توسط انتشارات سمت؛

جرایم ضد اشخاص شخصیت معنوی به بازار اندیشه راه پیدا كرد

جرایم ضد اشخاص شخصیت معنوی به بازار اندیشه راه پیدا كرد

به گزارش بلک بلاگ کتاب جرایم ضد اشخاص؛ شخصیت معنوی تالیف عباس محمدخانی توسط انتشارات سمت روانه کتابفروشی ها شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «جرایم ضد اشخاص؛ شخصیت معنوی» تالیف عباس محمدخانی در ۲۰۷ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان از جانب انتشارات سمت منتشر گردید. کتاب از دو بخش «جرایم ضد شأن و کرامت انسان»، «جرایم ضد آزادی رفت و آمد» تشکیل شده است. بخش نخست از ۱۰ فصل و بخش دوم چهار فصل تشکیل شده است. نویسنده در این فصول به بررسی جرایم ضد شخصیت معنوی اشخاص پرداخته است.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: «جرایم ضد شخصیت معنوی اشخاص که مبحث کتاب حاضر است، به دو دلیل اهمیت بسیار دارد. از نظر عملی، تعداد زیادی از دعاوی کیفری را به خود اختصاص می دهد و ازاین رو، قضات و وکلای دادگستری و هم دانشجویان حقوق که خیلی از آنان در مشاغل قضایی و وکالت دادگستری مشغول می شوند، لازم است این جرایم را به درستی و به صورت عمیق فرا گیرند؛ اما دلیل دوم، رابطه این جرایم با آزادی بیان است. هرچند آزادی بیان بعنوان یکی از حقوق اساسی انسان نقش بسیاری در شکل گیری یک جامعه سالم و عاری از فساد و تحقیر دارد، اما تردیدی نیست که این آزادی، مطلق نیست و استثنائاتی همانند توهین، تهدید و افترا دارد؛ جرایمی که به شخصیت و جنبه روانی انسان آسیب خواهد زد. با این حال، تفسیر نادرست جرایم مزبور و توسعه مفهوم آنان بر رفتارهای مجاز، می تواند به ابزاری در محدود ساختن آزادی بیان تبدیل گردد و اظهار نظر و انتقادات شهروندان را به بهانه تحقق جرایم مزبور، عقیم کند. ازاین رو میتوان چنین ادعا کرد که درس حاضر همچون مهم ترین مباحث حقوق کیفری است که تعادل و موازنه بین آزادی بیان و استثنائات آنرا به نمایش می گذارد. اوج هنر علم حقوق زمانی است که بتواند با حفظ کرامت انسان و پیشگیری از تحقیر او، راه آزادی بیان را سد نکند که بی تردید، آسیب به آزادی بیان، در بلند مدت کرامتی برای انسان ها باقی نخواهد گذارد.
در کتاب حاضر که به بررسی جرایم ضد شخصیت معنوی اشخاص اختصاص یافته است، تلاش در بررسی دقیق جرایم مزبور و روشن نمودن حدود هریک از آنها داریم؛ به صورتی که در حد حوصله کتاب، هیچ مطلبی بدون استدلال بیان نشود. همچنین، با عنایت به اهمیت مباحث حقوق جزای عمومی و این که بدون ترسیمِ دقیق مباحث اصلی حقوق جزا، مانند عنصر مادی و روانی، تحلیل اختصاصی جرایم ممکن نخواهد بود، تلاش بر آن بوده است که مباحث مزبور به دقت بررسی و خیلی از قواعد کلی حقوق کیفری، ذیل عناصر اختصاصی جرایم تحلیل شوند.»
در مقدمه هم پس از اشاره به مفهوم جرم آمده است: «جرایم ضد شخصیت معنویِ اشخاص شامل طیف وسیعی از جرایم مختلف است. آدم ربایی و جرایم مبتنی بر توقیف، قسمتی از این جرایم هستند که حقوق دانان ایرانی آنها را جرایم ضد آزادی تن (یا آزادی رفت و آمد) می نامند که با عنایت به ماهیت جرایم مزبور، عنوان قابل پذیرشی به نظر می رسد؛ اما قسمتی دیگر از جرایم ضد شخصیت معنوی، جرایمی از قبیل توهین، تهدید، افشای اسرار، افترا نشر اکاذیب، هتک حرمت منزل دیگری، شکنجه و تجاوز جنسی است که با عنایت به ماهیت متفاوت و مختلفی که دارند، اطلاق عنوان مناسبی بر آنها به راحتی میسر نیست و عناوینی مانند جرایم ضد حیثیت، نمی تواند تمامی مصادیق آنان را پوشش دهد.
از این رو، نگارنده با عنایت به ارزش اصلیِ مورد آسیب در این جرایم، عنوانِ جرایم ضد شأن و کرامت انسان را برای آنها برگزید که به نظر می آید، می تواند تمامی آنها را پوشش دهد، چونکه هم جرایم مبتنی بر توهین و تهدید و هم افترا و نشر اکاذیب و هم افشای اسرار و هتک حرمت منزل دیگری، همگی به شأن و کرامت انسان لطمه خواهد زد؛ همچنان که، تجاوز جنسی و شکنجه (که برای اولین بار در این تقسیم بندی ذکر می شود) بیشتر از هر چیز، کرامت و شأن انسانی بزه دیده را مورد حمله قرار می دهند.»
به گفته محمد خانی در فصل ششم که به افشا و بازرسی مکالمات و مراسلات اختصاص یافته است، «یکی از جلوه های بارز حقوق شهروندی و حق حریم خصوصی، حرمت و عدم افشای ارتباطات پستی و مخابراتی انسان هاست؛ به صورتی که بتوانند با امنیت روانی کامل، پیام ها و مکالمات خویش را منتقل کنند. قانونگذار برای نقض این حق و در جهت اجرای اصل ۲۵ قانون اساسی، ماده ۵۸۲ قانون تعزیرات (مصوب ۱۳۷۵) را به هتک حرمت مکالمات و مراسلات مختص کرده است.»
در پشت جلد کتاب آمده است: «کتاب حاضر به بررسی جرایم ضد شخصیت معنوی اشخاص اختصاص یافته است. این جرایم عبارتند از: جرایم ضد آزادی رفت و آمد و جرایم ضد شأن و کرامت انسان که در بررسی دقیق جرایم مزبور و روشن نمودن حدود هر یک از آنها تلاش شده است هیچ مطلبی بدون استدلال بیان نشود. همچنین، با عنایت به اهمیت مباحث حقوق جرای عمومی و این که بدون ترسیم دقیق مباحث اصلی حقوق جزا، مانند عنصر مادی و روانی، تحلیل اختصاصی جرایم ممکن نخواهد بود، تلاش بر آن بوده که مباحث مزبور به دقت بررسی و خیلی از قواعد کلی حقوق کیفری، ذیل عناصر اختصاصی جرایم تحلیل شود. مطالعه این کتاب علاوه بر دانشجویان به حقوق دانان هم سفارش می شود.»

1400/03/30
13:49:08
0.0 / 5
932
تگهای خبر: كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴