وزیر ارشاد:

نگاه فقهی امام خمینی(ره) خیلی از مشكلات در حوزه هنر را حل كرد

نگاه فقهی امام خمینی(ره) خیلی از مشكلات در حوزه هنر را حل كرد

به گزارش بلک بلاگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: توجه امام (ره) به اینکه خیلی از عناوین در آیات، روایات و اخلاق فقهی ذاتی نبوده و بلکه عرضی هستند، خیلی از مشکلات در حوزه هنر را برطرف ساخت.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، سیدعباس صالحی پس از ظهر چهارشنبه در مراسم اختتامیه اجلاس «تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ و هنر» که در حرم مطهر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه توجه امام (ره) به اینکه خیلی از عناوین در آیات، روایات و اخلاق فقهی ذاتی نبوده و بلکه عرضی هستند، خیلی از مشکلات در حوزه هنر را برطرف ساخت، اظهار داشت: امام خمینی (ره) از یک سو شخصیتی عارف بود و از طرفی دیگر شخصیت مرجع و مجتهد داشت و از جهتی دیگر ایشان شخصیت رهبر سیاسی، اجتماعی و بنیانگذار انقلاب را دارا بودند
وی اضافه کرد: ترکیب این سه نوع شخصیت نگاه ویژه ای به ایشان در حوزه هنر داده بود، امام هنر انقلابی، اسلامی و دینی را هنری می دانست، که مرکزش جمال حق است، طبق نظر امام (ره) هنر دارای سه گذاره است، گذاره اول که مبتنی به سنت عرفا است، می گوید که خداوند در ذات و اخبار یک زیبای مطلق است، گذاره دوم مبتنی بر زیبایی هستی است، و هستی را نمی توان به زیبا و نازیبا تقسیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاره سوم نگاه امام (ره) به هنر را نگاه در نوع زیبا شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی دانست و اضافه کرد: در این نوع نگاه امام (ره) اعتقاد دارد، هنر هر چه ناب تر و خالص تر باشد زیبا تر است و هنرمند اول باید زیبایی را درک و سپس آنرا خلق کند.
وی عرف و مصلحت را از کلیدهای امام در مقوله فرهنگ و هنر دانست و اضافه کرد: امام معتقد بودند، عُرف فقط به معنای فهم معنای مشترک نیست و جایگاه تطبیق را هم دارد، مثلاً در مقوله موسیقی سلیقه شخصی و فرد در بین نیست و ملاک عرف جامعه و تطبیق آن است، در مورد مصلحت هم امام (ره) خوبی به جایگاه مصلحت در ایجاد نظام اجتماعی پی برده بود.
صالحی افزود: بر مبنای نگاه امام (ره) مصلحت جامعه بسیار مهم تر از نظر فرد یا افرادی خاص است.
وی عنصر زمان و مکان را از دیگر کلیدهای نگاه امام به مقوله فرهنگ و هنر عنوان نمود و اظهار داشت: طبق نگاه امام (ره) باید همه موارد را بر مبنای زمان و مکان شناخت و خیلی از موضوعات را نمی توان با معیارهای سابق شناخت و در مورد آن حکم صادر کرد، باید افرادی که در عرصه هنر فعالیت دارند، برای توسعه هنر بیشتر از قبل از کلیدهای امام و اندیشه های ایشان در این مقوله استفاده کنند، تا شاهد رشد و توسعه این امر باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام بعنوان یک رهبر سیاسی، چارچوب هایی را برای هنر تعیین کرده اند، اظهار داشت: نخست اینکه هنر باید تفکرزا باشد و غفلت زدا و از منظر سیاسی و اجتماعی، امام (ره) اخلاقی بودن را عرضه می کنند.
صالحی افزود: امام در مورد سینما معتقد بودند، که سینما می بایست، آموزنده و اخلاقی باشد و مرز انسان و حیوان، حتی ناطق بودن نیست، اخلاقی بودن و غیراخلاقی بودن است و هنر انسانی، هنر اخلاقی است.
وی اظهار داشت: خصوصیت دیگری که امام (ره) برای هنر مطرح می کنند، هنر متعالی است، یعنی هنری که در خدمت مردم باشد و خصوصیت دیگر هم این است که هنر می بایست، تقویت کننده روح عزت باشد.




منبع:

1399/11/30
21:21:21
0.0 / 5
937
تگهای خبر: سینما , فرهنگ و ارشاد اسلامی , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳