یك هفته با كتاب؛

شعر فجر و جشنواره شعروداستان انقلاب در ایستگاه آخر

شعر فجر و جشنواره شعروداستان انقلاب در ایستگاه آخر

به گزارش بلک بلاگ برگزاری مراسم های پایانی و معرفی برگزیدگان دو جشنواره شعر فجر و شعروداستان انقلاب ازجمله اخبار مهم حوزه کتاب در هفته ای بودند که گذشت.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر، در این هفته با دوخبر بیشتر از گزارش هفته پیش، دربرگیرنده ۱۶ خبر است. بعلاوه تفاوت دیگری هم با گزارش های چندهفته پیش دارد و آن، داشتن خبری از رویدهای خارجی و بین المللی است.
گزارش این هفته با ۴ خبر از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع می شود که اخباری از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، طرح زمستانه کتاب و موسسه هنرمندان پیشکسوت را شامل می شود. در ادامه خبری از جشنواره صنعت چاپ مرور می شود و وارد بخش «معرفی»ها می شویم که خبرهایی از معرفی برگزیدگان و معرفی نامزدهای جوایز مختلف را شامل می شود. این بخش گزارش ۷ خبر دارد که دو خبر اولش، در ارتباط با جشنواره شعر فجر و جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی هستند.
بازگشایی کتابخانه مجلس، برگزاری کنفرانس هزاره خیام و رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و خصوصیت ها» سه خبر پایانی بخش اخبار داخلی گزارش هستند. تنها خبر بین المللی گزارش این هفته هم در ارتباط با لغو برگزاری نمایشگاه کتاب لایپزیک است.
در ادامه مشروح متن گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته را از نظر می گذرانیم؛
واریز بخش اول مطالبات ناشران نمایشگاه مجازی کتاب تهران
طبق اطلاعیه ای که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، روز شنبه ۲۵ بهمن منتشر کرد، بخش اول مطالبات ناشران حاضر در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به حساب آنها واریز شد.
آغاز ثبت نام در زمستانه کتاب
با اعلام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ثبت نام کتابفروشی های کشور در طرح زمستانه کتاب ۹۹ از یکشنبه ۲۶ بهمن شروع شد و تا روز سه شنبه ۵ اسفند ادامه دارد.
تعیین اعتبار زمستانه کتاب
طبق خبری که روز یکشنبه این هفته انتشار یافت، علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح اظهار داشت: اعتبارچهار میلیارد تومانی همانند پاییزه کتاب برای این دوره در نظر گرفته شده است و در صورت استقبال خریداران کتاب تا سقف ۵۰ درصد قابل افزایش است.
اضافه شدن بخش شعر و ادبیات به مؤسسه هنرمندان پیشکسوت
شصت و چهارمین جلسه شورای هنر شورایعالی انقلاب فرهنگی (پنجمین جلسه در دوره جدید)، این هفته به ریاست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار و افزودن بخش «شعر و ادبیات داستانی» به حوزه شمول فعالیتهای مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به تصویب رسید.
انتخاب برگزیدگان پیشکسوت جشنواره صنعت چاپ
محسن شمس مدیر اجرایی بیستمین جشنواره ملی چاپ از برگزاری جلسه انتخاب پیشکسوتان این دوره از جشنواره ملی چاپ اطلاع داد و اظهار داشت: در این نشست پرونده ۸۰ پیشکسوت بررسی گردید و در انتها ۶ پیشکسوت برگزیده انتخاب شدند که همزمان با اختتامیه این جشنواره معرفی خواهند شد.
معرفی برگزیدگان جشنواره شعر فجر
آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، بامداد یکشنبه ۲۶ بهمن در مجموعه تالار وحدت برگزار و برگزیدگان این دوره از رویداد مذکور معرفی گشتند.
معرفی برگزیدگان جشنواره شعر و داستان انقلاب
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب هم دوشنبه ۲۷ بهمن در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.
معرفی نامزدهای ادبیات کتاب سال
آثار راه یافته به مرحله دوم داوری سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه ادبیات روز شنبه این هفته توسط دبیرخانه جایزه مذکور معرفی گشتند.
معرفی نامزدهای هنر کتاب سال
آثار راه یافته به مرحله دوم جایزه کتاب سال در گروه هنر هم روز دوشنبه ۲۷ بهمن معرفی گشتند.
معرفی نامزدهای نهایی نشان های طلایی ونقره ای لاکپشت پرنده
روز سه شنبه این هفته ۱۵ عنوان کتاب در لیست نامزدهای نهایی نشان های طلایی و نقره ای لاک پشت پرنده توسط روابط عمومی این رویداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی گشتند. مراسم اهدای نشان های طلایی و نقره ای نهمین دوره لاک پشت پرنده طی روزهای اسفند برگزار می گردد.
معرفی نامزدهای دریافت جایزه مهرگان علم
طبق خبری که روز شنبه این هفته در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، لیست های پنج نامزد نهایی جایزه مهرگان علم، ۱۴ کتاب علمی راه یافته به مرحله ماقبل نهایی و ۱۴ تشکل زیست محیطی نامزد دریافت جایزه مهرگان علم توسط دبیرخانه این جایزه منتشر شدند.
نامزدهای جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری
نامزدهای فصل پاییز جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم این هفته معرفی گشتند.
بازگشایی کتابخانه مجلس برای مخاطبان
مسئولان کتابخانه مجلس شورای اسلامی روز شنبه این هفته اعلام نمودند کتابخانه مذکور که به خاطر انتشار کرونا بسته شده بود، از شنبه بازگشایی شده و مخاطبان می توانند در ساعات کاری از ۸ تا ۱۵ با رعایت مسائل بهداشتی از این کتابخانه استفاده کنند.
برگزاری کنفرانس هزاره خیام
ششمین کنفرانس بین المللی هزاره خیام با همکاری دانشگاه های علامه طباطبایی و نبریخای مادرید روز سه شنبه ۲۸ بهمن در فضای مجازی برگزار گردید.
رونمایی از «انقلاب اسلامی، مبانی و خصوصیت ها» در اسپانیا
مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و خصوصیت ها» این هفته با حضور سفیر ایران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و هم مهمانانی از جامعه دانشگاهی اسپانیا برگزار گردید.
لغو نمایشگاه کتاب لایپزیگ برای دومین سال پیاپی
مسئولان برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب لایپزیگ این هفته اعلام نمودند این نمایشگاه، سال جاری هم به علت شیوع کرونا برگزار نخواهد شد. این در شرایطی است که پیش از این گفته شده بود این نمایشگاه سال جاری به جای ماه مارس در ماه مه برگزار می شود.


منبع:

1399/12/01
13:59:17
0.0 / 5
930
تگهای خبر: جایزه , جشنواره , خرید , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳