ایجاد دسترسی به بیش از 1800 پایگاه اطلاعاتی در كتابخانه های عمومی

ایجاد دسترسی به بیش از 1800 پایگاه اطلاعاتی در كتابخانه های عمومی

بلک بلاگ: بمنظور تامین نیازهای پژوهشی دانشجویان و پژوهشگران و افزایش وفاداری اعضا، سامانه دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی با ارائه بیش از 1800 پایگاه معتبر خارجی و داخلی راه اندازی می شود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، برمبنای آمارهای موجود از رده سنی اعضای کتابخانه های عمومی در سراسر کشور، اغلب مخاطبان کتابخانه های عمومی را دانش آموزان و پشت کنکوری ها می سازند و بررسی های صورت گرفته نشان میدهد که ارتباط اعضا با کتابخانه های عمومی بعد از ورود به دانشگاه کمرنگ و یا بطور کلی قطع شده است.
گرچه دلیلهای مختلفی را می توان برای این مساله برشمرد، اما یکی از با اهمیت ترین دلیلهای آن حضور افراد در محیط دانشگاه و تغییر نیازهای اطلاعاتی آنها است؛ چونکه دانشجویان در این دوران نیازمند مجموعه ای از منابع دیجیتال شامل مقالات، پایان نامه ها و کتاب های الکترونیک هستند که تنها بوسیله استفاده از پایگاه های اطلاعاتی معتبر خارجی و داخلی می تواند در دسترس آنها قرار گیرد.
اما جالب است بدانید که استفاده از این پایگاه های اطلاعاتی دشواری های خاص خودش را دارد. بطوریکه در کنار هزینه های گاه سنگین استفاده از هر یک از این پایگاه ها، اغلب دانشجویان و پژوهشگران آشنایی و توانایی لازم برای جستجوی تخصصی و بهره برداری مناسب از این پایگاه ها را ندارند. حتی با وجود اینکه کتابخانه های دانشگاهی دسترسی هایی به برخی پایگاه های اطلاعاتی را فراهم نموده اند، تلاش دانشجویان اغلب منجر به نتیجه مورد نظر نمی گردد. بطوریکه این مساله نیز سوژه مقالات و پایان نامه های مختلفی بوده است.
بر این اساس نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر آن شد تا بمنظور تامین نیازهای پژوهشی دانشجویان و پژوهشگران از یک سو و افزایش وفاداری اعضا و جلوگیری از قطع ارتباط دانشجویان با کتابخانه های عمومی، با ایجاد سامانه دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی در کتابخانه های عمومی خدمتی نوین به جامعه دانشگاهی و پژوهشگران و پژوهشگران کشور عرضه نماید. موضوعی که این روزها با شیوع بیماری کرونا، تعطیلی دانشگاه ها و نیاز بیشتر دانشجویان، اهمیت دو چندانی پیدا می کند.
این سامانه که با ارائه بیش از ۱۸۰۰ پایگاه معتبر خارجی و داخلی در موضوعات عمومی و تخصصی مختلف، امکان ویژه ای در اختیار این مخاطبان قرار می دهد، در گام نخست در ۱۰ درصد از کتابخانه های عمومی کشور ارائه می شود. اما این اختتام ماجرا نیست؛ امکان ویژه دیگری که این خدمت در اختیار کاربر قرار می دهد، حضور نیروی متخصص و یا «رابط خدمات مجازی» برای ارائه هرچه بهتر این خدمت است.
بر اساس بخشنامه ای که نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ادارات کل استانی خود ارسال کرده، هر استان با تشکیل یک کارگروه نسبت به انتخاب و معرفی ۱۰ درصد از کتابخانه های خود برمبنای نیازسنجی مخاطبان و انتخاب و معرفی یک «رابط خدمات مجازی» برمبنای معیارها و آموزش های لازم، اقدام نموده اند. افرادی که بعنوان رابط خدمات مجازی انتخاب می شوند مورد آموزش های ویژه ای همچون کار با سامانه دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی قرار می گیرند و در ادامه مسئول آموزش به نیروهای سایر کتابخانه های عمومی خواهند بود.
یکی از مزیت های این طرح دسترسی اعضا به تازه ترین و به روز ترین مطالب علمی در تمامی موضوعات است و مزیت دیگر امکان ارائه خدمات غیر حضری خصوصاً در دوران شیوه بیماری کرونا است. بدین سان دانشجویان به آسانی می توانند نیاز پژوهشی خودرا بوسیله کتابخانه های عمومی برطرف کنند و کتابخانه های عمومی بعنوان پلی میان دانشجو و دانشگاه برای رسیدن به اهداف پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند.
این طرح از سال قبل با شناسایی شرکت های مختلف کارگزار و منابعی که در اختیار کتابخانه های عمومی قرار می دادند شروع شد. هدف نهایی این طرح اتصال همه کتابخانه های عمومی کشور به این سامانه است، اما در گام اول در ۱۰ درصد از کتابخانه های عمومی اجرا خواهد شد.


منبع:

1399/11/19
23:52:51
0.0 / 5
1106
تگهای خبر: خدمات , شركت , كتاب , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳