رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها:

تحول در علوم انسانی و اسلامی جزو رسالت بزرگ دانشگاه ها است

تحول در علوم انسانی و اسلامی جزو رسالت بزرگ دانشگاه ها است

به گزارش بلک بلاگ رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها مبحث تحول در علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، مبحث حصارشکنی از علوم انسانی را از رسالت های بزرگ دانشگاه ها برشمرد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در گردهمایی مجازی «نقش علوم انسانی در پژوهش و فناوری» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: مبحث تحول در علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، مبحث حصارشکنی از علوم انسانی پذیرفته شده جزو رسالت های بزرگ دانشگاه های ماست که بطور قطع این رسالت برای دانشگاه های بزرگ و مطرح و دانشمندان بزرگ این فضا سنگین تر می کند.
رستمی در این گردهمایی اظهار داشت: وقتی علوم انسانی ما بناست انسان را بشناسد و بشناساند، طبیعتاً آنچه که بعنوان پیش فرض های هر دانشی مطرح است و در عرصه علوم انسانی هم این پیش فرض ها بعنوان موضوعی است که مقدمه هر شناخت بعدی به حساب می آید.
وی در ادامه اضافه کرد: بخشی از علوم انسانی ما نشأت گرفته از مجموعه دانش ساخته شده و به بالندگی رسیده در زیست بوم فرهنگی، فکری و هویتی خودمان است. بخشی هم از زمره علوم انسانی است که در محیط دیگری با تمدن و فکر و فرهنگ دیگری متولد شده، رشد پیدا کرده به کمال و توسعه رسیده است و ما پذیرای آن شدیم.
رستمی اضافه کرد: در بخش دوم این نگرانی که علوم انسانی ما در حصار و قید پیش فرض های تعیین شده و بعنوان علم تلقی شده و قطعی محسوب شده در محیط های دیگر پذیرفته شود و جسارت یا فرصت خروج از این حصارها و پیش فرضها را پیدا نکند به جهت اینکه بتواند آن طرح های نو و جدید را طرح کند، وجود دارد.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در ادامه اضافه کرد: شاهد می باشیم در علوم قطعی و اثباتی محاسباتی و پوزیتیویستی مانند پزشکی یک باره فرضیه های جدید مطرح می شود نظریه می شود و بنیاد نظریه های قبلی را به هم می ریزید. فیزیک کوانتوم مجموعه فیزیک پیش از خودش را به هم ریخت، در پزشکی محاسبات و موضوعات جدید به یک باره مباحثی را مطرح می کند. برای مثال، مجازی شدن این نشست به واسطه یک ویروس ناچیز و خردی است که تمام محاسبات پزشکی را به چالش کشیده است و به شکلی همه پیشرفت ها هم فناوری و هم دانش دنبال شناخت مجدد این ویروس و راه های مقابله با آن هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاقاتی است که در عرصه علوم اثباتی فراوان اتفاق می افتد. پس چه رسد به علومی مانند علوم انسانی که پیش فرض ها، محیط آزمایشگاهی و محیط تجربی آن بسیار فراتر از محاسبه یک ویروس و به عمر دهه ها، قرن ها و انسان ها باید توجه کند. اینجاست که رسالت سنگین مجموعه دانشمندان و فرهیختگان علوم انسانی ایجاب می کند که در این عرصه به تأمل بپردازند.


منبع:

1399/09/27
11:21:41
5.0 / 5
1447
تگهای خبر: فرهنگی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳