در ششمین نشست موزه های دانشگاهی مطرح شد

كارهای ترویج علم اثر ملموسی بر جامعه نداشته

كارهای ترویج علم اثر ملموسی بر جامعه نداشته

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران اظهار داشت: با وجود کوشش های خیلی از همکاران مدعی ترویج علم در جاهای مختلف، اثر ملموسی از این فعالیت ها بر جامعه دیده نمی شود؛ این یعنی یک جای کار می لنگد و باید به دنبال راهکار باشیم.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سیف الله جلیلی در ششمین نشست موزه های دانشگاهی کشور که امروز چهارشنبه(۸ بهمن ماه) برگزار شد، با اشاره به پیشینه تشکیل بخشنامه شورای موزه های دانشگاهی اظهار داشت: به زودی این بخشنامه منتشر خواهد شد. یکی از مهم ترین دغدغه های من در گذشته این بود که اساسا موزه های دانشگاهی هیچ متولی خاصی نداشتند. یکی از اهداف این بود که متولی و بودجه برای این موزه ها در نظر گرفته شود. احیانا در جریان هستید که به دانشگاه ها این امکان داده شد که قسمتی از بودجه کارهای فرهنگی را به موزه های دانشگاهی اختصاص دهند. امیدوارم رؤسای دانشگاه ها از این بخشنامه تبعیت کرده باشند و بودجه ای را به این موزه ها اختصاص داده باشند.
وی ادامه داد: هدف دیگر ما تاسیس مرکزی در تهران برای رساندن صدای موزه های دانشگاهی به گوش مسئولان بود. خوشبختانه کارهای مختلف انجام شده در حال نتیجه دادن است. متاسفانه به سبب شیوع ویروس کرونا قسمتی از فعالیت ها مختل شد. قاعدتا همه دوستان در جریان تاثیرات این بیماری بر زندگی مردم هستند. مسلما این همه گیری کارهای موزه ای را به شکل بسیار پیچیده ای تغییر خواهد داد، بدین سبب لازم است مسئولان موزه ها تدابیری بیندیشند تا فعالیت موزه ها مختل نشوند.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران افزود: پس از همه گیری کرونا، نقش موزه های دانشگاهی پراهمیت تر خواهد شد. باید تلاش نماییم توان موزه های علوم و فناوری را به مردم و مسئولان بشناسانیم.
دبیر شورای موزه های دانشگاهی با اشاره به اینکه «هر کاری که انجام می شود باید تاثیری در جامعه داشته باشد» اشاره کرد: با وجود کوشش های خیلی از همکاران مدعی ترویج علم در جاهای مختلف، اثر ملموسی از این فعالیت ها بر جامعه دیده نمی شود؛ این یعنی یک جای کار می لنگد و باید به دنبال راهکار باشیم. یکی از اهداف برگزاری چنین نشست هایی تنظیم راهکارهایی است تا بتوانیم اثر آموزش عمومی ترویج علم را در جامعه ثمربخش تر نماییم.
او در آخر بیان کرد: کوشش های انجام شده در شورای موزه های دانشگاهی موجب ایجاد حساسیت در دانشگاه های کشور درباب موزه های دانشگاهی شد و خیلی از رؤسای دانشگاه ها راغب هستند که دراین زمینه فعالیت خودرا گسترش دهند.



1399/11/08
14:55:57
0.0 / 5
1152
تگهای خبر: فرهنگی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳