقتصادی دینی، اما فقر و محرومیت، بخصوص در سالهای اخیر همچنان به صورت شدیدی نمایان است و این امر نقص بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید. علت اصلی مشکلات اقتصادی ایران آن است که اقتصاد ایران بین دو شرکت سهامی بزرگ سرمایه سالاری اقتصادی و دولت سالاری اقتصادی تقسیم شده است و زمینه نقش آفرینی مردم برپایه الگوی مردم سالاری اقتصادی دینی در جنگ اقتصادی تمام عیار نادیده گرفته شد. حضرتعالی که با شعار تحول در اقتصاد اعتماد مردم را به خود جلب کردید، تحول اقتصادی بدون درک روشن از الگوی تحول، ناممکن است. خوشبختانه الگوی تحول اقتصادی، بلکه انقلاب اقتصادی برپایه مبانی اسلامی را رهبری معظم در بهمن ۱۳۹۲ به نام الگوی اقتصاد مقاومتی ارائه فرمودند. اما متاسفانه تیم اقتصادی دولت حاکم برپایه تفکر سرمایه داری لیبرال آنرا با تفسیر غلط به انحراف کشاندند.
۴. فهم درست از الگوی اقتصاد مقاومتی برپایه تفسیر رهبری معظم انقلاب، تنها راه نجات اقتصاد ایران از مشکلات موجود است. کما این که رهبری معظم در بیانیه گام دوم انقلاب بعد از بیان مشکلات اقتصادی ایران، تنها راه برون رفت از آنرا عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی بیان فرمودند. متاسفانه در زمان تبلیغات انتخاباتی درک روشنی از اقتصاد مقاومتی در ارائه دیدگاه های اقتصادی هیچکدام از کاندیداها مشاهده نشد، کما این که این نگرانی وجود دارد که تیم اقتصادیی که حضرتعالی را همراهی می کند هم از این جهت غافل باشد.
۵. لازمه توفیق در حوزه اقتصادی افزون بر آنکه تیم اقتصادی باید انسان های خوبی باشند، اما مهم تر از آن رویکرد فکری و الگوی تصمیم گیری اقتصادی می باشد. امکان دارد اقتصاددانان تصمیم گیر انسان های وارسته، انقلابی، ولایی و جهادی باشند، اما رویکرد فکری و الگوی تصمیم گیری آنها همان سرمایه داری لیبرال باشد، ولی با روکش اسلام مالی و اسلام نمایی. خطر این امر برای جمهوری اسلامی ایران، از خطر رویکرد فکری و الگوی تصمیم گیری سرمایه داری لیبرال کمتر نیست و خوف آن است که با سازوکارهای جاری به اهداف نرسید.
۶. پیشنهاد می کنم لجنه ای متشکل از اساتید دانشگاهی و حوزوی معتقد به اقتصاد اسلامی که اولا به الگوی اقتصاد مقاومتی بعنوان تنها الگوی نجات بخش اقتصاد ایران اعتقاد داشته باشند، ثانیا فهم و درک روشنی از آن برپایه تفسیر رهبری معظم داشته باشند، ثالثا هیچ انگیزه ای برای پست و مسئولیت نداشته باشند، با نظر حضرتعالی تشکیل گردد تا برای مشکلات اقتصادی کشور برپایه الگوی اقتصاد مقاومتی راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت ارائه دهند و همه اعضای اقتصادی کابینه با مشورت با این لجنه تصمیم گیری و اقدام نمایند.
۷. بعد از ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه به حکم مدیر محترم وقت حوزه تشیکل شد. اعضای شورای سیاستگذاری و همکاران این مرکز از دانش آموخته های اقتصادی و اقتصاد اسلامی و فقه اقتصادی هستند و با طیف گسترده ای از اساتید حوزوی و دانشگاهی معتقد به اقتصاد اسلامی مرتبطند و همکاری نزدیک علمی دارند. به یقین همه این اساتید آمادگی کامل دارند تا در خدمت دولت حضرتعالی باشند.


منبع:

1400/04/26
15:11:54
0.0 / 5
858
تگهای خبر: آموزشی , اساتید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲