عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شهید صدر پیشگام بزرگترین دانشمندان غربی در مسائل منطقی است

شهید صدر پیشگام بزرگترین دانشمندان غربی در مسائل منطقی است

بلک بلاگ: مهدی گلشنی خاطرنشان کرد: شهید صدر با استفاده از استقرا، علیت را اثبات کرد که حالا بعضی از بزرگترین دانشمندان غربی به این مسیر اثبات، وارد شده اند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، هفتمین نشست از سلسله نشست های علمی «اندیشه‌ی صدر» که به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید محمد باقر صدر برگزار می شود، با مبحث «شهید صدر، مظهر نبوغ، شهامت، جامع نگری و آگاهی از مقتضیات زمان» با حضور دکتر مهدی گلشنی، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی برگزار گردید.
استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف، نبوغ، شهامت، رفتار اخلاقی، جامع نگری و آگاه به مقتضیات زمان بودن شهید صدر را از برجسته ترین خصوصیت های ایشان دانست و اظهار داشت: شهید صدر، آیت الله مطهری و علامه جعفری از نوابغ جهان اسلام بودند که با خصوصیت های خود در جهان علم تاثیر گذاشتند.
وی از حرکت سیاسی شهید صدر در دعوت مردم عراق برای راهپیمایی در عصر ۲۲ بهمن ۵۷ صحبت کرد و عنوان کرد: شهید صدر می فرماید «در امام خمینی ذوب شوید، همانطور که امام خمینی در اسلام ذوب شدند» الاسلام یقود الحیات شهید صدر در پشتیبانی از انقلاب اسلامی است و توجه ایشان به انقلاب اسلامی در ایران را نشان داده است.
گلشنی درباره تواضع و اخلاق شهید صدر خاطرنشان کرد: جمع علم و اخلاق در افراد خیلی کم است؛ خیلی از علمای دانش های مختلف، به سبب حاکمیت سکولاریسم علم همراه با اخلاق ندارند و افرادی متکبر هستند؛ اما مرحوم شهید صدر همانطور که در قله علمی بود در اخلاق هم در درجات بالایی بود.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در بیان خاطره ای اظهار داشت: یک فرد لیبیایی با دیدن شهید صدر بلافاصله شیعه شده بود و شهید صدر اینقدر بر این فرد تاثیر گذاشته بود که درخواست جنگ با عراق و صدام را با شرکت در جبهه ایران اسلامی داشت.
وی با ابراز تأسف از کم بودن افرادی که نیاز کشور را بدانند و بنا بر آن تلاش علمی خویش را انجام دهند اظهار داشت: شهید صدر در جواب شبهات غرب، کتاب های گوناگونی نوشت که یکی از آنها فلسفتنا بود؛ شهید صدر این کتاب را در ۲۴ سالگی نوشت.
گلشنی در پاسخ علمای اسلامی به مارکسیسم، پوزیتیویسم و روند آنها در سالهای قبل اظهار داشت: مرحوم مطهری، علامه جعفری و شهید محمد باقر صدر حواس خویش را جمع کردند که هم به شبهات مارکسیسم ها و هم پوزیتیوسم ها پاسخ دهند؛ اوضاع را تغییر دادند و زمینه را برای تغییر وضعیت آماده کردند.
این استاد فلسفه علم با اشاره خاص به نظریه کوانتوم، اظهار داشت: کوانتوم می گفت ه زمانی که به اتم برسید دیگر شانس حاکم است؛ به سبب اهمیت مسأله علیت شهید مطهری در کتب خود و شهید صدر در فلسفتنا به آن پرداختند و گفتند که اگر شما علت را نیافتید دلیل نبود علت نیست و نمی توانید به سراغ شانس بروید.
وی ضمن اشاره به اینکه انیشتین و پلنک هم علیت را اصل الاصول می دانستند عنوان کرد: علامه صدر علیت را اصل می دانست اما اعتقاد داشت به وسیله دیگری باید آنرا اثبات کرد. اگر بخواهیم قانون عامی را بپذیریم باید اصل علیت را قبول کرده باشیم البته با اثبات اصل عدم تناقض و غیره؛ در حالیکه هنوز هم بعضی دانشمندان عربی همان حرف شانس و مانند آنرا بیان می کنند.
گلشنی در بیان مسیر اثبات علیت شهید صدر اظهار داشت: این اندیشمند جهان اسلام اصل استقرا را اصلاح کرد و آنرا برای اثبات اصل علیت به کار گرفت.
استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: شهید محمد باقر صدر احتمالات و آمار را که بخش مهمی از ریاضیات است، فرا گرفت؛ این فراگیری سبب ورود ایشان به زبان علم روز شد؛ شهید صدر با چنین علمی می گوید «وقتی که ما چند مورد را انجام دادیم و نتیجه مشابه به دست آوردیم، در ذهن ما اثر می گذارد که امکان دارد درست باشد؛ بیشتر آزمایش می نماییم و درجه اطمینان ما بیشتر می شود؛ و به یقین نزدیک تر می شویم». البته در این راه دانشمندان دیگری هم حرکت کرده اند.
وی تاکید کرد: شهید صدر زمانی به این مسأله اشاره نمود که حتی در غرب کسی چنین توجهی به این مسأله نکرده بود؛ اخیرا دانشمندان غربی روی استقرا و اینکه از روی چند آزمایش می توانیم نتیجه قطعی بگیریم کار خویش را آغاز کرده اند.
گلشنی ضمن اشاره به نظر بزرگترین فلاسفه غرب در خصوص اینکه ما هیچگاه به یقین نمی رسیم، عنوان کرد: قرن نوزدهم همه فکر می کردند که به آخر علم رسیده اند، اما در قرن بیستم با رسیدن به معلومات جدیدی در اتم و مانند آن، نتیجه گرفتند هیچگاه به انتهای علم نمی رسند.
چهره ماندگار فیزیک کشور ضمن اشاره به نظرات دانشمندان غربی خاطرنشان کرد: سر نخ ایده استقرا و اینکه به یقین نمی رسیم و تنها به آن نزدیک می شویم، از جهان اسلام و با مرحوم شهید صدر شروع شد.
وی ضمن اشاره به ابعاد مختلف زندگی شهید صدر در علوم اجتماعی، سیاست، علم و مذهب عنوان کرد: شهید صدر با کسی تعارف نداشت؛ ایرادات بزرگان جهان اسلام را تذکر می داد و به حرف ایشان توجه می شد. درباره علیت و استقرا که شهید صدر باب آنرا گشوده است، کار بیشتری انجام شود؛ شهید صدر این کتاب را در سن ۲۴ سالگی نوشته است؛ لازم است تحقیقات ایشان ادامه پیدا کند.
این پژوهشگر در تاکید برای ادامه مسیر شهید صدر خاطرنشان کرد: تمام علمای بزرگ ترجیح می دادند که روی کارهایشان نقد و بررسی صورت گیرد؛ خواجه نصیر کارهای ابن سینا را ادامه داد و کارها و اندیشه های شهید صدر هم باید پیگیری شود. ازاین رو کسانی هم باید راه شهید صدر را ادامه دهند.

1400/01/27
16:06:21
0.0 / 5
954
تگهای خبر: شركت , فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳