جمال شورجه:

به كارنامه سینمایی خود ۱۵ می دهم

به كارنامه سینمایی خود ۱۵ می دهم

جمال شورجه با اشاره به اینکه اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی شد، اظهار داشت: به کارنامه سینمایی خود نمره 15 می دهم. از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می خواست، نرسیده ام و از نظر خودم کم گذاشته ام.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفت وگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما به گفت و گو نشسته است که بخش هایی از آن در ادامه می آید.
جمال شورجه با اشاره به اینکه از کودکی به سینما علاقمند بوده است، اظهار داشت: من و برادرم بزرگترم به سینما بسیار علاقه داشتیم. در سال ۱۳۴۰ در زنجان صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلم ها را حتی ۱۰ بار می دیدم. البته برادر بزرگترم بیشتر مشتاق بازیگری بود و بواسطه او من به سینما علاقمند و وارد این حوزه شدم.
شورجه اشاره کرد: در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی می کردم بنا بر این در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آن جا پیدا کردم و زمانی که امام (ره) وارد ایران شدند بیشتر نقاشی ها و پلاکاردهای ورود امام از فرودگاه تا بهشت زهرا را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.
او درباره ورودش به حوزه فیلم سازی توضیح داد: از جانب مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی کاشانی سرپرست آن جا بود که تا زمانی که دانشگاه ها تعطیل هستند علاقه مندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر می خواندیم بیشتر علاقمند شدیم و برای آموزش فیلم سازی به این دوره ها رفتیم. حدود ۱۰۰ نفر از انجمن های اسلامی بودیم که در این کلاس ها که تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی در باغ فردوس بود شرکت کردیم.
شورجه درباه نخستین کار تصویری اش اظهار داشت: یادم می آید روزی به دفتر محسن علی اکبری رفتم که می خواست فیلمی به نام «روزنه» بسازد. فیلم نامه را خواندم و پذیرفتم و من را به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کردند. «روزنه» را در منطقه جنگی ساختیم که کار سختی بود اما از تلویزیون پخش گردید و مورد استقبال قرار گرفت.
او افزود: در همان سال ها با علیرضا داوودنژاد بوسیله زنده یاد رسول ملاقلی پور آشنا شدم که من را به خانه شان برای خواندن فیلمنامه دعوت نمودند تا درباره فیلمنامه بحث و نقصها را برطرف نماییم.
جمال شورجه در پاسخ به سوال محمود گبرلو (منتقد- کارشناس سینما) در خصوص اینکه چطور به این نتیجه رسیدید که می توانید تاریخ عاشورا را در سینما به نمایش درآورید؟ پاسخ داد: من معتقدم تمام تاریخ عاشورا را نمی توان به تصویر کشید بلکه می توان نقبی به این رویداد مهم زد. ضمن اینکه من برمبنای دیدگاه اعتقادی خودم فیلم می سازم.
شورجه در ادامه تصریح کرد: سینما قرن ها است که در همه دنیا جایگاه خودرا باز کرده است و علاقه مندان زیادی دارد. در دوران دانشگاه بر سر این مساله که فرم و تکنیک می تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می دهد، اظهار داشت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می خواست، نرسیده ام و از نظر خودم کم گذاشته ام.
شورجه با اشاره به اینکه اهتمام کرده دیدگاه ها و عقاید اسلامی خودرا به مردم منتقل کند، اظهار داشت: اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می کردم برای اینکه من با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان نخستین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا رفتند درباره سینما گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته بودند و این جمله را گفتند.
او درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری نیز اظهار داشت: رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را بخصوص در جهان اسلام جذب نماییم برای اینکه آنها سینما ندارند و ما باید به آنها دراین زمینه کمک نماییم.
جمال شورجه متولد ۱۳۳۳ در زنجان است و فیلم هایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک»، «شب دهم» و «روزنه» را در کارنامه هنری خود دارد.




1400/03/27
17:12:24
0.0 / 5
1042
تگهای خبر: سینما , شركت , فراخوان , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱