حدادعادل:

سعدی گسترش دهنده فرهنگ پارسی است

سعدی گسترش دهنده فرهنگ پارسی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: سعدی همچون مفاخر و دارایی های فرهنگی و معنوی است که می تواند عاملی برای بسط فرهنگ پارسی در جهان شود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، غلامعلی حدادعادل قبل از ظهر چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز سعدی که بصورت مجازی با عنوان «عطر سخن سعدی» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در شیراز برگزار شد، بیان کرد: روز اول اردیبهشت از آن جهت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام سعدی نامگذاری شده که سعدی از اردیبهشت جلالی در گلستان سعدی و در مصرع اول آن نام برده است.
وی با اشاره به اینکه این روز نام بردار سعدی است، اشاره کرد: سعدی از مفاخر ایران زمین و از افتخارات فارسی زبانان است و وقتی صحبت از ثروت و داشته های یک ملت می شود معمولاً اذهان به سراغ ذخایر و منابع مادی می رود البته اینها همه مهم می باشد، اما مهم تر از آنها ثروت و دارایی های فرهنگی و معنوی است که به یک ملت می آموزد که آن دارایی ها را به چه صورت خرج و استفاده صحیح کند.
حدادعادل تصریح کرد: اگر ملتی دارایی ها و توانایی های مادی خودرا در راه غلط صرف کند هم خودش را به نکبت و لعنت گرفتار می کند و هم دیگران را عذاب می دهد.
او اضافه کرد: بزرگانی چون سعدی از آن جهت اهمیت دارند که به ما می آموزند در دنیا چگونه زندگی سعادتمندانه ای داشته باشیم و سعدی با زبان شیرین و با هنر والا توانسته است مفاهیم آرمانی اخلاقی را در بوستان خود و واقعیت های زندگی را در گلستان خود و آرزو و تخیلات را در غزلیات خود به نحوی بیان کند که شاید به جرأت بتوان گفت شیرین تر از آن در زبان فارسی پدید نیامده است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه با اشاره به جایگاه فارس در ادبیات ایران، عنوان کرد: برای استان فارس افتخار بزرگی است که دو شاعر بزرگ سعدی و حافظ به فاصله یک صد سال از یکدیگر در شیراز به دنیا آمده و در شیراز نیز از دنیا رفته اند.
وی افزود: در مورد بزرگی این دو شاعر همین بس که به هر فارسی زبانی بگویید نام دو شاعر را از بین صدها شاعر بیان کند عموماً سعدی و حافظ را نام می برد.
او اضافه کرد: در عظمت سعدی و حافظ اساتید گفته اند که اگر خدای نکرده طی اتفاقی همه آثار مکتوب فارسی نابود شود و تنها دیوان سعدی و حافظ بجای بماند می توان زبان فارسی را با همان قوت از آثار آنها بنا کرد و گلستان به اندازه ای هنرمندانه طراحی شده که حتی دانش آموزان دبستانی را به شوق می آورد.
به اعتقاد وی نیاکان ما در دنیا و کشورهای فارسی زبان از سعدی درس زندگی آموخته اند.

1400/02/01
22:54:38
0.0 / 5
905
تگهای خبر: اساتید , رمان , طراحی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳