ماجرای سفر تار ایرانی به مكان های تاریخی

درهای تخت جمشید به روی گروه های موسیقی باز شد

درهای تخت جمشید به روی گروه های موسیقی باز شد

بلک بلاگ: علی قمصری ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ مدتی است پروژه ای به نام «تار ایرانی» را با محوریت تارنوازی آغاز نموده است که در امتداد آن به استانهای مختلف کشورمان سفر می کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان های تاریخی به تارنوازی می پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها بصورت تصویری ضبط و منتشر می شود.


علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا حالا به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است؛ البته سفرهای او تنها به مراکز استان خلاصه نمی گردد. او در راه سفرهایش به شهرهای کوچک تر هم می رود و در هر کدام اجرائی را ضبط می کند.

نکته مهم این اجراها این است که قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد؛ یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می کند، بطور معمول بر طبق ملودی های معروفِ آن منطقه است. همین طور یادی از بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه از دیگر نکاتی است که در پروژه «تار ایرانی» مد نظر است.
در همین راستا تصمیم گرفتیم صحبتی با این هنرمند درباره هدف او از شروع پروژه «تار ایرانی» داشته باشیم.
قمصری در ابتدا درباره هدفش از شروع پروژه «تار ایرانی» به ایسنا می گوید: شروع چنین پروژه ای برایم یک دغدغه هنری و اجتماعی بود و چند هدف مختلف برای آن داشتم؛ همچون یک نوع همگرایی فرهنگی به شکلی که در قالب آن برای استقلال همه فرهنگ ها ارزش قائل شوم و به صورتی با آنها گفت و گو داشته باشم، گستردگی نفوذ ساز تار در فرهنگ های مختلف و جایگاهی که در خطه های مختلف کشور دارد را نشان دهم و به سبب این که نسل جدید بوسیله رسانه ملی با ساز ایرانی آشنا نمی گردد و به موسیقی هایی که شاید از اصالت ایرانی به دور هستند گرایش پیدا کرده، بواسطه این پروژه آنها را در معرض شنیدن موسیقی و دیدن ساز ایرانی قرار دهم بدون این که وارد جریان رواج سطحی گرایی با ساز ایرانی شوم.
این هنرمند درباره دیگر دلایلش برای شروع پروژه «تار ایرانی» تصریح می کند: تار به نام کشور آذربایجان ثبت شده است، گرچه که زادگاه آن به لحاظ تاریخی ایران بوده و در ایران هویت پیدا کرده است. با احترام به کشور آذربایجان، قصد دارم قدم کوچکی برای تار ایرانی بردارم به این جهت که حتی اگر مسئولان کاری نمی کنند، ما مردم و هنرمندان بتوانیم هویت آنرا به نام ایران ثبت نماییم.
این نوازنده تار درباره همراهی مردم با وی در این پروژه بیان می کند: از ابتدا که تصمیم به انجام این پروژه گرفتم به دنبال حمایت نبودم؛ از هیچ نهاد و اسپانسری حمایتی قبول نکردم و تصمیم گرفتم خودم تمامی مسئولیت ها را برعهده بگیرم. ولی با این وجود از جانب مردم بسیار با واکنش های زیبایی مواجه شدم که با آغوش باز پذیرا بودند و همراهی کردند. در شهرهای مختلف بارها پیش آمد که مردم داوطلبانه همراه می شدند. البته از آنجائیکه همراهی با مسئولان را نپذیرفته بودم، گاهی آنها نیز در قالب مردم همراه می شدند که در این راه با موارد جالبی مواجه شدم. به این صورت که متوجه شدم بُعد دیگری در بعضی از مسئولان هست که در آنها نهفته و باید بیدار شود. من با این بیداری مواجه شدم و دیدم که در خیلی از افرادی که به هر علت گرفتار محدودات هایی هستند، یک وجه انسانی نهفته که باید بیدار شود.
از قمصری همین طور درباره مشکلاتی که در جریان پروژه «تار ایرانی» برایش به وجود آمده سوال می نماییم. می گوید: در بوکان، تخت جمشید در شیراز، بازار تهران و بازار تبریز با محدودیت هایی رو به رو شدم. همین طور بعد از اجرا در بیستون هم با تهدیدهایی مواجه شدم.
«مسئولان چه توضیحی برای ایجاد محدودیت در اجرای شما داشتند؟» پاسخ می دهد: در شیراز با وجود این که مجوز گرفته شده بود، گفتند که ورود ساز به تخت جشمید ممنوع می باشد. همین طور مدیریت آنجا در یک مصاحبه گفته بودند که برای اجرا در تخت جمشید از جانب من دیر اقدام شده بود؛ در صورتیکه یک ماه و نیم قبل از ضبط اقدام نموده بودم و البته شماره پرونده اقدامم برای ستاندن مجوز اجرا در تخت جمشید را هم دارم.
او ادامه می دهد: با این وجود پس از آن که در مکان دیگری اجرایم را به انتها رساندم، گروه های موسیقی در تخت جمشید اجرا کردند و گویا به یک باره راه برای اجرای موسیقی در تخت جمشید باز و از حالت ممنوعیت خارج شد. بعد از این اتفاق متوجه شدم که یک هنرمند می تواند درها را باز کند و من این اتفاق را در تخت جمشید عملی کردم. بطور کلی صحبت منطقی از مسئولان نمی شنوم و به این مسئله عادت دارم. امیدوارم به زودی این موانع برطرف شود؛ برای اینکه اگر هنرمندان واقعا بخواهند کاری را انجام دهند چیزی نمی تواند مانع آنها شود و چه بهتر که اگر مقرر است اتفاقی به نفع کشور و فرهنگمان باشد مانع آن نشوند.
همین طور این مسئله را با قمصری مطرح می نماییم که درباره اجرای موسیقی در مکان های تاریخی گفته می شود که ممکنست صدا موجب ایجاد لطمه به مکان باستانی شود.
در ادامه ویدوئویی از اجرای قمصری در بیستون را مشاهده می کنید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4


منبع:

0.0 از 5
1400/04/09
11:11:51
1222
تگهای خبر: دانلود , رسانه , رمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵