با عنوان ابوهلال عسكری: پدیده ادبی قرن چهارم

اولین كتاب در معرفی ادیب شهیر قرن چهارم به عموم مخاطبان منتشر گردید

اولین كتاب در معرفی ادیب شهیر قرن چهارم به عموم مخاطبان منتشر گردید

به گزارش بلک بلاگ ابوهلال عسکری: پدیده ادبی قرن چهارم نوشته عبدالکاظم علی نژاد توسط موسسه بوستان کتاب منتشر گردید. این کتاب از اولین منابع در معرفی این دانشمند برجسته به عموم مخاطبان است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، انتشارات بوستان کتاب «ابوهلال عسکری: پدیده ادبی قرن چهارم» نوشته عبدالکاظم علی نژاد را با شمارگان هزار نسخه، ۴۸ صفحه (قطع پالتویی) و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر نمود.
ابوهلال عسکری متولد شهر عَسکَر مُکْرَم یا لشکر مکرم در خوزستان است و این شهری بود در محدوده شوشتر. امروزه محوطه تاریخی شهر عسکر مکرم در شمال شرقی روستای بند قیر در ۳۵ کیلومتری شوشتر واقع است. کسانی مذهب ابوهلال را شیعه دانسته و کسان دیگری او را معتزلی معرفی کرده اند.
ابوهلال عسکری شاعر، لغت شناس و ادیب برجسته ای بود و سیروس شمیسا و زنده یاد عبدالحسین زرین کوب از او بعنوان یکی از متقدمان نقد ادبی در تمدن اسلامی یاد می کنند. بجز مجموعه های شعرش، یکی از مهم ترین کتاب های وی «اوایل» است.
ابوهلال در «اوایل» به معرفی کسانی پرداخته که اولین بار سخنی یا شعری گفته و یا کاری کرده اند. کتاب از عصر جاهلی شروع شده و در ادامه به پیامبر مکرم اسلام (ص)، صحابه، خلفای اسلام، قاضیان، دانشمندان و ادبا، امرا و وزرا می رسد و عاقبت به اولین اخباری که از عجم و عرب رسیده ختم می شود.
دیگر کتاب مهم او «الصناعتین» نام دارد که در موضوع صنایع کتابت و شعر است. وی در این کتاب انواع بدیع را به ۳۵ نوع می رساند که پیش تر در منابع به ۲۹ مورد آن اشاره شده بود. یعنی ابوهلال خود ۶ نوع بدیع به انواعی که در گذشته بوده، می افزاید.
به زعم او هدف صنایع لفظی از آغاز، بیان جوانب فنی و هنری قرآن کریم و سرانجام اثبات اعجاز قرآن است. ابوهلال نیز بر آن بوده است که نخست محسنات بدیعی را در آیات الهی تحلیل کند. از نظر برخی «الصناعتین» کتابی ادبی است، برای اینکه مجموعه عظیمی از زیباترین آثار نظم و نثر عرب را در بردارد.
اما با وجود اهمیت ابوهلال عسکری در تاریخ تمدن ایران و اسلام، متأسفانه نسل جدید شناخت چندانی از او ندارد و پژوهشگران در معرفی او به جامعه فعلی نکوشیده اند. شاید کتاب «ابوهلال عسکری: پدیده ادبی قرن چهارم» یکی از اولین منابع در این معرفی باشد.
عبدالکاظم علی نژاد کتاب را به دو بخش کلی تقسیم کرده است. در بخش نخست با عنوان «ابوهلال عسکری؛ حسن بن عبدالله بن سهل» زندگی و زمانه و همین طور طریق تحصیل، شاگردان و استادان و همین طور مذهب ابوهلال معرفی شده است.
نویسنده در بخش دوم کتاب با عنوان «نقش ابوهلال عسکری در تحول و پیشرفت زبان و ادبیات عرب» به تالیفات و آثار ابوهلال و همین طور تحولاتی که وی در زبان و ادبیات عرب سبب شد، پرداخته است.
نویسنده کتاب یعنی عبدالکاظم علی نژاد، از پژوهشگران و تاریخ دانان برجسته خوزستانی است. از دیگر کتاب ها و پژوهش های انتشار یافته او می توان به این موارد اشاره کرد: «نگاهی گذرا به تاریخ تشیع در خوزستان» و «آشنایی با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عملکرد آن در استان خوزستان» اشاره نمود. علی نژاد کوشش های مهمی را در تاریخ تشیع در خوزستان انجام داده است.


منبع:

1399/10/23
12:13:45
0.0 / 5
942
تگهای خبر: فرهنگی , كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳