به بهانه نگارش رمانی درباره پرستار شهید مدافع سلامت؛

تلاش هنرمندانه به یاد شهیده مدافع سلامت شیراز

تلاش هنرمندانه به یاد شهیده مدافع سلامت شیراز

جهادگران و نویسندگان فارس هم پیمان شدند تا زندگی مریم رحیمی پرستارجوان شیرازی که جان خود و جنین شش ماهه اش را در روزگارکرونایی فدای رسالتش کرد، با نگارش کتاب ماندگار شود.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: بیژن کیا هنرمند خوش نام شیرازی که رمان هایی چون پرواز ناتمام، وینسنس و گرگ خندان در کارنامه اش می درخشد، در مورد این که چرا شهادت یکی از مدافعان سلامت را دست مایه نوشتن رمان جدید خود کرده در گفتگو بامهر اظهار داشت: کم و بیش هر نویسنده ای نسبت به نوسانات جامعه توجه نشان داده است. همه گیری ویروس کرونا علاوه بر تهدیدات زیستی و اجتماعی فرصتی برای بروز عیار انسانیت و ظهور جلوه هایی از خودگذشتگی شهروندان به وجود آورده است. در شرایطی که این بیماری مهم ترین سرمایه هر انسان یعنی حیات را هدف قرار گرفته بود و هنوز هیچ درمان قطعی و یا پادتنی برای کنترل این ویروس وجود نداشت مردان و زنانی نیک نهاد به میدان آمدند تا از درد و رنج بیماران و همراهان آنان بکاهند و این تلاش گاهی به قیمت شهادت این عزیزان به اتمام رسید. شهدای مدافع سلامت نه تنها از سلامت جسم بلکه از سلامت اخلاق جامعه دفاع کردند وی ادامه داد: به نظرمن شهدای مدافع سلامت نه تنها از سلامت جسم که از سلامت اخلاق جامعه دفاع کردند و نشان دادند باوجود تمامی اما و اگرها هنوزهم هستند انسان هایی که گوهر انسانیت را در کشاکش سختی ها حفظ می کنند. از طرفی مثل بیشتر مواردی که برایم هنگام نوشتن رمان یا داستان کوتاه اتفاق می افتد این مورد و سوژه بود که مرا برای نگارشش برگزید. در واقع پیشنهاد چند تن از جوانان فعال فرهنگی وجهادی شیراز باعث رقم خوردن این اتفاق شد و باز هم مثل همیشه وقتی برخی نهادها و سازمان های عریض و طویل فرهنگی خواب بودند جوانان شهر همت کرده و چراغ ادبیات داستانی را روشن نگه داشته اند. این نویسنده و مدرس داستان نویسی در مورد انتخاب قالب این اثر هم توضیح داد: در چنین مواردی از قالب های متنوعی میتوان برای نگارش یک اثرهنری استفاده نمود. من رمان را ترجیح می دهم چون فضای مناسبی برای گفتگوی متن و مخاطب بوجود می آورد. رمان قابلیت های زیادی دارد. خلق کلان جهان داستانی، قابلیت ترجمه، غنای ادبی به همراه اندیشه مندی آن همچون مواردی ست که رمان را شاخص می کند. من مورخ یا تاریخ نگار نیستم و سر رشته ای هم در این موارد ندارم. تصورم این است که زندگینامه، تاریخ شفاهی و کارهایی از این دست را نباید با جهان داستان در هم آمیخت. بنظرم رمان حتی در واقع گراترین اشکال خود لازم است با بال های تخیل و نوآوری از فراز حقیقت های بیرونی عبور کند تا به کشف حقیقت درونی نزدیک شود. کیا در مورد پیشرفت کار اظهار داشت: ساختار کلی و فصل بندی های این اثر انجام شده و کاراکترهای اصلی را پردازش کرده ام و به صورت کلی نگارش آن شروع شده است. هر چند در ابتدای کار هستم اما امیدوارم بتوانم سرعت و شتاب نوشتن رمان را افزایش دهم. وی در مورد زمان انتشار این اثر هم مژده داد: امیدوارم که تا اواخر تابستان نگارش این رمان به پایان برسد. با عنایت به حضور و حمایت کنشگران و جهادگران فرهنگی به نظر می آید مراحل چاپ و توزیع بسرعت صورت گیرد و در اولین سالگرد شهادت این پرستار ایثارگر بتوانیم از رمان رونمایی نماییم. برنامه نذرحیا طلیعه معرفی هنرمندانه شهید رحیمی بود سید عبدالغفار حسینی از جهادی های فعال گروه علمدار جهاد که پیگیر تولید اثر هنری درباره این شهید مدافع سلامت شیرازی بود و نویسندگان خوشنام شهر را به این کار دعوت کرد، هم در گفتگو بامهر درباره آشنایی باشهید و انگیزه تولید این اثر اظهار داشت: ما در برنامه «نذر حیا» با این شهید عفیفه و مدافع سلامت آشنا شدیم.
وی افزود: طرح نذر حیا خودش خیلی ماجرای عجیبی داشت و باتماس یکی از خانواده های نیازمند آبرو دار که درخواست چادر داشتند تلنگر خوردیم که ما در این زمان فکر معیشت اقشار هدف مان بودیم اما فکر حیا وعفاف مردم نبودیم. بعد از آن فراخوان تهیه چادر را آماده کردیم و طرح با استقبال خوبی مواجه گردید. همان مرحله اول وهنگام طراحی پوستر نذر حیا مصادف شد با ایام شهادت این شهید بزرگوار که در راه نجات بیماران از کرونا جان خود و فرزندش را فداکرد. او افزود: ما در روزهای کرونا با یک تیمی از جهادی ها در بیمارستان مشغول بودیم و از وضعیت تلاش کادر درمان اطلاع داشتیم. بین کادر درمان هم پرتلاشی و حجب و حیای این شهید بزرگوار زبانزد بود، به ذهنمان رسید از این ظرفیت بهره ببریم و برنامه نذرحیا را به نیابت از این شهید انجام دادیم و پوستر خود شهید هم روی بسته های چادر اهدایی چشم نوازی می کرد تا هم برکت کار ما باشد هم ادای دینی به شهدای مدافع سلامت شهرمان کرده باشیم. این فعال جهادی اظهار داشت: این قضیه انجام شد و خانواده شهید هم که آگاه شدند ازاین کار استقبال کردند و در مرحله دوم برنامه نذر حیا میهمان ما شدند. حسینی تصریح کرد: در مرحله توزیع چادرها با پیشنهاد جهادی ها کتاب داستان و رمان هم ضمیمه بسته های چادر اهدایی که با روبان تزئین شده بودند، می کردیم و همین کار جرقه ای شد که در بحث تولید اثر هنری برای معرفی این مادر وپرستار شهید هم ورود نماییم که در مراحل بعدی برنامه نذر حیا یک اثرهنری بومی هم توزیع نماییم و با یک تیر دونشان بزنیم هم یک قدم مؤثر برای معرفی شهید مدافع سلامت برداریم و هم هنرمندانه حیاوعفاف را ترویج نماییم. البته علاوه براین رمان، پیگیر تولید یک مجموعه داستان کوتاه هم درباره زندگی و ایثارگری شهید مریم رحیمی هستیم.


منبع:

1400/04/14
09:53:01
0.0 / 5
882
تگهای خبر: برنامه , داستان , رمان , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲