یك هفته با كتاب؛

انتشارنامه سرگشاده مجمع ناشران به روحانی و فراخوان جایزه كتاب سال

انتشارنامه سرگشاده مجمع ناشران به روحانی و فراخوان جایزه كتاب سال

بلک بلاگ: انتشار نامه سرگشاده مجمع ناشران انقلاب اسلامی به رئیس جمهور و فراخوان سی ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، همچون مهم ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این هفته بودند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر در این هفته، دربرگیرنده ۸ خبر است که از این تعداد، ۲ عنوان مربوط به اخبار خارجی این حوزه هستند.
گزارش با برگزاری شب شعر دیدار ماه و سپس انتشار نامه سرگشاده مجمع ناشران انقلاب اسلامی به رئیس جمهور آغاز می شود. انتشار فراخوان جایزه کتاب سال و خرید جدید هیات انتخاب و خرید وزارت ارشاد هم از دیگر اخبار مهم این هفته بودند که در گزارش، مرورشان می نماییم.
این هفته دو نشست مهم درباره سعدی، عطار و خیام نیشابوری شاعران مهم ادبیات کلاسیک فارسی انجام شد که در قالب دو خبرِ این گزارش، به مرور آنها می پردازیم و در آخر بندی گزارش هم دو خبر خارجی مهم این هفته را مرور می نماییم که مربوط به رویدادهای ادبی در روسیه و افغانستان هستند.
در ادامه مشروح گزارش این هفته «یک هفته با کتاب» را می خوانیم:
برگزاری شب شعر دیدار ماه و پاسخ رهبر انقلاب به نامه شاعران
شب شعر دیدار ماه، بعنوان جایگزین جلسه شعرخوانی هرساله شاعران کشور در شب نیمه ماه رمضان در حضور رهبر انقلاب، این هفته سه شنبه شب ۷ اردیبهشت در حوزه هنری انجام شد و تعدادی از شاعران در آن به شعرخوانی پرداختند.
در این جلسه همین طور متن نامه رهبر انقلاب، خطاب به شاعران این جلسه و حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قرائت شد.
انتشار نامه مجمع ناشران انقلاب به روحانی
نامه سرگشاده مجمع ناشران انقلاب اسلامی به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور درباره معضل کاغذ، این هفته منتشر گردید و در آن اعلام گردید رئیس جمهور با وجود دستور رهبر انقلاب و پیگیری ستاد اجرائی فرمان امام، از تولید کاغذ داخلی حمایت نکرده است. انتشار فراخوان سی ونهمین جایزه کتاب سال فراخوان سی ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه این هفته توسط دبیرخانه این رویداد در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر گردید.
خرید جدید هیات انتخاب و خرید کتاب
طبق خبری که این هفته انتشار یافت، در جلسه ۶۳۱ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید ۶۲۸ عنوان کتاب در ۱۲۰ هزار و ۵۴۰ نسخه به مبلغ کل ۵۴ میلیارد و ۷۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال تصویب گردید.
برگزاری مراسم «سعدی شاعر ایرانی»
آیین بزرگداشت «سعدی شاعر ایرانی» عصر یکشنبه ۵ اردیبهشت با حضور میرجلال الدین کزازی استاد دانشگاه و چهره ماندگار ادبیات فارسی، عبدالمحمود رضوانی مترجم گلستان سعدی به زبان انگلیسی و کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز سعدی شناسی با اجرای عبدالمهدی مستکین بصورت زنده در حساب کاربری اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران اجرا شد.
برگزاری سومین نشست «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه»
سومین نشست از نشست های پنج گانه «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه» (دربزرگداشت عطار و خیام نیشابوری) که از ۲۵ فروردین شروع شد و با برگزاری دومین نشست در اوّل اردیبهشت ادامه یافت، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت، به بزرگداشت حکیم عمر خیام اختصاص دارد و در فضای مجازی اجرا شد.
برگزاری رونمایی از کتاب «شهر آرمان های سبز» در مسکو
مراسم رونمایی از کتاب «شهر آرمان های سبز» نوشته گل صفت شهیدی نویسنده و روزنامه نگار تاجیک و برنده کتاب سال کودک روسیه این هفته در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو اجرا شد.
انتشار فراخوان پویش ادبی تسبیح نسیم
دبیرخانه انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان، این هفته و همزمان با روزهای ماه مبارک رمضان، برای تقویت و تولید آثار فاخر در حوزه ادبیات توحیدی، فراخوان پویش شعر مناجات «تسبیح نسیم» را منتشر نمود.


منبع:

1400/02/10
22:57:52
0.0 / 5
979
تگهای خبر: اینستاگرام , جایزه , خرید , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱