یك هفته با كتاب؛

انتشار دو فراخوان و بازگشایی كتابخانه ملی در آخرین هفته اردیبهشت

انتشار دو فراخوان و بازگشایی كتابخانه ملی در آخرین هفته اردیبهشت

بلک بلاگ: انتشار فراخوان جشنواره نقد کتاب و دفتر گاهنامه بین المللی مطالعات قصه گویی شهرزاد، همراه با بازگشایی تالارهای عمومی کتابخانه ملی ازجمله مهم ترین اخبار حوزه کتاب در این هفته هستند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: همچنان هفته های کم خبر حوزه کتاب و نشر را پشت سر می گذاریم. گزارش «یک هفته با کتاب» هفته گذشته، ۹ خبر برگزیده و مهم داشت که ۳ خبر از آنها، در ارتباط با درگذشت چهره های فرهنگی و حوزه ادبیات و نشر، و ۳ خبر دیگر هم در ارتباط با انتشار فراخوان رویدادهای ادبی بود. گزارش این هفته ۲ خبر از فراخوان ها دارد و باقی اخبارش در ارتباط با رویدادهای متفرقه و متنوع هستند.
گزارش این هفته، در کل ۷ خبر مهم دارد که ۲ خبر ابتدایی آن در ارتباط با کتابخانه های مرکزی کشور و کتابخانه ملی هستند. برگزاری همایش مجازی و بین المللی پروژه ژان مونه و اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نشر توسط جهاد دانشگاهی هم دو خبر دیگری هستند که در ادامه گزارش مرورشان می نماییم. فراخوان های منتشرشده در این هفته هم، یکی در ارتباط با جشنواره نقد کتاب توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات و دیگری، در ارتباط با دفتر «گاهنامه بین المللی مطالعات قصه گویی شهرزاد» بود.
آخرین خبری هم که در «یک هفته با کتاب» این هفته مرور می نماییم، در ارتباط با بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی در اوگاندا است.
در ادامه مشروح گزارش کوتاه «یک هفته با کتاب» آخرین هفته اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را از نظر می گذرانیم؛
تجهیز کتابخانه های مرکزی کشور به دستگاه ضدعفونی کننده کتاب
مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از خرید ۱۰ دستگاه ضدعفونی کننده کتاب (Book Sterilizer) برای ۱۰ کتابخانه مرکزی کشور و تجهیز این کتابخانه ها به دستگاههای یاد شده اطلاع داد.
بازگشایی تالارهای عمومی کتابخانه ملی
براساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا و کاهش فراگیری این ویروس در تهران، تالارهای تخصصی کتابخانه ملی از هفته گذشته ۱۹ اردیبهشت ماه بازگشایی شد و از یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه هم عرضه خدمات در تالارهای عمومی کتابخانه ملی ایران امکان پذیر شد.
در خبری که یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در اینباره انتشار یافت، همینطور اعلام گردید ساعت کار تالارهای تخصصی، نشریات و رقمی و تالارهای عمومی کتابخانه ملی ایران به سبب رعایت محدودیت های تردد که ساعت ۲۲ درنظر گرفته شده است، یک ساعت افزایش یافت و عرضه خدمات از ساعت ۸ تا ۱۹ خواهد بود.
برگزاری همایش بین المللی پروژه ژان مونه
همایش مجازی بین المللی پروژه ژان مونه با عنوان «نقش کتابخانه های عمومی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ایران با تکیه بر تجربیات کشورهای اروپایی» بامداد چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در تالار گفت وگوی مجازی دانشگاه علامه طباطبایی در بستر اسکای روم برگزار گردید.
برگزاری اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نشر
مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نشر با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی کشور به صورت حضوری و مجازی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در سالن دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار گردید.
مراسم اختتامیه این رویداد هم عصر همان روز برگزار گردید.
انتشار فراخوان هجدهمین جشنواره نقد کتاب
فراخوان هجدهمین جشنواره نقد کتاب با هدف کمک به سطح ارتقای کیفی و کمّی نقد و اعتلای اندیشه و فضای انتقادی، که بناست هم زمان با هفته پژوهش در آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شود، روز دوشبه این هفته توسط دبیرخانه این رویداد در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر گردید.
انتشار فراخوان دومین دفتر مطالعات قصه گویی
فراخوان دومین دفتر «گاهنامه بین المللی مطالعات قصه گویی شهرزاد» ویژه سال ۲۰۲۲ نیز، همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز گرامیداشت فردوسی و شاهنامه به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی منتشر گردید.
برگزاری روز بزرگداشت فردوسی در اوگاندا
روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی جلسه ویژه ای برای معرفی پیام ها، آموزه ها و میراث انسان ساز بزرگ ترین حماسه سرای تاریخ ایران با حضور تعدادی از اساتید، دانشجویان و دبیران و معلم های رشته های فرهنگ و ادب مراکز مختلف علمی و آموزشی کامپالا در محل نمایندگی فرهنگی برگزار گردید.

1400/02/31
18:37:13
0.0 / 5
907
تگهای خبر: آموزشی , اساتید , جشنواره , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱