رییس مركز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها:

گفت وگوهای دینی تأكیدی بر همبستگی ادیان است

گفت وگوهای دینی تأكیدی بر همبستگی ادیان است

به گزارش بلک بلاگ حجت الاسلام محمدمهدی تسخیری در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی اتریش در تهران اظهار داشت: گفت وگوهای دینی با تاکید بر ارزش های مشترک، تأکیدی بر همبستگی ادیان در جهت تعالی و آرامش برای بشریت است.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، استفان شولتز، سفیر اتریش در تهران به همراه خانم باربارا گروسه، رایزن فرهنگی جدید اتریش در تهران با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ های این سازمان دیدار گفتگو کردند.
این دیدار به منظور رایزنی در مورد برگزاری دور هشتم گفت وگوی دینی جمهوری اسلامی ایران و اتریش، انجام شد.
استفان شولتز در سخنانی، ضمن اشاره به تاریخ تمدنی ایران و اتریش اظهار نمود: تاریخ گفت وگوی ایران و اتریش 25 ساله است و همواره در این گفت وگوها به مفاهیم دینی اشاره شده است.
سفیر اتریش در تهران با تاکید بر این که هم افزایی در گفت وگوهای دینی، اثربخشی را زیاد می کند، اظهار نمود: ایران و اتریش باید با ایجاد نقشه راهی به صورت مشترک این گفت وگوها را در سطح بالاتری عملیاتی کنند.
وی بر ضرورت تداوم گفتگوهای دینی بین دو کشور تاکید کرد و از آمادگی مرکز تحقیقات ادیان دانشگاه وین برای انتشار آثار و سخنرانی های دوره های گذشته این گفت وگوها اطلاع داد.
استفان شولتز افزود: همکاری ایران و اتریش در زمینه گفت وگوهای دینی باید در ساختاری نظام مند تعریف شود.
او در آخر سخنانش، با اذعان این که گفتمان ایران و اتریش بسیار قدیمی است، پیشنهاد داد: مبحث بعدی گفت وگوی دینی دو کشور بر اساس تعامل و بازبینی گفت وگوهای دینی در طول 25 سال قبل تعیین شود.
توجه به فرهنگ؛ اصلی ترین نیاز امروز جامعه
حجت الاسلام تسخیری در این دیدار، گفت وگوهای دینی را ضرورتی مهم در جهان معاصر دانست و اظهار داشت: مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها متولی اصلی برگزاری برنامه ها و نشست های تخصصی با ادیان مختلف است که با برنامه ریزی دقیق انجام شده، امکان بهره برداری از این فرصت برای دستیابی به اشتراکات دینی به دست می آید.
رئیس مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: در شرایط امروز جهان که دشمنان دین دنبال عرضه تصویری غیر واقعی از دین برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در جهان هستند، گفت وگوهای دینی تأکیدی بر همبستگی ادیان در جهت تعالی و آرامش برای بشریت خواهد بود.
وی افزود: در جلسات گذشته، مبحث «نقش دین در جوامع؛ تحولات تاریخی و نگرش های معاصر» برای دور هشتم گفتگوهای دینی بین ایران و اتریش مورد بررسی قرار گرفته است، اما متأسفانه برگزاری این دور از گفت وگوها با پیدایش ویروس کرونا در جهان، به تعویق افتاد.
حجت الاسلام تسخیری عناوین مقالات اتریش را «از همکاری تا تضاد، راهکارهایی برای شکل دهی به روابط جهانی مسیحی، دین در فلسفه روشنگری؛ پیامدها و بازبینی ها، دین در مقابل نوگرایی؛ نمونه کاتولیک گرایی، دین و مشروط گرایی، در باب دنیاگرایی/ سکولاریسم، خداشناسی سیاسی در مدرنیته (نوگرایی)؛ رهیافت های مقایسه ای و سیر تاریخی رابطه دین و سیاست» برشمرد.
وی ادامه داد: بحث اصلی ما در گفت وگوهای دینی ایران و اتریش، علمی بوده است تا بازگشت به متون مقدس دینی. همچنین، تاکید ما بر این است تا چالش های زمان امروز را بر اساس اصول همکاری، احترام متقابل، تحمل و درک متقابل بررسی نماییم.
حجت الاسلام تسخیری با تاکید بر این که توجه به فرهنگ اصلی ترین نیاز امروز جامعه است، اظهار داشت: ما مسئولیت جهانی داریم و در این جلسه ها و گفتمان ها با عرضه دیدگاه های خود باید به یک نظر متقابل از حقوق عالی انسانی برسیم تا از این طریق صلح و عدالت در جهان محقق شود، امیدواریم با برنامه ریزی دقیق، همکاریهای دو جانبه و چند جانبه را پیش رو داشته باشیم.
در ادامه، خانم باربارا گروسه، رایزن فرهنگی جدید اتریش در تهران با ارائه گزارشی از فعالیتهای این مرکز فرهنگی در دوران پیدایش ویروس کرونا، بر لزوم توجه به نقش دین در بحران کرونا و تداوم گفت وگوهای دینی بین دو کشور تاکید کرد.




منبع:

1400/03/03
20:47:38
0.0 / 5
904
تگهای خبر: برنامه , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴